fbpx

משפיעים 2017 > כלכלה > אליעזר פישמן [עמליה דואק]

0

מי שהימר על הלירה הטורקית במערכה הראשונה, פשט רגל במערכה השלישית ומחק מיליארדים מכספי הציבור – לא מרגיש שהוא חייב לספק הסברים למישהו. אליעזר פישמן עדיין משוכנע שהאשראי שהורעף עליו מהבנקים ניתן לו בצדק וששם המשפחה שלו לבדו ראוי וכדאי שיפתח דלתות. בדיוק מהסיבות האלה – הזחיחות, היוהרה, הפזיזות – השפיע פישמן לרעה על עתידו האישי מחד, אך מאידך השפיע לטובה על המשק.

בנפילתו הצורמת הבטיח הטייקון שקרס עידן חדש במתן האשראי: לא עוד עצימת עיניים של הבנקאים, שנמשכה שנים ונחשפה כעת, אלא שקיפות בעסקאות עתידיות. בכוחניות שבה לחץ להסדר חוב, הוא יצר תודעה חברתית נגד עסקאות הנרקמות במחשכים.

האדם הבא שיקבל אשראי מהבנקים, בהיקף של 5 מיליארד שקל, לא יוכל להסתפק בשם משפחה נוצץ. "אפקט ההילה" סביב הפישמנים, הדנקנרים ודומיהם התחלף במסך חשדנות וסקפטיות. הדרישות של הבנקים מהלווים מחמירות יותר, לא בגלל החשש שהכסף לא יחזור – החשש הזה קיים תמיד – אלא בגלל החשש התדמיתי. הבנקים מנסים להראות לציבור שהם בצד של האזרח הקטן ולא של הלווה הגדול. בעידן של מטבעות וירטואליים והלוואות חברתיות, הבנקים מנסים להישאר רלוונטיים, ועם כל חוב ענק שנמחק הם מאבדים עוד נקודת אמון בקרב הצרכנים.

דוגמה מאלפת לשינוי התודעה של הבנקים קרתה בחדר הסגור שבו נערכה הישיבה על הסדר החוב של פישמן. בדיון הסוער התריע נציגו של פישמן שקריסתו של הטייקון תחלחל לכל בית בישראל. נציג בנק הפועלים, הנושה הגדול ביותר של פישמן, היה פתוח למו"מ כדי להגיע להסדר מוסכם. הדיון נחתם בלחיצת יד חברית, שהבטיחה המשך פגישות בין הבנק לנציגיו של פישמן. אך תוך שעה בלבד מתום הישיבה, עמדת הבנק התהפכה והוא הוציא הודעה חד־משמעית נגד הסדר עם פישמן ובעד הליך פשיטת רגל. מה קרה שם בשעה הזו? הרי הבנקאים הם אלה שתמיד טוענים שהסדר עדיף על פשיטת רגל, כל עוד אפשר לקבל דרכו יותר כספים. התשובה פשוטה – הפעם הבנק הבין שהסדר יגרום יותר נזק תדמיתי מתועלת כלכלית.

פישמן גרם גם לבנק ישראל להתעורר. ניירות עמדה והנחיות לבנקים הפכו שגרתיים, בראשם ההנחיה לצמצום החשיפה ללווים גדולים וממונפים. האשראי שיועד בעבר לפישמן, עובר כעת לידי משקי הבית.

השלב הבא היה ייזומה של ועדת חקירה פרלמנטרית, לאור מקרה פישמן, שתבדוק את מתן האשראי על ידי הבנקים. כנראה רק כזו תוכל לחשוף באמת את המחדלים במתן האשראי לפישמן ולאחרים. עדיין, התיקון שהמערכת עושה בעצמה, כתוצאה מהלחץ הציבורי, אפקטיבי לא פחות.

באותה ישיבה סגורה סיכם בלהט נציגו של פישמן את טיעוניו במה שהוא חשב שהוא הטיעון המנצח: "לא מדובר על שם. מדובר על בן אדם. והבן אדם הזה בכל זאת עשה משהו בשביל הלקוחות שלכם. אני חושב שצריך להזכיר את זה". ככה זה, כשהטיעונים הרציונליים נגמרים פונים אל הסנטימנט. אלא שבמקרה הזה הסנטימנט פינה את מקומו, בשעה טובה, לטובת השכל הישר.

צילום: מוטי מילרוד, הארץ

רשימת המשפיעים מתפרסמת במלואה בגרסה המודפסת של המגזין 'ליברל'. לפרטים על מבצע מנויים חדש ואטרקטיבי לחצו כאן

 

    LinkedInEmailWhatsAppTwitterFacebook