fbpx

מה הסימנים שיש בבית פשפשי מיטה

0

פשפש מיטה – ובשמו המדעי Cimex lectularius – הוא אחד החרקים הזעירים ביותר שמגיעים אל הבתים שלנו, אבל גם אחד המזיקים ביותר. בפרט נגרמת לנו עוגמת נפש בגלל העובדה שהפשפש ניזון מדם ולכן הוא נושך את בני הבית. סיבה נוספת היא הקושי להעלים את המטרד, וכשמוסיפים לתמונה את קצב הריבוי הגבוה של פשפשי מיטה, קל להבין למה הם כל כך שנואים.

בכל מקרה חשוב כמובן לא להתעלם מהבעיה אלא לפתור אותה מהר ככל האפשר, והשלב הראשון הוא זיהוי מוקדם של הנוכחות של הפשפשים – לפי הסימנים הבאים:

האם אפשר לראות בעין את פשפשי המיטה?

פשפש המיטה הוא כאמור חרק זעיר. בשלב החיים הראשוני שלו, שנקרא נימפה, הגודל של הפשפש הוא מילימטר אחד עד ארבעה מ"מ לכל היותר, והגוון שלו הוא חום צהבהב. לאחר כחודש, כשהפשפש הופך לבוגר, הוא מעט מתארך ומגיע ל-5-6 מ"מ. צורת החרק שטוחה והגוון הוא אדמדם. פשפש מיטה מלא בדם (של בני אדם כמובן) הופך לעגול והאורך שלו מגיע עד לסנטימטר או קרוב לסנטימטר – ואז גם קל להבחין בו.

בשלבי החיים הראשונים נדרש חיפוש יסודי כדי לזהות פשפשים ואולי אפילו שימוש בפנס. כדי לדעת איפה לחפש, רצוי להבין איפה הם מסתתרים: את הביצים מטילה הנקבה במקומות כמו חריצים במסגרת המיטה, סדק בקיר או ברצפה, עם עדיפות למקומות חמימים (ככל שהטמפרטורה גבוהה יותר כך הנימפות בוקעות מהר יותר).

פשפשי המיטה עצמם מסתתרים כפי שאפשר להבין משמם במיטות שלנו. הם יכולים להיכנס גם לחריצים זעירים במיוחד במזרון, ועוד מקומות אהובים עליהם הם מצעים, שטיחים, בגדים, מסגרות של דלתות, מאחורי תמונות, שקעים מכל הסוגים, כורסאות ועוד. בדרך כלל הפשפשים מעדיפים להישאר במרחק של 2-4 מטר מהאדם שממנו הם מוצצים דם. אם יש חשד לנוכחות של החרק העוקץ בחדר חשוב לבחון את כל הפריטים הנ"ל באמצעות התבוננות יסודית מקרוב.

סימנים שמחייבים הזעקת מדביר מקצועי

גם צואה של פשפשים היא כמובן סימן מובהק לכך שהחרק חי איתנו בבית. בהתאם, אם רואים כתמים שחורים בפינות של המזרן, מתחת למצעים, בראש המיטה וגם על ספות וכו' – כדאי להזמין איש מקצוע מיומן כדי להעלים את המפגע.

הסימן השני הוא הנשיכות: מקור ההזנה היחיד של פשפשי המיטה הוא דם. כדי למצוץ דם מבני אדם הפשפשים נושכים אותם. הנשיכה עצמה בדרך כלל לא מכאיבה, אבל לאחר יניקת הדם החרק מחדיר אל הפצע רוק – הרוק גורם לאדמומיות ולגרד, ולפעמים גם לתגובה אלרגית. המקומות האהובים על הפשפשים בגוף האדם הם הגב, הבטן והירכיים. סימני נשיכות ואי הנוחות הם כמובן הסימנים הטובים ביותר להזמין שירות הדברת פשפשי מיטה.

איך מדבירים את פשפש המיטה?

הדברת פשפש המיטה היא אתגר מורכב שמחייב גם ניסיון רב וגם בקיאות מקצועית. בהקשר זה כדאי לדעת שבשלב מסוים הפשפשים שמתארחים במיטות שלנו הוכחדו כמעט לגמרי, אבל לאחר שחומרי הדברה מסוימים הוצאו מחוץ לחוק (עקב היותם מסרטנים), הפשפשים חזרו לשגשג. כמובן שאין טעם לסכן את הבריאות בשביל להיפטר מפשפשים במיטה, אבל הדבר מחייב עבודה יסודית במיוחד – כולל כביסה בטמפרטורה גבוהה מאוד של כל המצעים, הבגדים, השטיחים, הווילונות ועוד פריטים שנחשפו לחרק ושהוא עלול להתחבא בהם. אופציה נוספת היא טיפול שנקרא אנוקסיה – הכנסת כל הפריטים הנגועים למעין בועה והזרמת פחמן דו חמצני לתוכה עד שכל הפשפשים ימותו.

דגש חשוב נוסף במסגרת הדברת פשפש מיטה הוא שימוש בחומרי הדברה שונים לטיפול בכל מחזורי החיים של הפשפשים, לרבות ביצים ונימפות. בדרך כלל ייעשה שימוש גם מכשיר קיטור לצורך שאיבת החרקים, ובכל מקרה איש מקצוע מיומן יעבור ביסודיות על כל סנטימטר בחדר כדי לא לפספס אף פשפש.

    LinkedInEmailWhatsAppTwitterFacebook