fbpx

משפחת נתניהו // הקרב האחרון

מרגע שנפתחו רשמית חקירות נתניהו, אנו בתוך קמפיין. לנו רק נדמה שאנחנו חלק פעיל בו. אנו סטטיסטים בלבד בהצגה הזו

0

המסע האטימולוגי של המילה "קמפיין" החל בשלווה ירוקה. בלטינית, ובגלגולו לאחר מכן לצרפתית, הוא תיאר קטע שדה, מישור, או שטח פתוח. לפני 400 שנה אומץ לעגה הצבאית. קמפיין הוא קרב. ההתפתחות הייתה טבעית. חיילי התקופה חיכו לתנאים מיטביים על מנת להשתלט על הקרקע הבאה. באמצע המאה ה־18 כבר אומץ המונח לשדה אחר, הפוליטי.

מאז סוף 2016, מרגע שנפתחו רשמית חקירות נתניהו, אנו בתוך קמפיין. כעת, הוא מגיע לשיאו. לנו רק נדמה שאנחנו חלק פעיל בו, כמעורבים פוליטית, או סתם אזרחים מצביעים. הרי בתווך של קמפיין נתניהו שהשתלט על השיח, כולנו נקלענו לקו האש. בתווך גם הלכנו פעמיים בתוך חמישה חודשים לקלפיות. אבל אנחנו סטטיסטים בלבד בהצגה הזו. מרגע שנפתחו החקירות התכנסה משפחת נתניהו לקרב המכריע, אולי הקרב האחרון. הפסד, והפטריארך שלה עלול להישלח לכלא. ניצחון, והמורשת המשפחתית תתעצם. הקצין הבכיר בקמפיין, יאיר נתניהו, הוא נושא הלפיד של המורשת. למרות ההכחשות, קשה לפספס כיצד מכשירים אותו לכניסה לפוליטיקה, בדרך להפוך את השם "נתניהו" לאגדה מקומית, גדולה מהחיים. מיתוס יהודי.

המטרות פשוטות. להעיף את סעיף השוחד מתיק 4000, מה שעשוי להוציא את נתניהו ללא קלון גם אם יורשע. וגם לחתור כל העת במסלולים מקבילים: האחד הוא עסקת טיעון מקילה. לאחריה תשתלט המשפחה על הנרטיב באופן שרק היא יודעת. ראש הממשלה יוצג כקורבן, שרק ביקש לסיים מסע רדיפה המונע ממנו להתפנות לשליחותו שנכתבה מלמעלה. צור ישראל וגואלו, או לפחות נציגו עלי אדמות. המסלול השני: להישאר ראש ממשלה בכל מחיר, גם בכזה של בחירות שלישיות. ראש ממשלה יישפט בבית המשפט המחוזי בירושלים, שבו סיכוייו לא רעים בכלל לקבל עונש מזערי, אולי אף זיכוי. אם לא יהיה ראש ממשלה מכהן, יוכל להישפט במחוזי בתל אביב. שם גורלו צפוי להיות פחות נעים.

ההקצנה של נתניהו ימינה בשנים האחרונות, בניגוד לכל מקרה מוכר אחר אצל שליטים מערביים ארוכי כהונה, היא טקטית. המתמטיקה האלקטורלית לא איפשרה ולא תאפשר קואליציה של מרכז־שמאל. לכן צריך לחזק את ה"בייס" בנדבכים ימניים, כדי להישאר המפלגה הגדולה ביותר. מכפיל כוח של לגיטימציה ציבורית בקרב האמיתי היחיד שמנוהל כאן: קרב פוליטי־משפטי, ולא פוליטי־אידיאולוגי. אם ייכנס יאיר נתניהו לפוליטיקה, אגב, גם כאן נראה תקדים: האב הלך עם השנים ימינה, הבן ייכנס כקיצוני ימני אבל ינוע (מעט) לכיוון המרכז.

האב, האם והבן הם משולש כוחות סינרגטי. כזה שחוּלשות כל צלע (כמו הקמצנות, שמנעה התחמשות משפטית טובה יותר) משפיעות על השתיים האחרות; אך כך גם החוזקות. התחכום, העוצמה, האמביציה, חוסר המעצורים. יאיר נתניהו לא סתם מצביע על "בולשביזם". בדנ"א שלה, משפחת נתניהו עדיין נמצאת בשנות ה־40. המשפחה הלוחמת האולטימטיבית. הם השלטון, אבל הגוף שעליו השתלטו נגוע בגידולים סרטניים ישנים, שרוצים להתפשט מחדש ולחסלו.

ביבי מאמץ את דרך החשיבה של יאיר. הוא סומך עליה. ללכת בכל הכוח, מול כולם. רק מעמדה של עוצמה תתיש את המערכת, ואז תמצא את נקודת הפריצה ואת חבל ההצלה. המשפחה הלוחמת עשויה לנצח בקרב הזה. ואם כן, לממש את ייעודה: להיות השושלת השלטונית היהודית הראשונה מאז ימי החשמונאים.

    LinkedInEmailWhatsAppTwitterFacebook