fbpx

משפיעים 2016 | כלכלה | המשקיעים הסינים

0

השגרירות הסינית רכשה השנה את בית קומברס ברמת החייל. שם בכוונתה לרכז את משרדיה הפזורים עתה בתל אביב. העסקה שהיקפה הוערך בכ־200 מיליון שקל מסמלת את חדירתן של החברות הסיניות לליבת סצנת התעשייה וההייטק הישראלית. ולמעשה, לליבת העסקים הישראלית כולה. קומברס הייתה פעם אוניית הדגל של הטכנולוגיה הישראלית. הרבה מים עכורים עברו מאז בנהרה. לאוניית הדגל החדשה, ווייז, כבר היו משקיעים מגוונים מאלה שהובילו את קומברס. הבולט שביניהם, לי קה שינג, טייקון מהונג קונג. סך השקעותיו בחברות הזנק ישראליות מוערכות עתה בכ־400 מיליון דולר.

במהלך השנים האחרונות החלו גם חברות טכנולוגיה כמו אליבאבא ולנובו לפעול מישראל. וואוויי מנהלת בישראל מרכז פיתוח מרכזי. פוסון פארמה מנהלת את אלמה לייזרס שרכשה בתמורה ל־ 240 מיליון דולר ומחזיקה גם בחברת הקוסמטיקה אהבה (300 מיליון שקל) המפורסמת מים המלח. שם פועלת גם חברת אדמה (לשעבר מכתשים אגן), שכמצ'יינה רכשה בה שליטה תמורת כמיליארד ורבע דולר. הסינים מביאים לטכנולוגיה ולתעשייה הישראליות רשתות שיווק מסועפות. בסין כמו גם בעולם. בדרך כלל זה עובד מצוין. תנובה (המוחזקת בידי ברייט־פוד הסינית) היא היוצאת מן הכלל.

לפני כשלוש שנים הזהיר ראש המוסד לשעבר אפרים הלוי מכניסתן של חברות סיניות למיזמי התשתית החדשים. הם מתעניינים במזרח התיכון, הסביר, לא רק מסיבות כלכליות, אלא משיקולים גיאופוליטיים. אבל לכולם יש אינטרסים, וראש הממשלה ושריו המשיכו לבקר בבייג'ין. חלק גדול מהצמיחה של התשתיות בנמלים, ברכבות ובכבישים מתאפשר בזכות המומחיות של החברות הסיניות הפועלות בישראל, בשיתופי פעולה והשקעות במיליארדי שקלים.

וכל אלה עוד לפני שדיברנו על עניינם של המשקיעים הסינים בחברות הביטוח הגדולות בישראל, ובשלל תחומים נוספים; או על משרד החינוך של ההייטקיסט לשעבר נפתלי בנט, שהוסיף השנה את השפה, התרבות והכלכלה הסיניים כמקצוע בחירה לבגרות.

.

צילום: איי-אף-פי

.

למבצע מנויים חדש ואטרקטיבי – 49 ש"ח לשלושה חודשים ראשונים – לחצו כאן

    LinkedInEmailWhatsAppTwitterFacebook