fbpx

כך נולד החיבוק הגדול של הנוצרים האוונגליסטים לישראל הימנית

0

כמו לא מעט מהמורשות ההיסטוריות של הימין הישראלי, גם הסיפור הזה – מתחיל במנחם בגין; מקורו באחת מאהבותיו הגדולות של ראש הממשלה השישי – ספר הספרים. את תשוקתו הגלויה לסיפורי בראשית ולמילות הנביאים נהג בגין לספק מדי שבוע בחוג התנ"ך השבועי שהתכנס בביתו, אך לא רק עם רבנים והוגי דעות יהודיים אהב להחליף ציטוטים מקראיים; התפיסה שישראל המודרנית היא התגשמות חזון הנביאים והתנ"ך הוא הצידוק המוסרי של העם היהודי על ארץ ישראל יצרה שפה משותפת גם עם שורה של מנהיגים נוצריים בולטים. בגין היה לראש הממשלה הראשון שחיבק את הנצרות הציונית בפומבי, והחל מסוף שנות השבעים הפכה לשכת ראש הממשלה למוקד עלייה לרגל לכמרים, מטיפים, ואישים נוצריים בולטים. למי שפיקפק בחיבוק הבגיניסטי, בין אם מזכרון היסטוריית הרדיפות האנטישמיות הנוצריות או מחשש ממיסיונריות שנועדה להמיר יהודים, נהג לומר כי לישראל יש אויבים רבים, והוא אינו מתכוון לדחות עזרה של ידידים. "בבוא היום, כשהמשיח יבוא – נשאל אותו – 'האם היית כאן קודם?'", היה מוסיף, "עד אז אני יכול לחיות עם האוונגיליסטיים".

יותר מ-35 שנה אחרי, האוונגיליסטיים – המוכרים גם כ"נוצרים-ציוניים", כאן כדי להישאר. תשאלו את נשיא המדינה, ראובן ריבלין. "הבאנו שלום עליכם, ואתם הבאתם שלום עלינו", בירך את המוני המאמינים הנלהבים בכנס השנתי של השגרירות הנוצרית הבינלאומית – הארגון הנוצרי־ציוני הגדול בעולם – שהתקיים בחודש שעבר בירושלים, "תודה לכם על המסירות, תודה לכם על הידידות, תודה לכם על האמון והתמיכה התמידיים. ריבלין – הנשיא הראשון שמדבר באופן רשמי בחגיגת הסוכות השנתית של הקהילה – זכה למחיאות כפיים סוערות באצטדיון ארנה החדש, במיוחד כשהזכיר את שורשיו הירושלמיים, עיר הקודש שחוברה לה יחדיו, וסיפר שהגאון מווילנה הוא שהורה למשפחתו לעלות לארץ ישראל לכבוד ביאתו של המשיח. כשציטט את פסוקי "נחמו נחמו עמי" של הנביא ישעיהו, הקהל הגיב בהושטת ידיים לשמיים ונשיאת עיניים בתפילה.

מחוץ לאולם ובתוכו, הכסף מתגלגל; עשרות דוכני מזכרות מוכרים את תוצרתה של ארץ הקודש – חולצות עם לוגואים צה"ליים, "תכשיטים משיחיים", ערכות לימוד לפרקי תהילים, פאזלים של דוד וגוליית. בפנים – תוך כדי ריקודים ותפילות לשגשוגה של ישראל, ההמון המשולהב מושיט ידיים לכיסים, וממלא דליים בשטרות ומטבעות. חרם? BDS? האנשים האלה, שמגיעים מלמעלה מ80 מדינות – לא שמעו על זה. להיפך; בכנס, המתקיים זו השנה ה-34, השיקה השגרירות הנוצרית את מדריך העסקים "BUY ISRAEL", אותו היא מתכוונת להפיץ בין מאות מיליוני המאמינים האוונגיליסטיים ברחבי העולם, ולעודדם לקנות כחול לבן.

איך נוצר הקשר ההדוק בין הקהילה הנוצרית האוונגליסטית, הקהילה הדתית הצומחת בעולם, לבין מדינת ישראל ובעיקר עם הימין הפוליטי שבה? כמה כסף זורם בדולרים מהכנסיות – להתנחלויות? איך מטפח את היחסים האלה ראש הממשלה בנימין נתניהו, ואילו עוד פוליטיקאים נהנים מהקירבה למטיפים והפעילים הנוצרים? הכל בכתבתה של טל שלו, בגליון נובמבר של ליברל. 

רוצים לקרוא את הכתבה המלאה של טל שלו? הירשמו לקבלת גליון מתנה עד הבית

איור// דניאל פלג

    LinkedInEmailWhatsAppTwitterFacebook