fbpx

הסחבת הבעייתית בחקירות ראש הממשלה // משפטי // הטור של משה רונן

0

אחד האירועים החמורים בתולדות המדינה התרחש ב־29 באוקטובר 1956. עשרות תושבים חפים מפשע של כפר קאסם, שחזרו לבתיהם ממקומות עבודתם, נטבחו ביריות על ידי מחלקה של שוטרי מג"ב. הטבח התרחש ביום שבו פרצה מערכת סיני. ראש הממשלה ושר הביטחון דוד בן־גוריון היה עסוק בניהול המלחמה, אבל עיסוקיו הרבים לא דחו את הטיפול בפרשה. ב־1 בנובמבר, שלושה ימים אחרי הטבח, הורה על הקמת ועדת חקירה. הוועדה פעלה מהר, והגישה את מסקנותיה כעבור פחות משבוע, ב־6 בנובמבר. ב־11 בנובמבר, כשבועיים אחרי הטבח, הוגשו כתבי אישום נגד המג"ד, מפקד המחלקה וכמה שוטרים.

טבח כפר קאסם היה אירוע מורכב, חמור ורגיש. נחקרו בו עשרות חשודים ועדים. ובכל זאת, מצ"ח והפרקליטות הצבאית הצליחו לעשות את עבודתם תוך כשבועיים, לחקור ולהגיש כתבי אישום.

ב־15 במרץ 1977 פרסם דן מרגלית ב'הארץ' סקופ: לראש הממשלה יצחק רבין ולאשתו לאה יש חשבון דולרים בארה"ב. היועץ המשפטי לממשלה אהרן ברק הורה על חקירה, שהתנהלה ביעילות ובמהירות. ב־7 באפריל הודיע רבין כי יפרוש מתפקידו. ב־11 באפריל, פחות מחודש אחרי פרסום הפרשה בעיתון, החליטה ועדה להטיל על יצחק רבין תשלום כופר. אשתו, לאה רבין, הועמדה לדין ונגזר עליה קנס בסך רבע מיליון לירות. הקנס שולם במאי 1977, כחודשיים אחרי גילוי הפרשה.

כ־60 יום חלפו בין גילוי הפרשה בעיתון, לבין סיום ההליכים המשפטיים ותשלום הקנס.

אלה שתי דוגמאות למיצוי מהיר של הליכי חקירה ומשפט, כפי שהיה נהוג בישראל לפני עשרות שנים. יש דוגמאות נוספות – גם במקרים של חקירות רגישות נגד בכירים, וגם במקרים של חקירות סבוכות, נגד עשרות חשודים.

לכאורה, באותם ימים ההליכים היו אמורים להימשך זמן רב יותר. כאשר אנשיו של תנ"צ בנימין זיגל חקרו חשוד בכיר בחדרי החקירות שלהם ביפו, נגבו דפי העדויות בכתב יד. בתום החקירה היה צורך לצלם את הדפים במכונות צילום איטיות, ואז להסיע את הדפים המצולמים במכונית לירושלים, אל ראש אגף החקירות, פרקליט המדינה והיועץ המשפטי לממשלה. כשהגיע המועד להעביר את חומר הראיות לסניגורים, היה נשלח מתמחה חסר מזל אל משרדי הפרקליטות ושם היה עומד ימים שלמים ליד מכונות הצילום ומכין עותקים של העדויות.

היום, כאשר נגבית עדות של ראש הממשלה ברחוב בלפור בירושלים, שומעים אותה אנשי היועץ המשפטי לממשלה בזמן אמת במשרדיהם במזרח ירושלים. העברת הראיות לסניגורים נעשית אלקטרונית, בלחיצת כפתור. תוך דקות ניתן להעביר אלפי עמודים של ראיות. ובכל זאת, במאה ה־21 ההליכים נמשכים ונסחבים במשך חודשים ארוכים וגם שנים. משפטנים – שעבדו פעם מהר וביעילות – למדו למשוך את ההליכים ולמסמס אותם. דיני הראיות לא השתנו. החוק הפלילי אותו חוק. אבל הקצב השתנה.

היועץ המשפטי לממשלה ד"ר אביחי מנדלבליט טוען כי כאשר מגיעות לחוקרים מאות שעות של הקלטות סתר, יש צורך בכמה חודשים כדי להאזין להן. אבל אם יחלקו 300 שעות של הקלטות בין 30 חוקרים, יוכלו להאזין – וגם לתמלל אותן – תוך ימים מעטים.

יש אמרה באנגלית שמשפטנים אוהבים לצטט: "צדק דחוי הוא צדק שנשלל". השופט אליעזר גולדברג נוהג לתרגם אותה אחרת: "צדק מאוחר הוא צדק נכה". עינוי הדין פוגע בחשודים, שחרב האי־ודאות תלויה מעליהם שנים ארוכות. דחיית הצדק פוגעת גם בציבור, שממשיך לחיות – ואולי להיפגע – על ידי חשודים חופשיים, הממשיכים, אולי, במעשי הפשע שלהם.

    LinkedInEmailWhatsAppTwitterFacebook