fbpx

מה עובר על משה כחלון?

0

"אין לנו מוסדות, אין מפלגה, אין סניפים, יש פעילים בשטח שאני אפילו לא מכיר אותם, יש קבוצות ווטסאפ וזהו, אין כלום כרגע, אני מתאר לעצמי שיעבדו על זה", אומר עוזי כחלון, אחיו של שר האוצר משה כחלון. במערכת הבחירות היה האח ראש המטה של כולנו בחדרה, עיר מגוריו. הוא היה ונשאר גם חבר מרכז הליכוד. יש לו הסבר מפותל לאנומליה הפוליטית. "אני לא יכול להיות חבר בכולנו כי אין לנו מוסדות", הוא מסביר. "נשארתי חבר מרכז הליכוד כי ידעתי שאחרי הבחירות משה יצטרף לקואליציה של הליכוד, ככה שלא הלכתי נגד הליכוד. בתקופת הבחירות לא שכנעתי אנשים מהליכוד להצביע לכולנו, אלא רק אנשים ממפלגות אחרות".

מלבד היותו אחיו של שר האוצר, עוזי כחלון, בעבר קבלן והיום פנסיונר, הוא הססמוגרף הטוב ביותר של המפלגה על פי דבריו. "משה יודע שאני איש של הרחוב. הרפורמה בסלולר הייתה עצה שלנו, אמרנו למשה שאנחנו לא מבינים את החשבוניות ומשלמים המון כסף. היום אנחנו במשפחה מדברים אתו על מחירי הדירות ועל יוקר המחיה ועל הבנקים".

@@@אתם מדברים גם על הרצון שלו להיות ראש ממשלה?

"בינתיים הוא לא מתכוון להיות ראש ממשלה. הוא צריך עוד קצת להתבשל ואחרי זה להתארגן ולהיות ראש הממשלה. נכון להיום הוא שר אוצר טוב, מצוין אפילו, אם זה בדיור או בתקציב. בחינוך הוא הוסיף כסף למאבטחים בבתי ספר, לצבא הוא אמר – אני נותן כמה שצריך כדי להילחם בטרור. הוא מאוד מאוד חברתי. פוליטיקאי טוב חושב לבחירות הבאות, פוליטיקאי טוב יותר חושב לדורות הבאים, ומשה חושב לדורות הבאים".

כחצי שנה חלפה מאז שמשה כחלון, ההבטחה הגדולה של הבחירות, נכנס למשרד האוצר. אחיו אמנם אומר שהוא "נהנה שם מכל רגע", אבל ההנאה הזו היא כנראה בעירבון מוגבל מאוד, בקואליציה בלתי אפשרית של 61 חברים ורפורמות רצויות, שהן מורכבות וקשות עשרות מונים יותר מזו שהייתה בסלולר. גם תדמית ה"טפלון" התקשורתי, שלא דבק בו רבב, נסדקה. בעיקר לאחר חשיפת קשריו ההדוקים עם קובי מימון וההודעה כי לא יעסוק במתווה הגז בגלל קשריו, למרות הבטחותיו לפני הבחירות. הקשיים לא מסתיימים שם. גם בעיות במערכות יחסים ישנן עם כמה מחברי מפלגתו, הצמיחה שהולכת לקראת קיפאון על פי פרשנים, הוויכוחים עם נגידת בנק ישראל; וכמובן – הבוס בנימין נתניהו, שלשר האוצר אין טיפת אמון בו או חיבה כלפיו. חלפה חצי שנה ראשונה, וקשה לראות כיצד אפשר ליהנות ממנה.

וחוסר הפרגון, לא נמצא רק במקומות הצפויים. שימו לב לדברים הבאים: "הוא חליפה ריקה, לא למד כלכלה, הוא רכב על הרפורמה של הסלולר, אבל מפה ועד להבנה בכלכלה הדרך ארוכה. אין לו ראייה של שר אוצר. בעיניי הוא בכלל לא מבין מה התפקיד שלו". הדובר הוא איש עסקים שביקש שלא להזדהות, אבל יותר מעניין לציין שהוא חבר קרוב של שר השיכון יואב גלנט, מקום שני ברשימת כולנו לכנסת. גלנט עצמו סירב להתראיין לכתבה, למרות יחסיו הרעועים עם כחלון. עוד נשוב לקשרים בתוך הסיעה, למלחמות ולמאבקים הפנימיים, או כפי שאומר חבר הכנסת רועי פולקמן, יו"ר הסיעה והח"כ המקורב ביותר לכחלון: "חשבתי שאני בא לסדרה 'הבית הלבן' וגיליתי שאני ב'האח הגדול'".

.

שלום קר בגזרת נתניהו

לפני גלנט ומייקל אורן, אלי אלאלוף ושאר חברי הכנסת של כולנו, לכחלון יש אתגר גדול יותר: בנימין נתניהו. אותו נתניהו שקיצץ את כנפיו של כחלון בליכוד, שחשש מהפופולריות שלו, מצא את עצמו תלוי במפלגתו החדשה כולנו – לשון המאזניים הקואליציונית. בלעדיה, אין ממשלה. בקואליציה כה צרה, זו שכחלון הודיע שהוא מתנגד לה אבל מצא את עצמו בתוכה, הפכה היריבות המרה בין כחלון לנתניהו לשלום קר. היחסים קורקטיים. נתניהו לא מנסה להכשיל את כחלון, בינתיים. הוא לא יכול להרשות זאת לעצמו. כחלון מכיר את הקודקוד היטב ויודע כיצד להסתדר איתו. חיבה, כאמור, אין שם, אלא הבנה שקטה בין שני פוליטיקאים שמעדיפים – ממניעים מעשיים – לא להתעמת זה עם זה.

"הם למדו להסתדר", אומר בכיר בליכוד. "כחלון לא רץ ומספר לכולם שהוא מתכוון להיות ראש הממשלה הבא כפי שיאיר לפיד עשה, ונתניהו, מצדו, נותן לו לעבוד מתוך ידיעה שהצלחתו של כחלון תהיה גם הצלחתו שלו ומתוך הערכה לעשרת המנדטים של כחלון. שניהם זהירים במערכת היחסים המתפתחת". עד כדי כך כחלון זהיר, שהוא לא מתבטא בנושאים שקשורים ישירות אליו, כמו תקציב הביטחון. "יש אתגר פוליטי בלהיות שר אוצר שאינו מהמפלגה של ראש הממשלה", מסביר פולקמן, "משה מבין את זה ולכן למרות שיש לו עמדה, הוא לא מתבטא בנושאים כמו תקציב הביטחון ויחסי העבודה במשק, שנחתכים אצל ראש הממשלה. שר האוצר לא יתמודד עם הנושאים האלה בפרונט. אתה לא יכול להיות כליא ברק של ראש הממשלה".

השתיקה של כחלון רועמת בעיקר כשגל הטרור משתולל. איך יהיה ראש ממשלה, אם הוא מתרחק מתחום הביטחון? במעט הפעמים שאכן דיבר, התחבר לצד הימני של הדיון. בקבינט המדיני הביטחוני אמר, בין השאר, בנוגע להריסת בתי מחבלים, כי 'מי שמרחם על אכזרים סופו שיתאכזר לרחמנים'. פולקמן מסביר: "אנחנו מתבטאים בנושאים לאומיים באופן כללי. פה הגדולה של משה. הוא מפוקס במה שהוא עושה כרגע, ביוקר המחיה, בדיור, בבנקאות. קודם כול אנחנו מחויבים להביא קבלות בנושאים האלה".

בחזרה לנתניהו. להבנות השקטות בין השניים יש גבולות משלהן. בשיחות פרטיות כחלון מביע לא אחת את דעתו האמיתית על ראש הממשלה, הנעה בין טינה ללעגנות. גם היועצים שסביבו עושים זאת בשיחות עם עיתונאים. פה ושם צצות ידיעות בתקשורת על עימותים של כחלון מול ראש הממשלה. הכול במידה כמובן, זה לא הזמן לפתוח במלחמה. בסך הכול, כחלון שומר על כבודו של הבוס. בדיוק כמו שעשה בבחירות. אז היה צריך ליכודניקים שיצביעו לו. היום, הוא יודע שיכול מאוד להיות שימצאו עצמם במסגרת פוליטית אחת. יוסי ורטר פרסם ב'הארץ' ידיעה על הפצרותיו של נתניהו בכחלון, לחבור אליו לרשימה משותפת, מעין "מפלגה רפובליקאית ישראלית", בבחירות הבאות. כחלון רחוק מלעוט על כך, אבל גם לא פוסל את הרעיון לחלוטין, בינתיים.

אז כחלון זהיר, אבל לא פראייר. בשקט, לעתים בסודי סודות, הוא מציע את המיטה ליום שאחרי הפרידה מנתניהו, נפגש ומשוחח עם בני ברית פוטנציאליים. יאיר לפיד, למשל. כחלון תקף בעבר את לפיד במילים חריפות ("הוא הגיע לכנסת ולא ידע מה זו הצעת חוק") וסירב להצטרף אליו לפני הבחירות. כרגע נראה שיש מרחק לא קטן ביניהם, אבל ברגע האמת הם בהחלט יכולים להתחבר. גם הקשרים הטובים בין כחלון לבין גדעון סער מתהדקים. בעבר היו יריבים פוליטיים, היום הם מרבים לשבח זה את זה בפומבי ואף להיפגש. פגישות המדירות שינה מנתניהו.

.

אפשרות החזרה לליכוד

האם בתוך כל החישובים הפוליטיים העתידיים, כחלון שוקל גם חזרה לליכוד? "עכשיו הוא לא יחזור. עברנו את הליכוד, הוא לא צריך להתלקק על חברי המרכז. כשביבי יפרוש משה יבוא לליכוד, בינתיים ביבי יותר מדי חזק", אומר האח עוזי. בכיר בליכוד, המקורב לכחלון, מסכים עם האח. "כחלון לא יחזור לליכוד. זה לא עומד על הפרק. בשביל מה הוא צריך את הליכוד? כחלון הוא הפוליטיקאי המחוזר ביותר במערכת הפוליטית, אין פוליטיקאי שלא רוצה אותו לצדו". מכר קרוב של כחלון אומר ששר האוצר מכיר היטב את המושג שנקרא 'הגיליוטינה של ביבי'. "הוא רואה איפה נמצאים גלעד ארדן, סילבן שלום ואחרים. הוא מבין שמצבו מחוץ לליכוד של ביבי עם מפלגה משלו ועשרה מנדטים, טוב יותר ממצבם של אלה שנשארו בליכוד. מצד אחד במערכת הבחירות הוא הבין את מגבלות הכוח שלו. ממפלגה של עשרה מנדטים לא יוצא ראש ממשלה, מצד שני, הוא לא יחזור לליכוד כל עוד נתניהו שם".

יש מי שסבורים שעם תום עידן נתניהו כחלון יחבור לגדעון סער וביחד ינסו לכבוש את הליכוד, אחרים אומרים שהמלחמה על ראשות הליכוד תהיה ארוכה ומתישה. בדרך לפסגה כחלון יפגוש את ישראל כ"ץ, גלעד ארדן, סילבן שלום, "ובעיקר את חברי מרכז הליכוד שלא ישכחו לכחלון את העובדה שעזב", אומר בכיר בליכוד. "אבל לא הייתי מזלזל בו. יש לו יכולות שעומדות בסתירה לדמות החצי טמבלית שלו. להגיע מכלום לעשרה מנדטים זה לא דבר פשוט, וכחלון הצליח לעשות את זה בתוך כמה חודשים. הוא חביב, ענייני, ערמומי ברמה נסבלת, לא קומבינטור, עם הרבה שכל ישר, אם כי קשה לדעת לאן אוסף התכונות הזה יוביל אותו. צריך לזכור שרוב שרי האוצר שחקו את האהדה הציבורית כלפיהם והסיפור שלהם נגמר במשרד האוצר".

בצמרת הליכוד מסתכלים החוצה על פועלו של שר האוצר ומתכוננים ליום קרב. ישראל כ"ץ, למשל, נחוש למנוע כל איחוד שיביא את כחלון בדלת האחורית חזרה, בלי מאמץ גדול מצדו של שר האוצר. אבל לחבר הכנסת הטרי מהליכוד דוד אמסלם, דווקא יש מחשבות אחרות. "יש לי חלום שכחלון יחזור לליכוד ולשם כך אני פועל כמה שאני יכול". אמסלם היה מי שאתגר את נתניהו לפני כמה חודשים, כשהציע להעביר את בחירת הרשימה לכנסת חזרה אל מרכז המפלגה, במקום פריימריז. נתניהו הצליח לנצח ברוב לא גדול, עם פשרה שאותה השיג מול ישראל כ"ץ, שאמסלם מקורב אליו. "אם כחלון יודיע שהוא חוזר לליכוד, רוב חברי המרכז יקבלו אותו בשמחה רבה", אומר אמסלם. "אני אישית חושב שהליכוד לא יכול לאבד את משה כחלון ובעזרת השם כולם, לא רק כחלון, יחזרו לליכוד. העזיבה הייתה אילוץ מבחינתו והוא עוד יחזור, אולי כראש ממשלה. הוא בהחלט חומר של ראש ממשלה".

.

איור: דניאל גולדפרב

.

רוצים לקרוא את הכתבה המלאה? לחצו כאן ותוכלו לקבל את הגיליון החדש של ליברל במתנה עד הבית

    LinkedInEmailWhatsAppTwitterFacebook