fbpx

משפיעים 2016 | ביטחון | ולדימיר פוטין

0

הדיילות בקו הטיסה בין ישראל למוסקבה כבר מכירות היטב את קציני צה"ל מאגף המבצעים, מאגף התכנון מחיל האוויר, שנוסעים וחוזרים בתדירות גבוהה. מוסקבה חזרה בשנה האחרונה להיות כתובת חשובה ומוקד לתיאום עבור ישראל וצה"ל ועבור המזרח התיכון כולו.

בשבוע שעבר, בתרגיל מטכ"לי גדול, חזרו הרוסים לאחר עשרות שנים אל מוקד דיוני הערכת המצב היומית.

הנוכחות הפוליטית והצבאית בסוריה ובאזור, ההשפעה, הקשר בין רוסיה לאיראן, טורקיה, סוריה וישראל, כמו הנוכחות של יועצים צבאיים וכוחות רוסים על אדמות סוריה, בים התיכון ובשמי האזור –מחייבים תיאום רב, שכן מחיר השגיאה גבוה.

ולדימיר פוטין נכנס בבטחה ובנוחות אל החלל שהותירה ארה"ב שבעת הקרבות של אובמה במזרח התיכון והוא מבסס בו את מעמדו, מתוך שלל אינטרסים גלויים ועלומים. הצילומים של הדיקטטור הלכה למעשה, השליט החזק פוטין, שמלטף נמר וצד דובים, קוסמים לתושבי האזור הרבה יותר מתמונתו של אובמה מלטף גור פודל בבית הלבן.

פוטין מריח בעיקר נפט וגז. הוא יודע שהים התיכון הוא הדבר הבא, ושמול חופי סוריה ולבנון ממוקמים לפחות 20–30 בלוקים ראויים לבחינה וקידוח. כשזה יקרה, יהיו רוסיה והוא בעמדת עדיפות והשפעה.

כבר שנים מוצא נתניהו כימיה עם פוטין, הרבה יותר מאשר עם אובמה, הוא מרבה לבקר אותו, הם משוחחים בטלפון ובכלל, נתניהו מנסה לחלק את הביצים של ישראל אחרת ולהסיט מארה"ב מעט לקנדה, לסין ולרוסיה. בעיקרון הוא צודק.

המדיניות הזו של פוטין וחזרתו הדרמטית אל המזרח התיכון תוך הצבת כוחות צבאיים ויצירת מאזן שונה, משפיעים באופן דרמטי על המרחב האסטרטגי ועל יכולות הגמישות של צה"ל ומדינת ישראל לטוב ולרע. במובן הזה, פוטין הוא איש השנה לדעת הח"מ, בהשפעה על ביטחון ישראל – יותר מאובמה ויותר מליברמן או נתניהו.

לפני כמה חודשים, הוזמנתי לשאת הרצאה בפני גורמים במשרד ההגנה של לטביה ובנאט"ו וגורמי אקדמיה בווילנה. למדתי שליטא, לטביה ואסטוניה חוששות מפוטין ונערכות לנורא מכל, שפוטין יעשה להן את שעשה לאוקראינה. הם חשים כי הוא שיכור כוח, חזק מאוד בתעמולה ויכול לדבר עם התושבים מעל ראשו של השלטון.

בסבב הבא שלנו עם החיזבאללה ובמידה מסוימת עם חמאס, יהיו כאן הרוסים גורם דומיננטי שצריך להתחשב במה שיאמר ובמה שיעשה ואם לא תהיה מלחמה, אלא תהליך שלום, הבמה לא תהיה עוד רק של ארה"ב.

מזרח תיכון חדש כבר אמרנו?

.

צילום: אימג'בנק

.

למבצע מנויים אטרקטיבי וחדש – 49 ש"ח לשלושה חודשים ראשונים – לחצו כאן

    LinkedInEmailWhatsAppTwitterFacebook