fbpx

משפיעים 2016 | משפיעים לרעה | "הצל"

0

אם ניזכר בתפקיד התרבותי המקורי של 'הצל', הרי שמדובר במי שאחראי על ליריקה כמו: "היא מוצצת דם אני חצי בן אדם / בולעת גם יורקת אש כמו שטן / קיבלת את כל ה-ז-מ-ן / השארת אותי לבד בלי כלום / נתתי לך אצבע רצית את כל היד / עכשיו אני כמו טרומפלדור גידם ולבד" (מתוך השיר המרומז 'יורדת לך'). וזה היה בסדר, זה היה מידתי, ותואם ועניין של טעם. ואז, אחרי כמה פוסטים מיליטנטיים ויראליים בתקופת 'צוק איתן', הבין 'הצל' שיש לו דרך כניסה בחזרה אל התודעה. משם, לא משנה היה אם מדובר בראפ, בפשיזם, או בפרסומת לשוקו – העיקר שיש שביל עוקף ומפתיע אל הכרה אחרי שנים של התעלמות.

בשביל להבין עד כמה ההשפעה של דף הפייסבוק של 'הצל' היא עניין ארעי, ובכל זאת מסוכן, צריך להסכים עם הנחת יסוד שלא כולם יחלקו – מאחורי פועלו של הדף, הדף ולא האדם עצמו, אין אג'נדה אמיתית. אין היכרות עם ההיסטוריה הישראלית, אין עמדות פוליטיות סדורות, אין גיבוי מחושב או תיאוריות כלכליות, חברתיות או קוסמופוליטיות. ואפילו לא מדובר במאבק של ימין מול שמאל – תנו קצת קרדיט, לימין יש יותר מאשר את 'הצל' ומשנתו. זהו מגדל קלפים בעולם שמתבסס רק על הערך של שימור עצמי אל מול כל מה שמאיים למוטט אותו – ליברליות, סבלנות, סובלנות, הכרה באחר. זה פופולרי כי 'הצל' מדבר בגובה העיניים ומטה, כי זה פונה אל היצרים, כי זה כמעט פרימאלי. ומכיוון שזה נותן פתח מעשי לתסכול – בואו נלך לפוצץ במכות מישהו – זה תמיד יותר נגיש מ"בואו נקים ועדה ונצא לתכנית חומש".

'הצל', כמעט בטעות, נפל על מכרה זהב של מה שווילהלם רייך, הפסיכואנליטיקאי היהודי האוסטרי ניסח כ"המגפה הרגשית". היכולת לעורר אצל האחר את האיבה הכבושה כנגד כל גילוי של אחרוּת שלא נכנסת לקונצנזוס השמרני השולט, הפעילות הסדיסטית שמחניקה חיוּת באצטלה של "מוסר". המגפה הרגשית מניעה למשל לינצ'ים, מאפשרת אלימות תחת פסאודו־אידאולוגיה, והיא מה שעמדה בבסיס האינקוויזיציה והפשיזם במאה ה־20.

אין כמעט מי שאין בתוכו מגפה רגשית, כפי שהגדיר רייך, אבל הבחירה לתת לה מקום וביטוי היא כבר בחירה, ובשביל זה צריך להיות נכון להיות מוסת, ונכון להסית אחרים. את העיקרון הזה, שהוא כמובן לא המציא, מכפיף 'הצל' לטובתו ומשפיע תוך כך על אחרים. גם דונלד טראמפ היה טמבל נרקיסיסט ובדיחה גרועה עד שהפך לאפשרות אמיתית לנשיא ארה"ב– אז הכינו עצמכם לימים שבהם יאיר לפיד יהיה ראש ממשלה וכבוד השר 'הצל' יישב בקואליציה. השיטה היא השיטה הטראמפית, והיא עובדת – 'הצל', כביכול, נותן קול למה שהחברה הישראלית ניסתה להשתיק, לכאורה מדבר "אמת" בזמן שכל היתר מתפלפלים ומשתכשכים ביפי הנפש שלהם, ובעצם, בואו לא נשכח – בסך הכל רוצה שישיגו לו בזול מנוע לקדילק שלו לאחר שסמולנים מדומיינים הרסו אותו. וזה כל הסיפור, וזו כל האג'נדה.

.

צילום: תומר אפלבאום

.

למבצע מנויים חדש ואטרקטיבי – 49 ש"ח לשלושה חודשים ראשונים – לחצו כאן

    LinkedInEmailWhatsAppTwitterFacebook