fbpx

משפיעים 2017 > פוליטיקה > אבי גבאי [נחמה דואק]

0

היו"ר הנבחר של מפלגת העבודה, אבי גבאי, רוצה שנחשוב עליו שהוא עממיקו. אחד משלנו. לא מורם מעם. כזה שבא ממצוקה ומבין מה עובר על העם היושב בציון. הוא הרבה דברים, עממיקו אינו הראשון ברשימה. הוא איש חם ומחבק והחיוך שלו ממיס התנגדות, אבל מאחורי החיוך רואים את הפלדה. רואים את הילד שאכן גדל במצוקה ונשבע לעצמו שלשם הוא לא חוזר. רואים את המבט שמסתכל על האחרים קצת מלמעלה, את הטון שאומר – אני יודע טוב יותר מאחרים וגם הצלחתי יותר מכם.

מכל אלו התעלמו, או שהעדיפו לא לראות, חלק ממתפקדי הפריימריז בעבודה כשבאו לבחור לעצמם ראש חדש. הם ראו בגבאי איש בשורה, נושא תקווה, משהו חדש, אחר מבטיח יותר מהאחרים. כזה שיש לו סיכוי להחזיר עטרה ליושנה ולקרבם אל המטרה המיוחלת – לחזור לכס השלטון.

אז מה בעצם יש לנו כאן? איש מרכז־ימין, שהצביע פעם אחת (לפחות) גם לליכוד, שעמדותיו המדיניות אינן בשמאל, שכמנכ"ל בזק נתן חסות לבית"ר ירושלים, הקים את כולנו יחד עם משה כחלון, ואף העמיד ערבות אישית של מאות אלפי שקלים להקמת המפלגה. כהונה מטעמה כשר להגנת הסביבה, התנגדות למתווה הגז והתפטרות מתוקשרת מן הממשלה, לאחר פיטורי שר הביטחון משה (בוגי) יעלון. ואז, רק אז, גילה מטמון. את מפלגת העבודה שפרכסה על הרצפה. כאיש עסקים מיומן, שניהל חברות ציבוריות, הוא הבין שמדובר במניה זולה במיוחד, ששווה להשקיע בה, ואפילו לא את כל הונו. מניה שהסיכויים שלו להשתלט עליה גבוהים, גם בגלל הסנטימנט של בוחריה ומתפקדיה, ששידרו שאינם מרוצים מההנהלה הנוכחית.

וגבאי ניצח. בגדול. ניצח את כל הדינוזאורים של המפלגה. הוא ניסה להתנהל בזהירות אך שגה לא מעט, ולאחר שהבטיח שלא יתבוסס במיץ המנגנון המפלגתי, נכנס לעניין עם הידיים והרגליים והגיש שורה של צעדים שמשמעותם – אני יודע יותר טוב מכם איך לנהל את המפלגה שקמה לפני 100 שנה ולכן אתם צריכים לזוז הצידה ולתת לי לנהל אתכם.

וגבאי, עם כל הערות האזהרה, שינה את המשוואה הפוליטית, דבר שבא לידי ביטוי גם בסקרים. הוא מסייר בשטח, מדי יום בעיר אחרת, עם ציבורים אחרים, משנתו מוצגת בהרחבה אם כי בעמימות מסוימת, בעיקר בתחום המדיני, ועם דגש על נושאי הפורטה שלו – כלכלה וחברה. הוא תמיד מתחייב שבשל עברו הוא יביא קהלים חדשים למפלגה. הייתי עדה לאחת הפעמים שבהן לאחר שנשא את דבריו וסחף אנשים בתקווה שהוא מצית, הם הודיעו שהם עוברים להצביע גבאי והעבודה.

אבי גבאי יכול להיות הממתק החדש של הקיץ, המאפה החמים של החורף וגם נושא הבשורה עד כדי החלפת השלטון. הוא בהחלט יכול לגרום לראש הממשלה בנימין נתניהו להזיע. השאלה המרכזית היא אם הוא גם יכול לגרום לכך שבוחרי הימין ינטשו אותו. התרגיל המתמטי הזה סבוך במיוחד, וטעון הוכחה לא פשוטה בכלל.

רשימת המשפיעים מתפרסמת במלואה בגרסה המודפסת של המגזין 'ליברל'. לפרטים על מבצע מנויים חדש ואטרקטיבי לחצו כאן

צילום: מוטי מילרוד, הארץ

    LinkedInEmailWhatsAppTwitterFacebook