fbpx

משפיעים 2017 > תרבות > מולי שגב [יונתן שם־אור]

0

'ארץ נהדרת' היא לא הבת של 'ניקוי ראש'. זה דווקא לזכותה. ההתרפקות על תוכנית הסאטירה העתיקה של מוטי קירשנבאום תמיד לקתה בהגזמה מול איכויות המוצר עצמו. ל'ארץ נהדרת', תוכנית ההומור הכי מצליחה בתולדות הטלוויזיה הישראלית – תכף מתחילה העונה ה־14 – אבות ואמהות אחרים.

מולי שגב, שמוביל מההתחלה את התוכנית בשביל קשת, הסתמך על פורמט רדיופוני קדום שקרע פעם את המדינה בימים שלפני הטלוויזיה. 'יתוש בראש' של גל"צ, שגם היא נבנתה על יסודותיה העתיקים ממש של 'שלושה בסירה אחת'. זה הפורמט. כמה לצים יושבים במעין פאנל חדשות, ועונים לשאלות המנחה. גרסת הפרודיה והסאטירה לליין־אפ האמיתי של החדשות.

זה, פחות או יותר, מה שעושה ליאור שליין ב'גב האומה'. אפשר לסלק את התמונה, והתוכנית לא תיפגם. שגב, בארץ הנהדרת שלו, הכניס גם בובות שמגלמות את נבחרי הציבור, שחקנים שמאופרים כדי להידמות להם. זה אמנם טלוויזיוני, אבל זה לא מספיק. כאן נכנסים לפעולה הגנים של האב השני, חנוך לוין. הפטנט הגדול של הסאטיריקן היה הסבטקסט. בניגוד למה שעושים בדרמות רגילות, שבהן הרצון האמיתי לא מבוטא, לוין נתן לדמויות שלו לומר אותן. בקול רם. לא "את לא רוצה סיגריה, מה?", אלא ישר, "אני מת לזיין אותך, אבל אני יודע שאין לי סיכוי". גם בהצגות ילדים עושים את זה. אני הולך לטרוף את כיפה אדומה, ואני מתחפש לסבתא שלה, הא הא. השרים של שגב מבטאים את מחשבות האמת שלהם.

זה מעלה חיוך, אבל לא משכיב על הרצפה. גם מפני שזה לא באמת מפתיע, אבל בעיקר מפני שהדמויות עצמן לא באמת מעניינות כאן מישהו. כולם יודעים שדמות ב'ארץ נהדרת' לפוליטיקאים זה כמו כוכב מישלן למסעדנים, וזהו. חוץ מביבי או שרה, שמטופלים בעדינות רבה, מה אכפת לצופים מנפתלי בנט, ציפי לבני או מכל שורת הפוליטיקאים. אם לא מחפשים אותם ב'וואלה סלבס', מה הם עושים לנו מול העיניים.

הכוח הגדול של 'ארץ נהדרת' לא מצוי בשרידי הפורמט העתיק. מולי שגב ריכז את הכישרונות הגדולים שיש היום במדינה; רבים מהם נכנסים, בקלות, לצמרת של מוכשרי כל הזמנים. כאשר נותנים להם לבצע מערכונים לא פוליטיים, קהל הצופים בבית חווה שיאים לא מוכרים של עונג. גם אחר כך, ברשת, המערכונים האלה מפילים מיליוני גולשים. ערן זרחוביץ', אסי כהן, ליאת הר לב, עלמה זק. רומן עדין בין רוקחת ערבייה לבעל דוכן מזון בקניון זה יותר מצחיק, יותר חתרני ויותר בועט מכל שורות המחץ הסינתטיות ליד שולחן החברים של קיציס. שאולי ואירנה, עם רשימת האנשים שימותו,  מביסים את חנוך לוין.

אולי שגב צועד בדרכו של המלך ההודי. כאשר אשתו האהובה מתה, הוא בנה סביב הקבר את הארמון המפואר בעולם. לפני הפתיחה של הטאג' מהאל הוא נכנס לביקור אחרון. הכל נראה לו נפלא. רק דבר אחד הרס לו את ההרמוניה. תוציאו מפה את הקבר, פסק.

אם שגב יזרוק את הפאנל עם המנחים והבובות, נקבל את ארמון הפלאים של הטלוויזיה.

צילום: קובי קלמנוביץ', הארץ

רשימת המשפיעים מתפרסמת במלואה בגרסה המודפסת של המגזין 'ליברל'. לפרטים על מבצע מנויים חדש ואטרקטיבי לחצו כאן

 

    LinkedInEmailWhatsAppTwitterFacebook