fbpx

משפיעים 2016 | פוליטיקה | להב 433

0

ברשימת אורחי ה־VIP שביקרו השנה בחדרי החקירות של יחידת להב 433 בלוד יש לא מעט שמות מכובדים. עיני הבולשת המשטרתית עקבו אחרי שרה נתניהו, יצחק הרצוג, אריה דרעי, מרים פיירברג ורבים וטובים אחרים. הם ייצרו כותרות, כמובן; וגם הרבה ספקולציות פוליטיות. הם גם הביאו הרבה בכי ונהי מצד אלה החשים נרדפים על ידי רשויות החוק. אבל כותרות לא פחות (ולעתים יותר) מסעירות בהקשרם, כמשפיעים במגרש הפוליטי, הגיעו מכיוון אחר לגמרי. הן נגעו ליחידה עצמה. אחרי שהרעידה לא מעט עולמות, המלחמות הפוליטיות חדרו עמוק גם לתוכה.

על רקע פעילות חקירתית, שמסכנת כיסאות חשובים בצמרת השלטון, נגלה לעינינו שבקודש הקודשים של המלחמה בשחיתות הציבורית מתחוללת מלחמת הכל בכל. המאבקים הפנימיים בין בכירי המשטרה מתחוללים כבר שנים, אבל רעשי משנה חזקים כאלה הם מעולם לא ייצרו, עם כמות ספקולציות, ספינים ובחישות שנדמו לרגעים כטירוף מערכות. פרשת ההטרדות המיניות של מפקד 433 רוני ריטמן התערבבה עם החשדות נגד ראש הממשלה, פרשת הרב פינטו עם האישומים נגד פואד בן אליעזר. מפכ"ל המשטרה דיבר במונחים של קנוניה. "מי שיעקוב אחרי הכסף יבין לבד", היו מילותיו המדויקות, כשבשיחות סגורות האשים "גורמים בעלי השפעה" בניסיון לפגוע אישית בקצינים בכירים. מי שעוקב אחרי הכסף, יודע שאלשיך כיוון לקמפיין שיטתי ומרושע שמובילים קצינים, שהוא הראה להם את הדלת החוצה, לאחר שניסו לפגוע בקצינים אחרים באגף החקירות. אבל מי שעוקב אחרי הכסף, זוכר שאלשיך עצמו מונה לתפקיד על ידי גורמים בעלי השפעה, שגם להם עשוי להיות ענין לא קטן בהחלשת אגף החקירות.

צמרת משטרה חולה ופיקוד בכיר שלא מדבר אחד עם השני, יחד עם חקירות רגישות ומינויים שנויים במחלוקת, זה מתכון לא רע למחול שדים, שהסתחרר עוד יותר כשחשף רביב דרוקר את "מסמך יצחקי", שיצר שלל תסריטי אימה על ערימות קלסרים הנושאים את שמות הח"כים בכספת, ושיישלחו ביום הדין. זה ייצר זעקות שבר על אווירת "ג'יי אדגר הובר" וניסיונות להלך אימים על הנבחרים. קרב גרסאות נוסף בלבל את היוצרות: במשטרה טענו שמדובר בעבדה שגרתית חיונית במשימת השמירה על ידי נבחרי הציבור, בכנסת דרשו להגביר את הפיקוח על מי שאמור לפקח עליהם.

בחודשיים האחרונים צצו מבית היוצר של הליכוד הצעות חוק שרוצות להקהות את העוקץ המשטרתי. האחת להגבלת כהונת ראש אגף החקירות, השנייה לאיסור האזנות סתר והשלישית לפטור ראשי ממשלה מחקירות על עבירות שוחד. אז של מי היד הנעלמה, ומי מנסה להדיח את מי ולחבל באיזו חקירה? מי מושך בחוטים ומנהל קמפיינים בשלט רחוק? כל פרנויה היא ככל הנראה מוצדקת, ובינתיים, אמון הציבור בשניהם על הקרשים. בשנה הקרובה תידרש המשטרה להכריע בשורה של חקירות עם מטען נפץ פוליטי רב עוצמה. כדי לצעוד ישר ובאמת לדאוג לנקיון כפיהם של הפוליטיקאים, עליה לדאוג לניקוי אורוות ולטיהור העננה מעל ראשה שלה.

.

צילום: מוטי מילרוד, הארץ

.

למבצע מנויים חדש ואטרקטיבי – 49 ש"ח לשלושה חודשים ראשונים – לחצו כאן

    LinkedInEmailWhatsAppTwitterFacebook