fbpx

כל מה שחשוב לדעת לקראת ניתוח עפעפיים עליונים

0

ניתוח להרמת עפעפיים עליונים הוא הליך כירורגי נפוץ ומבוקש. הניתוח הפופולרי שייך לקבוצת ניתוחי הפנים ומבצעים אותו משתי סיבות עיקריות – סיבה אסתטית עקב צניחת העפעפיים כתוצאה מגנטיקה ותהליך ההזדקנות הטבעי הגורמים למראה עייף וזקן, או מסיבה רפואית עקב חסימת שדה הראייה. ניתן לשלב במהלך הניתוח גם ניתוח להרמת הגבות, ומומלץ להתייחס למיקום הגבות על מנת להשיג את המראה האסתטי האופטימלי והמיטבי עבור המטופל או המטופלת.

מהי תופעת דרמטוכליס?

את הניתוח להרמת העפעפיים העליונים מבצעים לרוב כדי לתקן את תופעת צניחת העפעפיים, התופעה שמהווה סימן בולט להזדקנות. תופעת דרמטוכליס היא בעיה נפוצה במבנה העפעף המתארת מצב שבו נוצרים עודפי עור ושומן בין העפעפיים. עודפי העור נמצאים בין שולי העפעף לבין הגבה, זהו ליקוי שכיח המלווה לעיתים גם בתופעה של בלט שומן מארובת העין, כאשר הבלט גורם למתיחת העור החוצה וכך נוצרות שקיות בולטות מעל העיניים.

מה הגורמים לתופעה?

התופעה השכיחה מתרחשת עקב היווצרות עודפי עוכר ושומן בעפעפיים, כאמור זהו סימן המעיד על שינויים הנובעים מהתקדמות הגיל ומתהליך ההזדקנות. ככל שמתבגרים העפעף והעור מאבדים את הגמישות שלהם, ובנוסף הרקמה פחות חזקה, לכן מתחילה משיכה כלפי מטה.

מצב של דרמטוכלזיס מוביל ברוב המקרים לפנייה למנתחים הפלסטיים כדי לעבור ניתוח להרמת העפעפיים העליונים מסיבות אסתטיות ובגלל ההפרעה לשדה הראייה.

כאשר תופעת צניחת העפעפיים נובעת בגלל עודפי עור ובלט של כיסי השומן מומלץ לעבור את הניתוח. במהלך הניתוח מסירים את עודפי העור והשריר המדולדל, ובהתאם לצורך מסירים חלק מהשומן העודף ומחזקים את המחיצה שהתרופפה בגלל בלט השומן.

דרכי טיפול

ברוב המקרים שוקלים ניתוח עפעפיים עליונים אם סובלים מהתופעות הבאות:

  • העפעפיים העליונים נפוחים ונראים כמו שקים.
  • היווצרות עודפי עור באזור של העפעף העליון.
  • חסימה של שדה הראייה עקב עודפי עור בעפעף העליון.
  • שקיות כבדות מתחת לעיניים.

הניתוח נעשה בדרך כלל בהרדמה מקומית בלבד, הרופא מזריק חומרי אלחוש באזור העפעפיים ובנוסף מחזקים את ההרדמה באמצעות אינפוזיה המכילה חומר טשטוש. יש מצבים בהם הרופא ימליץ על ניתוח בהרדמה מלאה.

במהלך הניתוח להרמת עפעפיים עליונים המנתח מבצע חתך זעיר הממוקם בקפל נסתר מעל קו הריסים, כך לאחר הניתוח כאשר העין פתוחה לא ניתן להבחין בצלקת. במהלך הניתוח הרופא המנתח מסיר במיומנות את עודפי העור בעפעף העליון ומוציא שומן פנימי. בהתאם לתוכנית הטיפול הרופא יסיר גם מעט מרקמת השריר הנמצאת מתחת לעור. בסיום הניתוח הרופא סוגר את החתך באמצעות תפירה תת עורית, זו השיטה המומלצת מאחר וכך כמעט ולא ניתן להבחין בצלקת לאחר תקופה של חודש וחצי עד חודשיים.

אם המטופל או המטופלת לא סובלים מתופעת דרמטוכלזיס אלא מתופעה המכונה צנחת, באנגלית Ptosis, העפעף העליון צונח בסמוך לאישון ולעיתים הוא גם מכסה אותו אך הסיבה לתופעה אינה נגרמת מעודפי עור ושמן, לכן מבצעים הליך כירורגי נוסף מעבר להרמת העפעפיים הכולל קיצור של רקמת ושריר העפעף.

תקופת ההחלמה לאחר הניתוח נמשכת  כ-5 ימים עד 7 ימים, אפשר לחזור לשגרה לאחר 5 ימים. לאחר הניתוח חשוב להקפיד על הוראות הרופא כמו קומפרסים קרים וטיפות עיניים, ניתן לקרוא ולצפות בטלוויזיה. מומלץ להימנע מחשיפה ממושכת לשמש במשך שבועיים לפחות ויש להשתמש במקדם הגנה.

יום לאחר הניתוח אפשר להתקלח ללא חשש או הגבלה מסוימת, ולאחר כשבוע ניתן להתאפר. את התפרים מוציאים לאחר 5 ימים ממועד הניתוח, בדרך כלל מאלחשים את אזור העפעפיים כדי למנוע אי נוחות וכאבים.

    LinkedInEmailWhatsAppTwitterFacebook