fbpx

מלחמת הקורונה הראשונה // הטור של אור הלר

דווקא לצרות של המזה"ת הקורונה עושה רק טוב. המודיעין קורא לזה "אפקט התכנסות": איראן, סוריה, חזבאללה, חמאס עסוקים עד מעל לראש בצרת הנגיף.

0

"מלחמה היא עניין רציני מכדי שתושאר לידי אנשי הצבא", הוא משפט המיוחס לז'ורז' קלמנסו, ראש ממשלת צרפת בסיום מלחמת העולם הראשונה. 100 שנה קדימה, מתמודדת האנושות עם מלחמה אחרת, מוזרה, כזו שכמו המלחמה הגדולה ההיא אולי תשנה סדרי עולם, סדרי חשיבה, לתמיד. גם מלחמת העולם נגד נגיף הקורונה היא רצינית מכדי שתושאר לאנשי הצבא. ונכון לכתיבת שורות אלה, צה"ל עדיין משאיר את ההגנה על ישראל מהקורונה לגיבורים אחרים: הרופאים, המדענים, אנשי מד"א.

גנרלים, גם שלנו, אוהבים לדבר על תיאוריית הברבור השחור. הספר 'הברבור השחור: השפעתו המטלטלת של הבלתי צפוי על הכלכלה והחיים' של נסים טאלב, הפך בשנים מסוימות לקריאת חובה אצל צוערי בה"ד 1, בית הספר לקצינים, כדי להכינם למציאות משתנה, לשדה קרב משתנה. גם הרמטכ"ל אביב כוכבי מרבה לדבר עם מפקדי צה"ל על הצורך בהסתגלות מהירה לשינוי. הוא חילק לכולם את הספר 'השתנות תחת אש', על השינוי המהפכני שעבר הצבא האמריקאי, וחייב אותם לקרוא. גם הערכת המודיעין ל־2020 הגדירה את המציאות כ"עידן של תאוצה ושינוי". אבל מי לעזאזל יכול היה לחשוב על וירוס מסתורי מסין, שבתוך שבועות יביא למגפה החמורה ביותר שידע העולם מזה 100 שנה?

כוכבי תופס את הראש. לא מספיק שהשנה(+) הראשונה שלו "בוזבזה" בפלונטר פוליטי ושלוש מערכות בחירות, עכשיו גם הגיע משבר הקורונה. אירוע לכאורה בריאותי, אך למעשה אירוע ביטחון לאומי ומאורע היסטורי בינלאומי. הבייבי של כוכבי, התוכנית הרב־שנתית 'תנופה' המחייבת תוספת של מיליארדים לתקציב הביטחון, נראית בגדר הזיה נוכח המכה הכלכלית האנושה שינחית הקורונה.

נכון לכתיבת שורות אלה, הגוף הגדול, החזק והקונצנזואלי ביותר בישראל, צה"ל, עדיין נמצא במדרון אחורי במשבר הקורונה. אולי הוא אינו שש לקפוץ למיטה החולה, תרתי משמע, של התמודדות מערכת הבריאות עם הנגיף. אולי אינו מאמין שיש בידיו קונץ פטנט או יתרון משמעותי על המערכות האזרחיות. נכון לכתיבת וגו', הפקודה שבמסגרתה אלפי חיילים יאכפו את ההסגר על האזרחים עודנה פקודה נצורה. בדיונים הפנימיים מבקשת המשטרה לא פחות מ־16 גדודים של צה"ל לאכיפת ההסגר. צבא העם מפטרל ברחובות העם ואוכף הסגר על העם. תמונות שנחשבו כאן דמיוניות. אלא שלנוכח טורי הנגמ"שים של הצבא האיטלקי בערים ובכפרים, ייתכן שזהו עניין בלתי נמנע, דווקא כדי להימנע מלהגיע לטרגדיה כמו שם.

ודווקא לצרות של המזרח התיכון, הקורונה – באופן פואטי משהו – עושה רק טוב. המודיעין קורא לזה "אפקט התכנסות": איראן, סוריה, חזבאללה וחמאס עסוקים עד מעל לראש בצרת הקורונה. כלומר: מתעסקים פחות בנו. במקום משלוחי נשק איראניים לסוריה, משלוחי ציוד רפואי מסין לאיראן. ההערכה בישראל שהאיראנים, כמו תמיד, מסתירים את עומק הפגיעה שספגו מהמגפה, שמפילה חללים־חללים גם בצבאם ובמשמרות המהפכה. מספיק להסתכל בחומרים הגלויים: בעזה, פעילי חמאס וג'יהאד אסלאמי עוסקים יחד בחיטוי.

המשבר יוצר זהות אינטרסים עם חמאס בעזה. בישראל נותנים ציון טוב לחמאס על ההתמודדות עמו. בעזה יש בידוד, "בלי בג"ץ ובלי בצלם". נכון לרגע זה אין שם התפרצות גבוהה. ישראל העבירה לעזתים הדרכות, ערכות בדיקה וחליפות מיגון.

ואולי, רק אולי, אחרי שנקום מהמשבר עם חיסון מיוחל ונחזור לחבק ולנשק את סבתא וסבא, נבין כי נגיף זדוני לא מבדיל בין עזה לתל אביב, בין שיעי, סוני ויהודי, ונפסיק לעסוק בשטויות בשכונה המטורפת הזו.

    LinkedInEmailWhatsAppTwitterFacebook