fbpx

למה ואיך תנצח מדינת תל אביב את מדינת ירושלים // רשימה מאת רן אדליסט

0

למעלה מ־90% מתושבי תל אביב בחרו בעירייה חילונית ודמוקרטית, הנאבקת בהדתה החרד"לית. כמעט תמונה הפוכה לזו של ירושלים. אלה הן תוצאות האמת שמזהות את הכיוון שאליו מושכות שתי ערי המדינה את מדינת ישראל. לא כדאי להמר, תל אביב תנצח. הסיבות בהמשך. 

 

ממרום גילו (86) ומקומת הגג של מגדל עזריאלי, ישראל גודוביץ' משקיף על תל אביב. "שלמה להט, צ'יץ', ראה את מרכז עזריאלי כלב תל אביב. הוא אמר שתל אביב היא מרכז המדינה, והשלום הוא החזון האמיתי של מדינת ישראל, לכן דרש במכרז שהמרכז הזה ייקרא 'מרכז השלום'. בא עזריאלי, בעל הבית, ושינה על דעת עצמו". גודוביץ', לשעבר מהנדס העיר תל אביב, הוא אדריכל בינלאומי מוערך ומטורף לא קטן. גפרור שניצת בנגיעה קלילה. התנועה בהצטלבות נתיבי איילון וצירי התנועה למרכז העיר היא סלואו מושן וטמבון בטמבון נוגע. "אמרתי להם!", הוא רוטן בטמפרטורת רתיחה. "כל התכנון התחבורתי בתל אביב זה פשע נגד תושבי העיר, והפושע הראשי הוא חולדאי!".

 

אם תל אביב היא מטרופולין, האגו של גודוביץ' הוא יבשת. "הרכבת הקלה תפתור את הבעיה? היא לעולם לא תעבור את הסף הכלכלי, ואתה תשלם על נסיעה ברכבת כמו שתשלם במונית!". לפני 20 שנה מינה רון חולדאי את גודוביץ' למהנדס העיר ובהמשך הדיח אותו. ההתנצחות הפומבית נמשכה שנים רבות אחרי כן, גם היום. בחריקת שיניים, כולן שלו, הוא מוכן להודות שהקו התת־קרקעי, שמונה קילומטר בין תחנת סבידור ליפו, הוא הצלחה של חולדאי. כל השאר, תחבורה, אדריכלות, דאגה לתל אביבים ה"אמיתיים": "העיר הזו היא כישלון ממאיר שילך ויחמיר. תסתכל! רק תסתכל… אתה רואה למטה את האוטובוסים הדו־מפרקיים, שלא מסוגלים להסתובב בעיר בלי לעבור על חוקי התנועה, בגלל שחולדאי נכנע לחברת דן? אתה יודע איזה אסון הולך להיות פה בגלל השיגעון של חולדאי לייצר קו רכבת קלה שהולך מפתח תקווה לבת ים? אתה רואה איך הקונספט התל אביבי של כיכרות, שדרות, עצים ורחובות קטנים במרכזה הולך ונהרס בגלל כל מיני מאנקי ביזנס? למה הוא לא בונה מגדלים בפריפריה של תל אביב הישנה?! ומתעקש להמשיך לתחזק את שדה דב שהוא מטרד נורא".

 

מקורות מוסמכים בעירייה מדווחים שחולדאי לא שם קצוץ על גודוביץ'. את הבחירות האחרונות לקח שוב, אחרי 20 שנות כהונה והערכה בינלאומית. 'פורבס' בחר בו כראש העיר הטוב בישראל: "…הצליח להציב את תל אביב על מפת העולם כעיר תיירותית בשורה אחת עם פריז, לונדון וברצלונה… כמי שהצליח לרקום אקלים עירוני מודרני בערכי רוח וחופש, אהבה וסובלנות… יש לו חזון ויוזמה, כושר ניהול ותוכנית אסטרטגית חדשנית, והתכנון המתארי של העיר עוקב אחר התכנון האסטרטגי".

 

"תדמיין איך כל זה התחיל", אילן שחורי, לשעבר כתב 'הארץ', עוקב במבט מתפעם אחרי כף ידו המשרטטת את תל אביב מגג עזריאלי. הוא תל אביבי "מקצועי", שלא לומר מאהב נלהב של העיר. כמו גודוביץ', גם הוא נולד, חי וימות בתל אביב. המוטו שלו: "אם אשכחך ירושלים, זה בגלל תל אביב". והוא בר־סמכא היסטורי ועכשווי של כל פינה נידחת ואירוע אקראי. ב־1906, לפני שהוקם בית ראשון על הדיונות, כתב עקיבא וייס בחוברת הייסוד של אחוזת בית: "עלינו לשכלל את עירנו והיא תהיה ביום מן הימים ניו יורק הארץ ישראלית". אזכורה של ניו יורק בהקשר התל אביבי נשען על הטענה הלא כל כך מופרכת שהשתיים חולקות סממנים דומים. מה זה אם לא הזיה. כעבור זמן קצר הוקם בעיר שעדיין לא הייתה, בניין הגימנסיה העברית הגדול בעולם. מה זה אם לא פנטזיה. תל אביב הכריזה על עצמה כעל "בירת הבאוהאוס העולמית", וגם "עיר לבנה". מה זה אם לא אוטופיה. מהי כיכר אתרים אם לא ארכיטקטורת רפאים. כמו ניו יורק, תל אביב מובילה ביוקר הדיור ובקיטוב חברתי. על ניו יורק אומרים ש"היא לא ארה"ב", ועל תל אביב ש"היא לא ישראל". מנהטן אולי נבנתה בלי מניפסט, אבל הסדר האורבני שלה הוא מופתי. תל אביב היא עיר מתוכננת, אבל הבלגן חוגג. שחורי מצביע מהגג על שכונת הקוטג'ים שבין ארלוזורוב ושאול המלך: "אתה רואה למטה את השכונות של תל אביב הישנה? כולן תיעקרנה לטובת מגדלים. כבר עכשיו כל משפחה פרברית אמידה עוקרת למגדלים, אחרי שהילדים יוצאים מהבית, ותל אביב תזכה לקו הרקיע של מנהטן שלו היא ראויה". בעירייה מספרים שיש תכנית מתאר שתוסיף אלפי דירות במרכז העיר. למרכז, האזור העירוני המבוקש בישראל, יתווספו כ־40 אלף תושבים. סביב גג עזריאלי מזדקרים הסמלים הפאליים של הכרך המודרני, מגדלים שצצים כפטריות, חרגולי מנופים ובורות פעורים שבהם יינעצו המגדלים החדשים. "תראה איזה אי ירוק נחמד", מצביע גודוביץ' על אותה שכונת קוטג'ים. "ככה מרכז תל אביב הישנה והטובה צריך להיות".

 

הכתבה המלאה פורסמה בגיליון המודפס. רוצים לקרוא את המשך הכתבה? השאירו פרטים כאן ונחזור אליכם בהקדם

.

צילום: Istock photo

    LinkedInEmailWhatsAppTwitterFacebook