fbpx

משפיעים 2016 | שבטים | ארז ביטון

0

יום אחד עוד ילמדו כאן על ארז ביטון. דוקטורנטים להיסטוריה, אנתרופולוגיה, סוציולוגיה ומדעי המדינה יחטטו במצולות מנועי החיפוש, כדי להבין מה קרה. אולי גם בחוג לפסיכולוגיה ינסו לברר. איך העסקן־המשורר, חתן פרס ישראל ופעם יו"ר אגודת הסופרים, פסיכולוג ועובד סוציאלי, נפל בפח של מנהיג הימין המתנחלי נפתלי בנט.

שר החינוך ("עד גיל 18 לא ידעתי מה זה מזרחי"), שמתחמש בכלי נשק שמפרקים את החברה החופשית, ביקש דו"ח על החסר בלימודי יהדות ספרד והמזרח במערכת החינוך. ביטון, פוליטיקאי חובב ומשורר, פעם חבר מרכז מפלגת העבודה שניסה להיבחר שם בפריימריז, התנפל על הכבוד. הדו"ח הוגש במהירות לא תיאמן – שלא לומר חופזה חפיפניקית – אחרי ארבעה חודשים. השר ביקש משהו אחד, אבל למשוררים לא מכתיבים כותרות. המסמך נקרא "דו"ח ביטון להעצמת מורשת יהדות ספרד והמזרח". על דף הפתיחה, מתחת לחתימה, כתוב מי האחראי. המשורר ארז ביטון. המשורר. שאפילו בנט לא יתבלבל.

זה דין וחשבון היסטרי. מאה ועשרים איש חיברו אותו. המסמך הסופי, זה שעוד נופה ונוקה מהמון משאלות לב מטורפות, שולח את תלמידי התיכון למסע שורשים במרוקו, כאיזון על טיולי אושוויץ, להשתטח על קברי צדיקים ספרדים, וללמוד את שירי ביטון לבגרויות. מנסה לעצב מחדש את הנרטיב הציוני. כור ההיתוך ש"מעך את התרבות היהודית" מסולק. מעכשיו, חוזרים לפיוטי בית סבתא, למאכלים, למשפחתיות החמה והחונקת ההיא, למסורת. וחוץ מזה, המזרחים בעצם בנו את המדינה, אבל האליטה האשכנזית שהשתלטה פה על הכל, זייפה את ההיסטוריה.

אין הרבה אומות חדשות בעולם. המדינות שקמו מאז סוף המאה ה־18 נוצרו, בעיקר, מעמים ששיתפו שפה, היסטוריה וגיאוגרפיה. ארה"ב היא אומה חדשה. גם ישראל. בניית אומה חדשה מחייבת ניתוק מכבלי עבר. לא במקרה האמריקאים, שאמנם נותרו עם השפה והדת של ארץ המוצא הראשונה, עשו הכל כדי להתבדל. אפילו הספורט שלהם חדש. פוטבול. כדורסל. בייסבול. המהלך הציוני היה הפיכה של עם לאומה. זה הצליח. עכשיו, בגלל מערך פוליטי ימני, בגלל הערכה שהאלקטורט נמצא בפריפריה המזרחית והמסורתית, בגלל שליברלים ושמאלנים בטח יוותרו על השטחים, מחרבים את כל המדינה.  

ביטון חתום על מסמך מופרך. אין בו דרישה – מוצדקת – להכרה בקיפוח של עולי המזרח. כאשר האפרו־אמריקאים התעוררו לקריאת החלום של מרטין לותר קינג, הם רצו שוויון, לא עליונות. הם דרשו להיות חלק מאמריקה. לא עלה בדעתם להפוך את ארה"ב לכפר בקתות אפריקאי. כאן הסיפור שונה. כאן הימין לא רק השולט. הוא גם משליט. תרבות זרה, עתיקה, מעידנים קדומים. מסמך ביטון הוא קריאה להחייאת הגלות. נפתלי בנט, שאומר כי לימודי היהדות חשובים ממדעים, תמיד מזכיר את השילוש הקדוש שלו: עם ישראל, ארץ ישראל, תורת ישראל. משולש עקום זווית, שמוחק את הדבר הכי חשוב שיצא מהעם היהודי באלפיים השנים האחרונות. אומה ישראלית, שחיה במדינה משלה. ארז ביטון, המזרחי של בנט, עושה לו את העבודה.

.

למבצע מנויים חדש ואטרקטיבי – 49 ש"ח לשלושה חודשים ראשונים – לחצו כאן

צילום: אבישג שאר ישוב, הארץ

.

    LinkedInEmailWhatsAppTwitterFacebook