fbpx

למה יש כל כך הרבה טעויות בעיתונות הישראלית והאם אפשר למנוע אותן?

0

"אילן רמון חזר מהחלל – המעבורת קולומביה נחתה בהצלחה בפלורידה“ – כך, בחסות מבזק שעלה באתר ynet בשבת, 1 בפברואר 2003, בשעה 16:23, נפתחו רשמית החגיגות הלאומיות לרגל שובו ארצה של האסטרונאוט העברי הראשון בחלל, אחרי שבמשך כשבועיים וחצי שיתף אומה מקורקעת שלמה בכל צעד קטן לאדם וצעד גדול למדינת ישראל. אלא שעם כניסתה לאטמוספרה, התפרקה המעבורת ורמון נספה עם יתר אנשי הצוות.

בצל הטרגדיה המשפחתית והלאומית, עמדה גם טרגדיה עיתונאית שזכתה לתגובה הבאה של יון פדר, העורך הראשי של ynet באותה עת: ”ידיעה לקראת נחיתתה של מעבורת החלל קולומביה הוכנה מראש, כמקובל במצבים מסוג זה – אך לא פורסמה באתר והמתינה לפרסום לקראת הנחיתה הצפויה. משנודע על אובדן הקשר עם המעבורת, הועברה הידיעה – שכאמור הוכנה מראש – אל מחיצת הארכיון למחיקה, ולמעשה לא הוצגה ב־ynet. במקום הידיעה הזו הועלתה ידיעה מעודכנת“.

בין אם מדובר בתושייה של גולש זריז  שלכד את המבזק השגוי אחרי שעלה לאוויר לזמן קצר, בין אם מדובר בבאג טכנולוגי שגרם למבזק הגנוז להופיע במנועי החיפוש, בין אם מדובר בחבלה מכוונת, השורה התחתונה בתעלומת אותו מבזק זהה: לנצח יסתובבו ב־ynet עם גיבנת, תזכורת לאחת הטעויות המביכות בהיסטוריה של העיתונות הישראלית המקוונת.
עולם העיתונות שופע דוגמאות לטעויות בסדר גודל דומה: בינואר 2006, כשראש הממשלה אריאל שרון הובהל לבית החולים, עלתה באתר נענע הכותרת ”מדינה באבל: ראש הממשלה נפטר“, וגם באתר ביזפורטל פורסם כי ”ראש ממשלת ישראל אריאל שרון נפטר“, בתוספת הערת עורך, כמעט תחינה, ”לא להעלות, אלא אם התקבל דיווח בתקשורת. ידיעה מוכנה מראש. אין להשתמש אלא אם התקבל אישור“. השמועות על מותו של שרון – שהלך לעולמו כעבור שמונה שנים – היו, באופן מילולי, מוקדמות.
באוקטובר 2013 הודיעו באתר וואלה על מותו של הרב עובדיה יוסף בעשר בבוקר, למרות שהאישור הרשמי הגיע כשלוש שעות מאוחר יותר, רק אחרי שמשפחתו קיבלה את הבשורה.
בנובמבר 2013 החלה להתפשט שמועה על מותו של ספי ריבלין. בעמודי הפייסבוק הרשמיים של ערוץ 10 ושל תאטרון הבימה, באתר ”סרוגים“ ובערך הוויקיפדי של ריבלין הזדרזו לעדכן את הגולשים. כשהתברר כי ריבלין עדיין נאבק על חייו מיהרו כולם להסיר את הידיעה, ובאתר ”סרוגים“ אף פרסמו התנצלות ואיחלו לריבלין אריכות ימים. כשבוע לאחר מכן הלך ריבלין לעולמו.

רוצים לקרוא את כתבתה המלאה של עדי הגין? הירשמו לקבלת מגזין מתנה

צילום: חיים טרגן, "הארץ"

    LinkedInEmailWhatsAppTwitterFacebook