fbpx

משפיעים 2017 > פוליטיקה > יאיר לפיד [יונתן שם־אור]

0

יאיר לפיד הוא תסריטאי. הוא גם סופר, מחזאי, פובליציסט, פזמונאי ומנחה טלוויזיה. הוא אפילו שיחק בכמה סרטים וסדרות. אלה הכישורים המקצועיים. מהם הגיעו הפרנסה, הרכוש, ההכרה, החשיפה. הוא מחזאי פחות מוצלח מאשר תסריטאי, והוא פובליציסט מוכשר יותר מאשר סופר. אבל כמו אלוף בקרב 10, במקצוע הכי חלש שלו הוא לפחות סביר, והוא ממש מעולה באחד מהם, מארח בטלוויזיה.

לפני שהזיז את עצמו למחוזות אחרים, הוא עבד בחברת הטלוויזיה רשת. הוא כבר כתב שם סדרה שהתרחשה בלשכת ראש הממשלה. 'חדר מלחמה' קראו לה. אם לא המהלך הפוליטי שעשה לפני חמש שנים (כן, רק חמש) כאשר הקים את יש עתיד, היינו מקבלים סדרה נוספת. כמו כל יצירת אמת טובה, היא הייתה נבנית מתערובת של חלומות היוצר, הביוגרפיה שלו ותכתיבי המסגרת האמנותית שנבחרה.

הגיבור – היה יאיר מציג את הסיפור לחברת ההפקה – ארי, הוא עיתונאי פופולרי שנמאס לו לקטר וליילל על המצב, והוא מקים תנועה פוליטית חדשה. אנחנו חיים רק פעם אחת, הייתה סיסמת קרב הבחירות שלו, בואו נעשה את זה כמו שצריך. האנשים, יאיר ממשיך, מתלהבים מרוח הנעורים החדשה שמוזרקת לנוף הפוליטי העייף. בפרק האחרון הוא מפתיע את המדינה ואת העולם בניצחון לא נורמלי.

האחראי על הפיתוח שיושב בקצה השולחן נכנס לשיחה. הוא לא יכול לנצח בעונה הראשונה. תראה מה קרה לרייטינג של 'בית הקלפים' אחרי שאנדרווד נעשה נשיא. תן לו הישג גדול, שכמעט ייגע בחלום, ונריץ את העונה השנייה.

בסדר, יאיר מיישר קו, אז בעונה השנייה הוא יהיה ראש ממשלה.

לא, הפיתוחניק בולם את התסריטאי, אנחנו מוכרחים לתכנן לפחות שלוש עונות. בעונה השנייה הוא מוכרח להידפק. זה המכשול הגדול. אתה לא זוכר?

יאיר זוכר מצוין. הוא זה שכתב את ההקדמה לתנ"ך של התסריטאים, 'סיפור' של רוברט מקי. הדמות הראשית, הפרוטגוניסט, חייב להתגבר על מעצור. אוקיי, לפיד בונה את קווי המתאר של עלילת ההמשך, ארי נעשה שר חשוב במשרד ממשלתי מורכב, יריב של ראש הממשלה. הדו־קרב ביניהם לא נמנע. הממשלה מתפזרת לפני הזמן, הולכים לבחירות, ואז הוא מנצח.

עוד לא, איש הפיתוח פוסל, מוקדם מדי. עכשיו נפתח את עונת התבוסה. הוא מאבד הרבה כוח. המפלגה מצטמקת. ארי, לפי חוקי הז'אנר, מוכרח לבצע תפניות. נניח, הוא יתחיל לחזור בתשובה. זה כדי לבנות ברית פוליטית עם החרדים, האויבים הכי גדולים שלו. אבל גם זה לא מספיק. הוא מוכרח ממש להתחרפן. פתאום, במפלגה אחרת, מופיע משום מקום אדם צעיר, בגיל של ארי, וההמונים מתלהבים. ארי יורד מהפסים. הוא משתולל בראיון טלוויזיה וצועק שלחדש הזה אין שום ניסיון. בדיוק מה שאמרו עליו בעונה הקודמת שבה כל כך הצליח.

יאיר לפיד מביט על איש הפיתוח במבטי קרח. זה לא אמין. אחד כמו שאתה מציע – בחיים לא יצליח. מה, הדמות המובילה שלנו היא אידיוט?

זה התסריט שלך, אומרת המפיקה הראשית, ככה כתבת אותו.

רשימת המשפיעים מתפרסמת במלואה בגרסה המודפסת של המגזין 'ליברל'. לפרטים על מבצע מנויים חדש ואטרקטיבי לחצו כאן

אמיל סלמן, הארץ

    LinkedInEmailWhatsAppTwitterFacebook