fbpx

משפיעים 2017 > משפיעים לרעה > "גיבורי" פרשת הצוללות [אבי בניהו]

0

ככל שחולפים הימים, ככל שנמשכת עדותו של עד המדינה מיקי גנור, וככל שרשימת העצורים, הנחקרים והעדים הולכת ומתארכת – כך כבר ברור שהצוללות הללו מאיימות להטביע כאן יותר יהודים מאשר אויבים.

על מסלול ההמראה בבסיס תל נוף, ברחבת טקס ההחלפה של מפקדי חיל האוויר לפני שבועות אחדים, פגשתי במנכ"ל משרד הביטחון לשעבר דוד עברי. "אתה זוכר, בניהו, איך אף אחד לא האמין לי? אתה זוכר שאמרתי: אם תרצו לחקור – תגלו, אם לא תרצו – לא תגלו". כך הזכיר לי עברי נשכחות מפרשת תא"ל רמי דותן (1990), שאותה דרש לחקור בתוקף. "אתה רומז לצוללות?", שאלתי. עברי הבליע חיוך קטן מתחת לשפמו הוותיק ושתק.

"פרשת הצוללות" מאיימת להיות אירוע השוחד וההונאה הגדול ביותר בתולדות מערכת הביטחון. יותר מכך, היא מאיימת לפתוח תיבת פנדורה על עסקאות נשק נוספות, שגררו כאן שמועות וספקולציות על גורמים פוליטיים ועל תעשיות בעלי אינטרסים. על "גוזרי קופונים" ועל שיקולים לא ענייניים.

הציבור בישראל, שכבר הולך ומבין שהוא חי במדינה עם מרכיבים מושחתים בצמרתה, יתקשה לעכל שחיתות בליבת מערכת הביטחון, בתוך קודש הקודשים של המדינה. אינני יודע עד היכן תעמיק החקירה ואת מי בצמרת היא תלכוד ברשת. כמה דברים כבר ברורים: עו"ד דוד שמרון הכין לעצמו לכאורה "הסכם ניגוד עניינים" קלוקל, שמישהו במדינה אישר לו. הבעיה עם ראש הממשלה היא שאם הוא אכן לא ידע, זה לא מקל – זה אולי אף מחמיר את התמונה.

הסיבה השנייה טמונה במטה לביטחון לאומי, המל"ל (גוף מיותר לדעתי שלא מצליח להתרומם מאז היווסדו, לא נותן ערך מוסף ברור ומאפשר לאנשיו לערבב בתוך לשכת ראש הממשלה). המל"ל היה הגוף שקיבל את הצוללות כנראה "בכל מחיר". הבעיה השלישית טמונה כנראה במשרד הביטחון (שבו שירַתּי שנים ואני מעריך ואוהב אותו). המשרד הזה הוא שומר הסף, ואם מישהו בו זיהה תהליך לא ראוי, או לחץ לא מובן, היה עליו לקום ולזעוק ולפנות לגורמי החוק. הבעיה הרביעית עלולה להימצא בחיל הים ובצה"ל. האם בכירים בתוכו בעבר ובהווה פעלו למען חברים? עיגלו פינות? תמרנו מתחת למים? רק על מנת לסבר את האוזן, אגלה לכם כי מדי חודש דן משרד הביטחון במאות פניות של צה"ל להכיר בחברות, תאגידים וספקים למעמד של "ספק יחיד כפטור ממכרז".

ועוד אגיד: מי שלא חקר את תהליך הרכש של הצוללת השישית, נדרש כעת לחקור את השביעית, השמינית והתשיעית. צוללות מתקדמות הן נשק אסטרטגי ויקר מאוד. הן משרתות מדינה ולא חיל ים. רוב המשימות סודיות ותרומתן אדירה. יש היגיון שראש הממשלה מחליט לפעמים בניגוד לדעת צה"ל, וזה בסדר גמור. עם האחריות מגיעה גם הסמכות. השאלה היא מה ידע נתניהו ומה לא. האם בתוך האקווריום שלו התנהל חפ"ק למען מספנות בגרמניה ולטובת חשבונות בנק מנופחים של ישראלים אינטרסנטים? גם אם התברר שידע וגם אם לא, חקירת הצוללות מאיימת להציף אל מעל המים פצצת סירחון בעוצמה אדירה שתסריח את הארץ מקצה לקצה. זה לא יהיה קל, אבל זה הכרחי.

    LinkedInEmailWhatsAppTwitterFacebook