fbpx

מסורבי כניסה לישראל? כך תפעלו

0

אזרחים זרים המגיעים לישראל, נתקלים לא אחת בסירוב לבקשתם להיכנס לארץ. זה מקרה קלאסי ונפוץ שקורה על בסיס יום יומי בנתב"ג. רוב המסורבים הם זרים שמגיעים לארץ עם כרטיס בעל כיוון נסיעה אחד וללא מועד חזרה, חסרי אמצעים כלכליים שיממנו את שהותם בארץ, לא מוסרים מידע רלוונטי לפקידי ביקורת הגבולות או שמגיעים ממדינה שרבים מאזרחיה משתקעים בישראל ומבקשים בקשות למקלט ועוד.

במעמד הגעתם לארץ, פקידי רשות ההגירה והאוכלוסין, הלא הם ביקורת הגבולות, מורשים לפעול על פי שיקול דעתם ובמידת הצורך לסרב לכניסתו של תייר או אדם זר. זה רלוונטי גם לאזרחים ממדינות שפטורות מאשרת כניסה לישראל, בעיקר משום שחוששים מפני הגעה למטרת השתקעות בישראל. אז כיצד צריך לפעול במצב של סירוב?

מתי אזרחים זרים מקבלים סירוב כניסה לישראל?

מעבר לחשש מפני השתקעות של אזרחים זרים במדינת ישראל, יש עוד מספר סיבות שבגינן אזרח זר יכול לקבל סירוב כניסה לישראל:

  1. הגעה למטרת ביקור אדם שאיננו אזרח \ תושב קבע – עובדים זרים שעובדים במדינת ישראל, ומעמדם לא הוסדר באופן פורמלי כאזרחים או תושבי קבע, לא רשאים להזמין ארצה חברים או קרובי משפחה מארץ מוצאם. בדרך כלל, עם הגיעם לנתב"ג וההבנה שזו המטרה שלשמה הגיעו, הם מסורבים להיכנס לישראל.
  2. סירוב כניסת בן זוג – על פי נוהל משרד הפנים, כדי להזמין בן זוג זר, יש להגיש בקשה מסודרת ולתאם זאת מראש מול הלשכה הרלוונטית. בקרי הגבולות מתודרכים שלא להכניס בני זוג זרים מבלי שזה תואם מראש, גם אם הם נשואים ומגיעים יחד עם בן זוגם הישראלי לישראל.
  3. זר ששהה בישראל ולא חידש אשרת כניסה – הכוונה היא לזר ששהה בעבר בישראל באופן חוקי למטרת עבודה, והוא מעוניין לשוב לארץ כתייר. במקרה כזה חייבים להנפיק אשרה חדשה, אשרת תייר, אחרת הכניסה תסורב.

מה קורה לאחר סירוב הכניסה?

זר שמגיע לביקורת הגבולות ועולים חשדות לגבי כוונותיו, ממתין בצד כחלק מהתור הארוך של כל מעוכבי הכניסה. עד שלב מסוים יש לו את האפשרות להשתמש בטלפון הנייד, אולם כאשר מגיע תורו לעבור את שלב התחקור הוא נלקח ממנו.  לאחר התחקור, האזרח הזר נכנס יחד עם יתר המסורבים למתקן כליאה הקרוי "מתקן מסורבים" שבנתב"ג, שם הם שוהים עד להרחקתם מהארץ.

סדר פעולות לאחר קבלת סירוב כניסה לישראל

אם חוויתם מקרוב מצב בו בן זוג, חבר, מכר או בן משפחה שלכם או של אזרח\ תושב קבע שאתם מכירים קיבל סירוב כניסה לישראל, חשוב לדעת ראשית שיש איך לפעול בנושא. הפעולה הראשונה שעליכם לעשות היא לפנות לעורך דין להסדרת ענייני מעמד, שמתמחה בין היתר גם בחוקי הגירה ובדיני הכניסה לארץ. עורך הדין בוחן את נסיבות האירוע ואת הסיבה שבגינה הוא קיבל סירוב להיכנס לארץ, ולאחר מכן מייעץ לגבי כדאיות הגשת ערעור בנושא. את הערעור ניתן להגיש לבית הדין לערעורים. חשוב לפעול באופן מידי, עם הגילוי שהאדם הזר שאתם מכירים קיבל סירוב כניסה לישראל. הפרטים שחשוב שתדעו הוא מספר הדרכון שלו ואודות מידע אודות מקרה הסירוב, כמו גם בירור שעת הרחקתו.

אם בית הדין לערעורים אכן יקבל את הערעור שהוגש ויאשר את כניסתו של האזרח לארץ, ישנה חובה להפקיד ערבות כספית, כערובה לכך ששהייתו של הזר תחומה בזמן והוא יוצא משטחי מדינת ישראל בסיומו. לפי הנחיות בית הדין לערעורים, צריך לציין את מועד גירושו מישראל. כמו כן, חשוב לדעת שמסורב כניסה לישראל נכנס לרשימת זרים שלא יכולים להיכנס לארץ למשך עשר השנים העוקבות.

 

    LinkedInEmailWhatsAppTwitterFacebook