fbpx

כשהרשת נסגרת עלינו | שחף שפירא

כבר כמעט ארבע שנים שבת אל וכל מי שקשור אליה סופגים הטרדות בלתי פוסקות שמקורן ברשתות החברתיות: איומים, הצעות מגונות, פרסום של מספרי הטלפון, פריצה לרשתות, והמשטרה אינה עושה דבר. תחקיר "פייק ריפורטר" ו"ליברל" מגלה כמה אנחנו לבד

0

עבור רבים מאיתנו הרשתות החברתיות הן החיים עצמם. אנחנו רוכשות דרכן מוצרים; מפרסמות את העסק; מחפשות שותף לדירה או לטיול באוסטרליה; מספידות את סבתא ומבקשות שידוך לסבא; מפגינות נגד המחירים המוגזמים מדי – והם כל כך מוגזמים; מוצאות אהבה; עורכות מחקר לדוקטורט.

וואטסאפ, פייסבוק, טוויטר, אינסטגרם, טיקטוק, טלגרם ועוד ועוד. הכוח של הרשתות החברתיות ב־2022 הוא עצום, בלתי נתפס כמעט. לא לשווא כאשר ולדימיר פוטין מעוניין לשלוט במידע שמקבלים אזרחי רוסיה, הוא מוריד את השאלטר על הרשתות החברתיות; וכאשר שליחי הקרמלין מנסים לערער את היציבות בדמוקרטיות המערביות, הם משתמשים בהן.

על אף ההתקדמות העצומה וחלחולה של ההבנה כי לרשתות יש כוח מסוכן, בישראל נדמה כי הרשויות עדיין חיות בעבר, בעידן טרום הטכנולוגיה. זה נכון בעיקר למשטרה, שמתקשה להתמודד עם פשעים המתרחשים ברשת, אלא אם כן מדובר בהעלבת שוטר או באיום על חייו של פוליטיקאי.

האמת היא שגם אנחנו חסרי אונים, ולפעמים הרשת החברתית – על הנוחות שהיא הביאה לחיינו – עלולה להפוך לגיהינום עלי אדמות. זה הסיפור של בת־אל כהן, שמצאה את עצמה בבת אחת במוקדו של סיפור מופרע במיוחד, והוא נמשך כבר שנים ואין מושיע.

"מחפשת סטוצים"

מיטל, אמה של בת־אל, היא לפני הכל פעילה חברתית למען מחוסרי דיור ושכבות חלשות, והיא מגדלת את ארבעת ילדיה. לפני כארבע שנים סירבה בת־אל לבחור שהציע לה לצאת לדייט. קורה. ימים אחדים לאחר מכן היא קיבלה סרטון אלים למדי, שכולל קללות, השפלות וגם תמונת עירום של אותו בחור, שנלקח לחקירה אך שוחרר.

עד כאן זהו סיפור שלצערנו הכרנו לא מעט, אבל מכאן ואילך הדברים יצאו משליטה. כעבור תקופה מסוימת הוצף הטלפון של בת אל בעשרות הודעות עם תוכן די אחיד: הצעות למין בתשלום.

בת־אל המבוהלת ניסתה להבין מה עומד מאחורי הטירוף, וגילתה לתדהמתה פרופיל אינסטגרם פיקטיבי עם שם בדוי ותמונות שלה, ובו מופץ מספר הטלפון בצירוף התיאור: "זאת חברה שלי, היא בזוגיות פתוחה ומחפשת חברים ואהבה". הבחור האלמוני לא הסתפק בכך וגם הפיץ את שמה ומספר הטלפון בעשרות קבוצות טלגרם המיועדות לצריכת זנות.

הודעות זימה, תמונות עירום, הצעות מיניות, משפטים אלימים, הטלפון של בת־אל קורס. כל שיחה מקפיצה את הלב, כל הודעה ממספר לא ידוע גורמת להתקף חרדה. היא מחליפה מספר טלפון, אך גם המספר החדש מוצא את דרכו באורח פלא לרשתות החברתיות.

עוד זמן מה חלף, ופרופיל פיקטיבי נוסף הפיץ את תמונתה של האם מיטל, עם הודעה שקרית על מותה. שוב, גל של הודעות, הפעם בירורים ותנחומים ורצון לסייע להתמודד עם האובדן שלא אירע.

המטרידן לא מרפה, אך כעת מוסיף עדכון אישי לבת־אל: "אמרנו לכם, אל תתעסקו איתנו. אמא שלך מתה בעמוד שלנו, אנחנו נמשיך לרדוף אתכם עד הקבר". "כנראה זה בגלל שמתישהו נכנסתי לאחד הפרופילים הפיקטיביים וכתבתי לו שעוד אתפוס אותו", אומרת מיטל. "כתוצאה מזה גם אני נכנסתי לו לכוונות".

הזמן חולף, ולרשימה של המטרידן האלמוני נכנסת בת אחרת של מיטל, שעליה הוא מפרסם כי היא חולת סרטן או "מחפשת סטוצים".

הדפוס ברור, חולני, אובססיבי ובלתי פוסק: עשרות הודעות ותמונות עירום, שיחות וידיאו. אפילו הסבתא מקבלת פוסטים משלה עם בקשות לעזרה, כמובן מפרופילים פיקטיביים, ואחר כך גם חברתה הטובה של בת־אל וחברים נוספים שסובלים מאותו דפוס.

"הבת שלי נכנסה לחרדות, עברה לילות בלי שינה, דיכאונות ותחושת חוסר ביטחון תמידית", מספרת מיטל. "בכל פעם היא נכנסת לסרט שזה חבר אחר, ולי כואב בעיקר עליה ועל שאר המשפחה. כשלעצמי, אני לא לוקחת את זה אישית".

לא?

"כבר ראיתי דבר או שניים בחיים ואני גם פעילה חברתית, אני רגילה לתת לטלפון הסלולרי משמעות מינורית בחיי – הוא תמיד מפוצץ בהודעות ובבקשות לסיוע, וכמה הודעות מאידיוטים לא ישברו אותי. מצד שני, כשמפרסמים שאני נוכלת וגונבת, התרומות לעמותה יורדות ברגע.

"בסופו של דבר מי שעשה את זה פגע בכל המשפחה אבל בעיקר בבת שלי – פגעו לה באמינות, השפילו אותה ורמסו את כבודה. אנשים לא מאמינים שזאת לא היא. הרשת החברתית היא כמעט הדרך היחידה להישאר מעורבת בחברה, ועבורה זה סיוט".

הסיפור הזה מלמד גם הוא על הקלות שבה אפשר להשתמש ברשתות הללו נגדנו: אם באמצעות הפצת מידע כוזב ואם באמצעות פריצה, גניבת מידע ושימוש בו לרעה.

הודעת התפטרות פיקטיבית

מסכת העינויים שהעביר אותו אלמוני, או אותם אלמונים, את משפחת כהן לא תם. לפני אי אלו חודשים, מספרת מיטל, פרצו האלמונים לפייסבוק של בת־אל וחדרו לה לוואטסאפ, שלחו הודעות התפטרות לעבודתה. "היא הייתה צריכה להתחנן שישאירו אותה בעבודה", היא מספרת. "המשטרה, בתגובה, ביקשה ממנה לסגור את הרשתות החברתיות, לנתק קשר עם החברים ולמצוא לה סביבה בריאה יותר".

את מיטל ההמלצה הזו הוציאה מהכלים. "זה אולי משפט שמתאים לפסיכולוגית שלי לומר, לא למשטרה", היא אומרת. "לא מתפקידה של המשטרה לתת לנו טיפים להתנהלות בחיים. תפקיד המשטרה הוא לחקור את הפושעים, ולא נראה בכלל שזה מה שהיא עושה".

לטענתה, השוטר שאיתו שוחחה רמז לה, "זה כנראה מישהו עם רקע נפשי", והוסיף: "מסכן, תחשבי שבגללכן יאשפזו אותו. את יודעת מה קורה במחלקות האלה?". כפי שראיתם בין עמודים אלה, דברים בעייתיים אכן קורים שם, אך זו בוודאי לא אחריותה של מיטל.

את הגבולות האחרונים חצה האלמוני כאשר פרסם את הכתובת בביתה של בת־אל והפנה אליה גברים למטרת מין – גם הפעם, טוענת אמה, המשטרה לא התערבה. "היא כמעט איבדה את זה מבהלה", היא מתארת, "נעלה את הבית פעמיים והזהירה את כל בני המשפחה. הוא גם איים עליה ברצח".

בשלב מסוים נכנסו לתמונה אנשי "פייק ריפורטר", שניטרו את כל ההודעות הקשורות למיטל, לבת־אל ולחברותיה. גם הם מצאו את עצמם נדהמים אל מול כמות החומר, התעוזה וגם התחכום.

על פניו, קשה להאמין שאדם אחד עומד מאחורי אופרציה כזו, שדורשת גם יכולות טכנולוגיות גבוהות וגם הבנה מרשימה ברשתות החברתיות, וכמובן גם אופי מרושע במיוחד.

האם זה אותו מסורב דייט עם הפרעות פסיכיאטריות? האם זה אדם הקשור לבת־אל ולמשפחתה? אין לדעת, וללא חקירה משטרתית רצינית כנראה גם לא תהיה כל אפשרות לגלות וההתעללות תימשך באין מפריע.

השנה האחרונה הייתה מעט שקטה יותר, מספרת מיטל, אבל ממש בחודש האחרון, שבמהלכו עבדנו על הכתבה, מיטל עדכנה כי שוב חזרו ההטרדות ואיתן החרדות ותחושת החנק.

ממצאים חדשים עדיין אין, ולנו, האנשים הפשוטים, נותר רק לקוות שלא נעבור סאגה דומה, מפני שאף אחד לא יהיה שם בשבילנו. מה שעצוב הוא שאנחנו יודעים זאת היטב. על פי נתוני סקר של הלמ"ס לביטחון אישי, רובם המוחלט של הנפגעים מעבירה מקוונת – 91.3% – לא טרחו אפילו לדווח על כך למשטרה. מעניין למה.

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

אני צריכה להעלות לאתר של ליברל את כל הכתבות .

    LinkedInEmailWhatsAppTwitterFacebook