fbpx

משפט אלאור אזריה ביקום מקביל // אור הלר – מגזין 'ליברל'

0

עורך הדין אבי עמירם חזר מבית המשפט המחוזי בתל אביב למשרדו בכיכר רבין כאשר הטלפון צלצל. על הקו היה הסניגור הצבאי הראשי, סגן אלוף רן כהן. "אבי, יש לי תיק משהו־משהו בשבילך. אל תשאל, חייל מכפיר ירה למחבל מנוטרל בראש בחברון, 11 דקות אחרי הפיגוע".

עמירם לקח ממשרדו את מדי המילואים שלו (כאלוף משנה) וטס למתקן מצ"ח, ואז גם פגש לראשונה את הקליינט.

"הוא דקר חבר שלי וניסה להרוג אותו, אז הגיע לו למות", אמר אלאור אזריה לסניגור שמינה לו הצבא. עמירם תפס את הראש. קייס כזה הוא לא ראה בחיים. צריך לגמור את זה כמה שיותר מהר. כמה שפחות כואב.

הוא צילצל לאבא, צ'רלי אזריה. "צ'רלי, אני צריך שתסמוך עליי. תן לי לנהל את זה כמו שאני מבין", אמר הסניגור הוותיק לאבא הבוכה. עמירם ניתק במהירות מהתיק את ארגון הימין הקיצוני 'חוננו', את הטרמפיסטים שעליהם כמו נכתב במיוחד המשפט המנצח "הפטריוטיזם הוא מפלטו של הנבל".

הטלפון הבא שלו היה לפרקליט הצבאי הראשי, תת־אלוף שרון אפק. "שרון, אנחנו נודה עכשיו בחקירה בכל, ונסגור עסקה".

הפצ"ר סירב להתחייב בטלפון ואמר שיחשוב, אבל הטון, המוזיקה, כבר היו ברורים. אזריה הודה מיד בחקירתו במצ"ח בירי בראשו של המחבל עבד אל־פתח א־שריף. "שגיתי, נלחצתי, התחרפנתי כשראיתי את החבר שלי נדקר בידי המחבל", אמר אזריה בהודאתו הקצרה במצ"ח, "אני לוקח אחריות מלאה על השגיאה, מתנצל ומצטער". מכאן הדרך לשימוע אצל הפצ"ר והמגעים לעסקת טיעון היו קצרים.

הרמטכ"ל גדי איזנקוט שלח את דוברו מוטי אלמוז למצלמות להודיע שהחייל מודה במעשים ומביע עליהם חרטה, ומעתה ינוהל התיק בידי מערכת המשפט הצבאית. להודעות הוואטסאפ שזרמו מכיוון הפוליטיקאים לא נותר אלא למלמל את הקלישאות הרגילות על תמיכתם בצה"ל, בשרשרת הפיקוד, ועל אמונם במערכת השיפוט הצבאי. עסקת הטיעון שהשיג עו"ד אבי עמירם לאלאור אזריה בדיון אחד עם הפצ"ר הפכה מיד לפוש באתרי האינטרנט: חצי שנה עבודות שירות וחצי שנה מאסר על תנאי, וכמובן הדחה מהצבא.

עד חדשות השעה שמונה בערב עברה הידיעה על עסקת הטיעון עם אזריה לעומק המהדורה, אחרי הפיגוע היומי, התאונה היומית, הקטטה הפוליטית היומית וחקירת ראש הממשלה. למחרת בבוקר ביקר מאמר המערכת של עיתון 'הארץ' את שיקול דעתו של הפרקליט הצבאי הראשי. "שוב הוכח שצה"ל לא יכול לחקור ולשפוט את עצמו. שוב הוכחו נזקי הכיבוש", נכתב במאמר הלא חתום.

מלבד ראיון עם פצ"ר לשעבר בשעה השנייה של תכניתו של רזי ברקאי, אף תכנית אקטואליה לא עסקה בפרשה. "מייעץ לך לא להתבטא בנושא", כתבו לקונית יועצי התקשורת של בנימין נתניהו, נפתלי בנט, אביגדור ליברמן. אפילו זה של אורן חזן. בימים ובשבועות שלאחר מכן חזר אלאור אזריה לאלמוניות. הוא אפילו לא זכה להפוך לשאלת טריוויה בשעשועוני טלוויזיה או לערך ויקיפדיה קצר. מעטים זכרו את ההתרחשות. כאשר אוהד 'לה פמיליה' בא באחת השבתות עם שלט ועליו תמונה של אזריה למשחק של בית"ר ירושלים בטדי, השלט נקרע מיד לגזרים: "לא ניתן לפגוע בחיילי צה"ל!", צעקו האוהדים, כאשר כלל אינם מזהים וזוכרים במי מדובר.

.

צילום: Heidi Levine, AFP

 .

    LinkedInEmailWhatsAppTwitterFacebook