fbpx

כל הדברים המיוחדים בלפלנד שלא ידעתם

מעבר להיותה חבל ארץ בצפון הקופא של כדור הארץ, לפלנד היא ביתם של כמה מתופעות הטבע המיוחדות בעולם

0

בגבולן הצפוני של פינלנד, שוודיה, נורבגיה וחצי האי קולה הרוסי, שוכן חבל הארץ הסאב-ארקטי לפלנד. לפלנד וודאי מוכרת לרובכם ממסעותיו של נילס הולגרסון ואווזי הבר או מסיפוריה של הילדה מלפלנד אלה-קארי וכמובן מהתמונות המרהיבות של הזוהר הצפוני המיוחד. אך מעבר להיותה חבל ארץ בצפון הקופא של כדור הארץ, לפלנד היא ביתם של כמה מתופעות הטבע המיוחדות בעולם.

 

היער הגדול בעולם

לא רבים יודעים זאת, אך היער הגדול בעולם אינו יער הגשם של האמזונס כפי שנוטים לחשוב, אלא יער הטייגה אשר מכסה חלקים נרחבים ממדינות צפון כדור הארץ – רוסיה, קנדה, אלסקה, איסלנד, סקוטלנד וגם שוודיה, נורבגיה ופינלנד הסקנדינביות. יער זה, מורכב ברובו מעצים ירוקי עד כמו אשוח, אורן וארזית ועציו מסוגלים לשרוד חורפים ארוכים וקפואים. גודלו העצום, כ-11 אחוז משטחו היבשתי של כדור הארץ, הופך אותו לאחד ממקורות החמצן הגדולים בעולם. חלקה הדרומי של לפלנד שוכן בטייגה של ארצות סקנדינביה וביקור בו יזמן לכם חוויה מיוחדת באחד היערות הקסומים בעולם.

עונות השנה בלפלנד

המיקום של לפלנד בקצהו הצפוני ביותר של כדור הארץ הופך את עונות השנה בה למובהקות ביותר וקיצוניות יותר מאלו באזור המרכזי של כדור הארץ. החורפים בלפלנד קפואים והטמפרטורות יכולות להגיע בהן למינוס 30 מעלות. היערות מכוסים שלג, האגמים ואפילו המפלים קופאים והלילות מתארכים עד כדי ימים שלמים של חושך כמעט מוחלט. באביב השלגים מפשירים והאדמה נחשפת והקיץ מציף את לפלנד בפרחים ובשיחים פירותיים, המפורסמים בהם הן אוכמניות הענן הכתומות והמיוחדות שטעמן מזכיר דבש. בני המקום מכינים מהם ריבות שונות ורטבים בהם הם מכסים בשר איילים טרי. עם זאת, הקיץ בלפלנד גם מעיר את חיות הבר ובעיקר את החרקים והיתושים אשר יכולים להיות מטרד גדול עבור מי שאינו רגיל לעקיצותיהם. הקיץ מאופיין גם בימים ארוכים במיוחד ובתופעת ״שמש חצות״ המפורסמת – ימים שלמים בהם השמש לא שוקעת ובהם תושבי המקום נוהגים לערוך מיני פסטיבלים וחגיגות. הסתיו בלפלנד הוא קצר יחסית אך יפהפה וכולל נשירה מרהיבה.

חיות הצפון המיוחדות

לפלנד הוכרזה ב-1996 כאתר מורשת של אונסק״ו ובכך הפכה לאזור הגדול ביותר שהוכרז ככה. הדבר מאפשר את המשך קיומה של התרבות המיוחדת של העמים הסאמים כמו גם שמירה על חיות הבר באזור. החיות המפורסמות ביותר הן כמובן איילי הבר, שנחשבים לסמל של האזור, אך בלפלנד חיים יונקים נוספים כמו הלמוסיים. יונקים אלו ניצודים ברובם על ידי זאבים, שונרים, דובים ושועלי שלג. בנוסף, וכפי שזכור לנו מסיפוריו של נילס הולגרסון, לפלנד עשירה במיני ציפורים הנהנים מאגמיה הרבים וממגוון החרקים שמציף אותה בקיץ. ישנם גם כלבים רבים המסייעים בסחיבת המזחלות, אך הדרך הטובה ביותר לפגוש את מגוון החי של לפלנד הוא בפארק חיות הבר ראונה. בגן ניתן למצוא 55 מינים שונים של חיות המאפיינות את האזור, והוא מוכר כגן החיות הצפוני ביותר בעולם.

הנופים המגוונים

בהיותה אזור גדול במיוחד, לפלנד כוללת גם נופים מגוונים ומרהיבים, מיערות עצומים ומושלגים, מפלים ואגמים קפואים, פסגות גבוהות ופיורדים ארוכים ומפותלים. הטבע בלפלנד הוא אינסופי ומיוחד ובמקרים רבים דורש גם היערכות מיוחדת בציוד מתאים לשלג ולטמפרטורות נמוכות. עם זאת, ביקור בטבע הפראי של לפלנד ישאיר אתכם חסרי נשימה.

טיול בלפלנד הוא חוויה מיוחדת המומלצת למי שמעוניינת לחוות את הצפון הפראי של כדור הארץ. ניתן לטייל באופן עצמאי אך מומלץ גם לבחון אפשרות של טיול מאורגן ללפלנד עם מדריך מנוסה שיאפשר לכם להנות בראש שקט מהאפשרויות המיוחדות של חבל ארץ זה.

    LinkedInEmailWhatsAppTwitterFacebook