fbpx

מה למדנו מ'מחוז ירושלים' // הטור של גרשון הכהן

סדרת הטלוויזיה 'מחוז ירושלים' (כאן 11) העניקה כבוד ראוי ללוחמי היס"מ, ובתוך כך הצליחה לבטא הרבה מעבר לשיר הלל יחצני.

0

סדרת הטלוויזיה 'מחוז ירושלים' (כאן 11) העניקה כבוד ראוי ללוחמי היס"מ, ובתוך כך הצליחה לבטא הרבה מעבר לשיר הלל יחצני. היא פתחה חלון למבט מקצועי על המאבק היומיומי למימוש שלטון חוק וריבונות בערים הראשיות, ההולכות וגדלות. הסדרה מתמקדת באתגרי ירושלים הייחודיים לה כעיר קודש במרכזו של סכסוך סבוך, אבל דפוס בעיות דומה מטריד כיום גם את המשטרות הטובות במתוקנות שבערים; אלו שהלחימה והעימותים במאה ה־21 עברו במידה רבה לליבן. גם בפריז, ניו יורק וסטוקהולם נדרשים כוחות המשטרה ליחידות עילית. החיכוך המבצעי שם משולב במרקם החיים העירוני התוסס, ופעילות משטרתית יוזמת, בליבם של מרחבים כאלה, מתנהלת מטבעה בסיכוני אובדן שליטה.

בעבודת צילום מופלאה מגישה הסדרה את שכונות ירושלים, בעיקר את מזרח העיר, כזירת מבצעים מאתגרת. הלוחמים פועלים בלב מרחב בנוי ומאוכלס בצפיפות למול פוטנציאל איומים מתפרץ, שבמרכזו כמובן גם מגוון איומי טרור. בשטח הסבוך הזה תועדה יחידת עילית קטנה שתפוקתה המבצעית גדולה הרבה מעבר לעוצמתה הכמותית. בתפיסת ההפעלה שלה, בכלי הפעולה ובארגונה, הותאמה היחידה לפעולה מהירה במרחבי חיכוך בלב מוקדי ההתרחשות, הרחוקים בטבעם מכל הגדרת קו מפריד בין כאן לשם. באורח פעולתה, היחידה נראית כמשתלבת בהמולת הרחוב, גם בשכונות חרדיות וגם בשכונות ערביות. הלוחם הבודד נדרש לניידות גמישה וזמינה. האופנוע הוא הפתרון לכך. באמצעותו הוא מגיח בעיתוי הנכון, כמו באטמן. נוסף על רכיבת אופנוע מיומנת, וכישורי לחימה אישיים, הלוחם מגיע לשטח גם עם כישורי שפה. זה אופי הלוחם האורבני בזירת ירושלים: שליטה בשפה הערבית היא כרטיס כניסה הכרחי ליעילות הפעולה. עמה נדרשת מידה רבה של תבונה סביבתית, ברגישות לקודים תרבותיים ודתיים. בחדות אבחון המצב בנקודת חיכוך של כל לוחם טמון לעיתים ההבדל בין סיום הפעולה בשליטה נכונה – לבין הסתבכות בהתפרעות המונים אלימה וקרב חילוץ.

המסך הפגיש אותנו עם אנשים איתנים, מקצועיים ונאמנים. אחרי עומס מבצעי מייגע, ילכו לישון וישובו במרץ שנראה תמיד בלתי נדלה. שוררת ביניהם אחוות לוחמים נוכחת בעוצמתה הפשוטה, לא כזו שמתבקשים לדבר עליה בסדרות חינוך. היא שזורה בשיח ענייני בטרם מבצע, בתוכו ובסיכומו. התאהבתי בהם. כשהיו תחת פיקודי בימי ההתנתקות בגוש קטיף, הם היו כוח מחץ גמיש, רלוונטי, זמין לפיצוח כל משימה מורכבת.

האפקטיביות המבצעית בפעילות מוכתבת מראשיתה על ידי מודיעין מדויק ואיכותי. לא במקרה, קצין המודיעין כקצין היוזם את הפעילות ומלווה אותה מראשיתה עד סופה הוא מגיבורי הסדרה. הוא העיניים המדריכות והמלוות. המתווך המפרש את המתרחש. לשם השוואה, בביקור במשטרת ניו יורק למדתי כי מדי לילה נעצרים שם כ־1,000 איש. חלקם באמתלת שווא, במאמץ לאיסוף מודיעין.

הסדרה מייצגת היטב דור לוחמים צעיר ונחוש הממשיך באמונה לשאת בנטל המאבק לקיום המדינה. מספרים כי בימי תהליך אוסלו שיתף ראש הממשלה יצחק רבין את ראשי המתנחלים בחרדה אם יוכל הדור הצעיר להמשיך לעמוד בקשיי המלחמה. בעוד רבין התבונן אולי בנכדי חבריו בתל אביב, במקומות אחרים גדלו לעם ישראל גיבורים חדשים. הם לא נולדו בעין חרוד ובנהלל, לא קוראים להם אורי, ומשה שמיר לא יכתוב עליהם את 'הוא הלך בשדות'. לוחמי היחידה האגדית 101 פעלו בשנות ה־50 לתקופה בת חודשים ספורים. תהילתם מאז לא פסקה. פעילות יחידת היס"מ בירושלים נמשכת ללא הפסק כבר עשרות שנים, ובזכותם העיר בטוחה ומשגשגת. אני מצדיע להם.

    LinkedInEmailWhatsAppTwitterFacebook