fbpx

לין שוסטרמן: סוד החיבור בין הצעירים ליהדות

0

כפילנטרופית המחויבת להבטחת עתיד משגשג לעם היהודי ולמדינת ישראל, אני משקיעה זמן רב בשאלה כיצד ניתן לשמר את החיבור של הדור הצעיר לחיים היהודיים ולמדינה היהודית ואת מעורבותו בהם. בלב המאמצים הללו טמונה השאלה כיצד לטפח זהות יהודית חזקה במאה ה־21.

עם השנים למדתי להבין כי מרכיב מרכזי המסייע לכך שהקשרים הללו יהיו עמוקים ובני־קיימא קשור בהעצמת היכולת של צעירים יהודים לעצב את זהותם היהודית ואת קהילותיהם היהודיות בדרכים המשמעותיות עבורם באופן אישי. אחרי הכול, עבור מרביתם כיום, היותם יהודי/ה מהווה מרכיב אחד בתוך זהותם המורכבת ומרובת־הפנים, המשתנה תדיר ככל שהם מפתחים כישורים וכישרונות חדשים המאפשרים להם להגדיר מחדש מיהם ומהם הדברים שברצונם לתרום בעולם. בעת ובעונה אחת הם סטודנטים, פעילים חברתיים, אזרחי העולם, יזמים, חברים, אחים/ות, בני/בנות זוג – וגם יהודים/ות.

האתגר שלנו אינו ליצור מערכת הכופה על צעירים יהודים להפוך את יהדותם לזהותם העיקרית, אלא דווקא כזו המסייעת להם לזהות את יהדותם כאותו חוט שני העובר בין כל היבטי הזהות השונים שלהם, ושוזר אותם יחד. בעשותנו כך, נוכל להבטיח שהחיבור היהודי יהיה קיים עבורם תמיד, ללא תלות בשאלה איזה היבט זהותי הופך לעיקרי עבורם בכל תקופה נתונה של חייהם.אז כיצד עושים זאת? ניתן להתחיל בלספק הזדמנויות ליהודים צעירים לחוות את החיבורים בין תחומי העניין האוניברסליים שלהם וערכיהם היהודיים. לשם כך נדרשת גישה ארוכת־טווח שמטרתה לפגוש כל אחד ואחת מהם במקום שבו הם נמצאים במסעם היהודי האישי.

קחו לדוגמה צעירה יהודייה שאולי אינה מתחברת למתרחש במוסדות יהודיים מסורתיים, כגון בית הכנסת, אך השתתפותה בתכנית של לימוד והתנדבות ברואנדה עשויה להיות עבורה משמעותית ולקרב אותה אל זהותה היהודית. לאחר ההתנסות הראשונית הזו היא מבינה אחרת את החיבור בין ערכיה שלה לבין ערכים יהודיים: בעוד שקודם לכן היא זיהתה את היותה פעילה חברתית כפן של זהותה הנבדל מזהותה היהודית, עתה היא מתחילה לראות אותם כשלובים זה בזה, והיא אף מבקשת להוסיף ולחקור את הקשר הזה. על כל אחת ואחד מאיתנו למצוא היכן משתלבים תחומי העניין שלנו וערכינו האישיים עם המורשת היהודית המשותפת. האם אנו מתחברים דרך מוזיקה? מדינת ישראל? טכנולוגיה? תיקון עולם? האם אנו יזמים בעלי גישה חדשנית ללימוד היסטוריה יהודית? או אולי אנו חובבי אוכל נלהבים, המבקשים ליצור קהילת עמיתים שתחקור ביחד מנהגי אוכל יהודיים?

המציאות היא שזהות יהודית כיום אינה ניתנת להגדרה אחידה, אוניברסלית, ואין זה נכון שדור מסוים ישאף להגדיר עבור הבא אחריו מהי המשמעות ה"אמיתית" של להיות יהודי. לכן אני משקיעה בצעירים היוצרים נקודות חיבור סוחפות, מגוונות ובלתי שגרתיות לחיים יהודיים: אני מאמינה שהם יודעים מה הם רוצים, ושיש להם את היכולת ליצור חוויות יהודיות שיערבו ויפעילו את עמיתיהם.

לכן עלינו להרחיב את הגדרתנו למשמעות של להיות יהודי, ולהיות מכילים כלפי מגוון האמונות, הקהילות ואורחות החיים בתוך העם היהודי. לכן גם עלינו להתמקד פחות בשאלה "מיהו יהודי" ויותר בשאלה "מהי המשמעות של להיות יהודי", ומה ביכולתנו לעשות כיהודים על מנת לחזק את קהילותינו ואת העולם שבו אנו חיים. אם נשכיל לעשות כן, אני מאמינה שנזכה להגיע ליום שבו רובם הגדול של הצעירים היהודים ישתתפו מתוך רצון בחיים היהודיים, יישענו על ערכים יהודיים בעיצוב השקפת עולמם וייקחו על עצמם תפקידי הובלה והנהגה בקהילותיהם. בכך, אותם צעירים יסייעו גם לעצב ולהבטיח סביבה יהודית בעלת היכולת לעניין ולערב את הדורות הבאים.

רק במציאות כזו נוכל להבטיח עתיד יהודי משגשג ובר־קיימא, המחובר באופן עמוק לישראל והמחויב להפיכת העולם למקום טוב יותר.

לין שוסטרמן היא המייסדת והמנהלת־השותפה של קרן משפחת צ'רלס ולין שוסטרמן, ארגון הפועל להעצמת המודעות והיכולת של צעירים ליצור שינוי חיובי בקהילה היהודית ומעבר לה 

רוצים לקרוא את המגזין כולו? הירשמו לקבלת גליון מתנה עד הבית

    LinkedInEmailWhatsAppTwitterFacebook