fbpx

לנצח את מלחמת השבת / ניצן הורוביץ

0

שאלה: במה תומכים 100% ממצביעי ישראל ביתנו וגם 100% ממצביעי מרצ? למה מסכימים 97% ממצביעי המחנה הציוני וגם 74% ממצביעי הליכוד? מה רוצה רוב גורף של הציבור הישראלי? התשובה: שבת חופשית. במיוחד בתל אביב, אבל לא רק. במיוחד בילוי ופנאי, אבל לא רק. גם מרכולים, גם תחבורה ציבורית.

לקראת סיבוב נוסף של קרבות השבת בתל אביב, בעקבות דרבון של בג"ץ והעברת ההכרעה לידי שר הפנים אריה דרעי, סקר חדש חושף הסכמה נדירה בסוגיית השבת והאופי הליברלי של העיר המרכזית בישראל. הסקר של מכון סמית, שנערך עבור ארגון חדו"ש (חופש דת ושוויון), מגלה שאפילו בקרב מצביעי הבית היהודי, 67% תומכים בהפעלת עסקים בשבת בתל אביב. רק אצל החרדים יש רוב למתנגדים. אבל גם אצלם, כשבודקים לעומק, מגלים ששליש ממצביעי ש"ס, למשל, דווקא תומכים בשבת פתוחה.

מי שעוסק במאבקים למען פלורליזם ומרחב ישראלי חופשי, לא מופתע. כבר שנים, בעקביות, הסוגיות הקשות של דת ומדינה שוברות את הגבולות הפוליטיים. בעצם, אין בישראל שום תחום אחר שזוכה לתמיכה רחבה כל כך בציבור – בניגוד חד לעמדת השלטון ולחקיקה הקיימת. נישואים אזרחיים, זכויות להט"ב, הדרת נשים, מאבק בכפייה דתית, גיוס, חינוך ממלכתי – כל אלה הם דבק עוצמתי לחילונים, בוודאי במרכז ובשמאל. הם מרגישים מחנק ואיום ממשי על אורח חייהם ועל הצביון המודרני של החברה הישראלית.

אבל זה רק חלק מהתמונה. מתברר שהחשש מכוחם הגובר של הממסדים הדתיים משותף גם לחלקים ניכרים בימין ולציבור גדול המגדיר את עצמו "מסורתי". כך למשל בסקר, 86% מהמסורתיים תומכים בפתיחת עסקים מסוימים בשבת בתל אביב. "אנחנו רוצים שבת, אבל לא רוצים בית שמש", הם אומרים. גם דתיים ואפילו חרדים רבים מתנגדים לשלטון דתי ולרעיון "מדינת ההלכה", כי הם יודעים, אפילו טוב מהחילונים, שאין לזה שום תוחלת.

תגיד, שאלתי מנהיג חרדי ידוע, מה יקרה כשתנצחו אותנו? מי יטיס מטוסים, מי יערוך ניתוחים, מי יחזיק את הצבא? הרי אתם נאבקים בכל צעיר וצעירה חרדים שרוצים להתגייס, ללמוד באוניברסיטה, לעשות קריירה – איך תנהלו את המדינה? אותו חרדי ידוע הסתכל עליי בחיוך. "אל תדאג. כשתהיה כאן מדינת הלכה, נשנה את הגישה". החיוך שלו הבהיר לי היטב שהוא מתייחס לזה כעניין דמיוני לחלוטין. הוא גם יודע היטב מה שחילונים רבים לא יודעים: שהקצנה דתית פוגעת קודם כל בדתיים עצמם. נשים דתיות, למשל, הן הנפגעות הגדולות ביותר של בתי הדין הרבניים. קנאות דתית גוררת חדירה לפרטיות ואלימות ברחוב. נפגעיה הראשונים הם האנשים שחיים בקהילות הללו. הוא עצמו הוכה בעבר.

מה שעוד נחשף בנתונים הוא השינוי בדעת הקהל. בניגוד למחשבה המקובלת שהציבור התקפל ומשלים עם ההדתה, המציאות הפוכה. בסקר הנוכחי 78% תומכים בשבת פתוחה, לעומת 59% בסקר דומה לפני שלוש שנים.

שלוש מסקנות ביניים יש לסיפור הזה:

  1. הממשלה המתיימרת לייצג את העם, ובוודאי את הימין, לחלוטין לא משקפת את דעתו ורצונו, מסיבה אחת בלבד: הדיל הפוליטי עם המפלגות החרדיות.
  2. למרות הקואליציה, הממשלה דוחה כבר שנים את ההכרעה בעניין השבת בתל אביב. שלושה שרי פנים נמנעו עד כה מלנגוס בתפוד הלוהט הזה. גם דרעי, למרות הצהרות לוחמניות של החרדים, לא מתלהב לצלול למאבק הזה.
  3. בסוגיית תל אביב, וגם בסוגיות ליברליות אחרות, אפשר לנצח את הכפייה הדתית. נחישות ציבורית והתנהלות פוליטית נכונה יכולות לחולל שינויים גדולים. העם כבר שם, והסטטוס קוו מת מזמן.

צילום: עופר וקנין

אהבתם? רוצים לקרוא "ליברל"? למבצע מנויים חדש ואטרקטיבי לחצו כאן

    LinkedInEmailWhatsAppTwitterFacebook