fbpx

מהפכת הסיב האופטי בחוויית הגלישה שלנו

0

סיבים אופטיים הם הדבר החם הבא בכל הקשור לאינטרנט – במה בדיוק מדובר וכיצד זה ישפיע על איכות החיים?

אורית גל

האינטרנט איתנו כבר כמעט שלושים שנה וככל שהזמן עובר כך ההסתמכות עליו ממשיכה ועולה.
קשה למצוא כיום דבר שאינו מערב את רשת האינטרנט – מחיפוש פשוט של כתובת או מספר טלפון, דרך קניות והשוואת שירותים, לימודים ועבודה מהבית, שיחות וידאו בין משפחה וחברים בארץ ובעולם או צפייה בסרטים וסדרות.
לא רק בני האנוש מסתמכים כיום על אינטרנט מהיר, גם חפצים שונים ברחבי הדירה דורשים שימוש בטכנולוגיה המתקדמת: טלוויזיות חכמות, סטרימרים, קונסולות משחקים, טלפונים חכמים, טאבלטים, וגם מוצרי בית חכם: תאורה, שואב רובוטי חכם, מזגנים חכמים ועוד.

אינטרנט עוצמתי, מבוסס סיבים אופטיים הוא הדבר הבא, דבר שנדרש כבר כיום, ובעתיד יהיה הכרחי אף יותר.
ספק אינטרנט מעניק את שירות סיבים האופטיים, ולכך כאשר בוחרים ספק, כדאי לקחת בחשבון את היקף פריסת התשתית בארץ.

מה זה בכלל "סיבים אופטיים"?

רשת האינטרנט היא למעשה תשתית להעברת נתונים ומידע בצורה מהירה.
על מנת שדבר זה יתאפשר, יש צורך ב"רשת כבישים" – כבלים שבאמצעותם עובר המידע ומחבר בין המקור ממנו נשלחים הנתונים ועד אלינו, הביתה.
ישנן טכנולוגיות שונות של העברת מידע על גבי כבלים. המידע יכול לעבור כאותות חשמליים בכבלים עשויים נחושת, כאותו רדיו העוברים דרך האויר או כאיתותי אור המועברים באמצעות סיבים שקופים.

לכל סוג טכנולוגיה יש יתרונות וחסרונות.
אותות המועברים דרך האויר, לדוגמה, עלולים להיות חסומים על ידי מכשולים פיזיים דוגמת קירות, כמו כן, ישנה מוגבלות במרחק אותו הם יכולים לעבור.
כבלי נחושת המעבירים אותות חשמליים הינם טכנולוגיה ותיקה והתשתית עבורם פרוסה בכל רחבי הארץ. מדובר באותה התשתית אשר מחברת את קווי הטלפון הביתי, הנקראת DSL.
הטכנולוגיה המתקדמת ביותר היא הטכנולוגיה האופטית, בה מועבר המידע באמצעות קרני אור על גבי סיבים אופטיים. יתרונה הוא בכמות המידע העובר ומהירותו – מהירות האור.

לשם השוואה, כבלי נחושת יכולים להעביר נתונים במהירות מרבית של עד 100 מב"ש לעומת 1000 מב"ש ויותר באמצעות סיבים אופטיים.

האם יש חסרונות לטכנולוגיית הסיבים האופטיים?

לטכנולוגיית הסיבים האופטיים מספר חסרונות, חלקם זמניים.
החיסרון המרכזי נעוץ בכך שסיבים אופטיים הינם סיבים דקים במיוחד. רוחבם אינו עולה על רוחב שערה ואף פחות. קשה לאתר ולתקן קרע בסיב, כך שבמקרה ותתרחש תקלה, זמן התיקון יכול להימשך שעות ולפגוע בלקוחות רבים.
למרות הסיכון, העובדות בשטח מצביעות על כך שגלישה בסיבים אופטיים היא לא רק מהירה יותר, אלא אף אמינה ויציבה, ומתרחשים בה פחות תקלות לעומת טכנולוגיות אחרות.
בנוסף, השימוש בסיבים אופטיים גם בטוח יותר – קשה "להקשיב" למידע העובר על גבי הסיב.

מלבד סיכון זה, הבעיה העיקרית (והנוכחית) בסיבים אופטיים היא העובדה שהם עדיין אינם פרוסים בכל רחבי הארץ. חיבור סיב אופטי עולה לחברות התשתית בארץ לא מעט כסף כך שמרבית החיבורים הקיימים הינם במקומות בהם הסיכוי לחבר מספר לקוחות גדול יותר, כגון מרכזי ערים, רבי קומות וכדומה.

האם מהירות ורוחב פס חשובים כל כך?

בבית ממוצע קיימים בין  10 – 30 מכשירים המחוברים לאינטרנט: מחשבים נייחים וניידים, טלפונים חכמים, קונסולות משחקים, סטרימרים, שעונים חכמים וטאבלטים. אבל לא רק.
אחת מקפיצות הדרך הטכנולוגיות המשמעותיות שאנו חווים בשנים האחרונות נקראת IOT – Internet of Things, לא רק אנשים משתמשים ברשת האינטרנט, אלא גם חפצים.
מוצרי בית חכם מתקשרים אחד עם השני ועם דיירי הבית באמצעות האינטרנט.
קחו לדוגמה חיישן ותריס חשמלי. החיישן יודע לזהות במקרה ויורד גשם, ולתת הוראה לסגור את התריס החשמלי.
המידע אינו עובר ישירות בין החיישן לתריס, אלא דרך רשת האינטרנט.
החיישן שולח זיהוי מצב  גשם אל המערכת החכמה אשר קולטת את המידע, ושולחת פקודה מובנת אל התריס להיסגר.
בעל הבית יכול לפתוח את הטלפון החכם בעבודה ולראות את מצב התריס, כיוון שהמידע עבר דרך רשת האינטרנט, כמו כן ניתן לשלוט על הפקודות מכל מקום.

בעקבות והשימוש באינטרנט הולך וגובר, כך הצורך ברוחב פס המעביר כמויות מידע גדולות ומהירות יותר – עולה גם הוא.

חווית הגלישה משתדרגת משמעותית במעבר לסיבים אופטיים, בחירה בספק התומך בטכנולוגיה זו מבטיחה מהירות גלישה גבוהה בהרבה ותמיכה בריבוי משתמשים, אנושיים וכאלו שאינם.

    LinkedInEmailWhatsAppTwitterFacebook