fbpx

כך ייראה ראיון עבודה בֺ־2040 / ד"ר אושי שהם קראוס

0

 

ברצלונה, 2040. ראיון עבודה

מנהל השמה: הסרטים שאתה רואה באינטרנט… זה מלמד על העזה רבה, כשאתה יודע שכולם יודעים מה אתה רואה. זה יאמר לזכותך… אולי.

מרואיין: סליחה? 40 אחוז מהאוכלוסייה שנמדדת בפרופיל המשוקלל שלי נכנסו לאתר הזה. זה נראה לך חריג?

מנהל השמה: נניח לזה. אני רואה שהשינה שלך לא סדירה, רמת האלכוהול בדם בימים מסוימים עלתה על… אם אני מצליב את זה עם הכושר הגופני הנמוך, חבל שלא הגעת למקום העבודה הקודם שלך ברגל.

עובד: אתה יודע שלעובדים ברמת IQ כמוני, מצב נפשי מדרגה AA2 ומדד הצלחות A1, יש ביקוש אדיר. זה לפחות לפי מדד גוגל 12/2039, כך שעדיין השקלול שלי בשוק הוא מעל 90. אני חושב שעצם ראיון העבודה הזה שאתה מחייב אותי לעבור מיותר לגמרי.

מנהל השמה: אז למה אתה פה בכל זאת?

עובד: אתה מכריח אותי להגיד גם לך את מה שברור. ניתחתי את הנתונים שלך: אישיות חרדתית פרנואידית.

מנהל השמה: נו אז? מה חדש?

עובד: העניין הוא שאתם מחזיקים בכל הידע הגנטי בארצות הברית ויש כאן אינספור הזדמנויות. בגלל זה אני כאן. אתם יודעים שאני האדם המתאים ביותר, ניתחתם את כל הנתונים. זה ברור.

מנהל השמה: רציתי לראות אותך בעיניים.

עובד: כן, אתה סובל מחוסר יכולת להסתגל למצבים חדשים. הרצתי את השקלול על הנתונים החופשיים שלך.

מנהל השמה: כן, אבל אתה יודע שזו בדיוק הסיבה שבחרו בי לראיין אותך.

עובד: זה לא אמור להפוך אותי למרוצה מהסיטואציה.

מנהל השמה: בוא נדבר על כמות נפילות הסוכר שלך בשבוע. בשקלול שלהן ונתונים נוספים, ישנם סיכויים של מעל 80% שתחטוף דום לב תוך חמש שנים.

עובד: למעלה מ־90% אחוז סיכוי שאתה רוצה אותי לפרויקט LYL.

מנהל השמה: אכן, לא ניסיתי להסתיר.

עובד: הפרויקט הזה מסתיים תוך שלוש שנים וברור מניתוח שהרצתי על הפרופיל הרפואי של העובדים ב־LYL, שיש לכם אינטרס שכל הצוות ימות תוך שנתיים מהפיתוח.

מנהל השמה: אבל אני לא יכול להיות בטוח במאה אחוז במוות שלך.

עובד: כמו ששנינו יודעים, לא סביר שתראה את זה בעצמך, סיכוי סביר מאוד שתסיים לפנינו את חוזה ההעסקה.

מנהל השמה: נכון.

עובד: והשכר ברור.

מנהל השמה: כן. השקלול המובנה מביא ל־15,034 יורו לחודש.

עובד: כן, גם אני חישבתי ככה.

להיות גלוי לכול

בתרגיל המחשבה הזה אנחנו מדברים על סוג פסיכולוגי חדש של אדם; נקרא לו – האדם השקוף, Homo Transparantus. מדובר באדם שלמד לחיות בסביבה פתוחה לגמרי. זו סביבה שמאופיינת בכמה דברים: הכול בה מדיד ומנוטר, והכול בה גלוי לכולם. כולם יודעים הכול על כולם, וכולם יודעים שכולם יודעים. מבחנים פסיכולוגיים, תוצאות בריאותיות. מציוני IQ ועד רמות הגזים בקיבה. כל ספר שקראת, תגובה שכתבת באינטרנט, ציון שקיבלת, התרופות שאתה לוקח. הכול. המצב הזה הוא תוצר של כמה התפתחויות טכנולוגיות: היווצרות ה־Big DATA; "האינטרנט של הדברים"; ומגמות שמובילה כרגע תנועת ה־Quantified Self.

ה־Big DATA הוא המאגר העצום של כל העקבות הדיגיטליים שאנחנו מטביעים בתוך מאגרי מידע. כמעט כל פעולה בימינו מותירה כאלו. משיכת כסף בכספומט ורשימת קניות באשראי יירשמו בזיכרון המחשבה בבנק. שיחת טלפון? יש רישום דיגיטלי. גלישה לאתר ברשת? הדבר נרשם. וכך גם בכל קנייה באשראי, בקנייה דרך הרשת ובקבלת מרשם מרופא. עד כאן לא חידשנו. העניין תופס תאוצה כאשר מליארדי חיישנים הולכים ומתחברים לרשת האינטרנט. והחיישנים האלה מחוברים למכשירי מדידה שונים. הדבר הזה מכונה בשם 'האינטרנט של הדברים', והוא כבר כאן. באמצעות אפליקציות סלולריות אנחנו יכולים להפעיל לא מעט עזרים בבית, ומכאן, לא ירחק היום וקוצבי לב יחוברו לרשת פיקוח רפואית, טפטפות איסולין יפוקחו על ידי מחשב ופעילויות גופניות אחרות ינוטרו שאמצעות מיקרו חיישנים.

להתפתחות הזו של האינטרנט של הדברים מחכה תנועת ה־Quantified Self; או העצמי הנמדד. אנשי ה־QS קוראים לנו למדוד את עצמינו ולנטר את עצמינו, כדי לשפר את המודעות העצמית, כדי לשפר את מצבנו הרפואי ובכלל את איכות החיים שלנו.

התהליך כבר החל

אפליקציות לניטור יום יומי קיימות כבר בימינו. ישנם כמה סוגים של אפליקציות כאלה: חלק מהן מסייעות למפעיל לעקוב אחרי עצמו, חלקן מודדות אותו בזמן פעולותיו ואחרות מהוות כלי לשיתוף הנתונים האלה. הנה כמה דוגמאות למה שכבר קיים היום: חברת FITBIT מייצרת מוצרי ניטור מצב גופני כבר לא מעט שנים. בולט בהם הוא צמיד הנענד על היד ומודד מספר צעדים שנצעדו במשך היום, קלוריות שנשרפו במהלך היום, קצב ההליכה והמרחק שהלכתי, זמן שינה ואפילו איכות השינה.

אפליקציה מוזרה, בשם BITES 80, מבקשת מהמשתמש להקיש על מסך הסמרטפון על כל נגיסה בזמן הארוחה. האפליקציה מעודדת את האוכל להתחיל לסיים סביב הנגיסה ה-25 ומנסה לשכנע אותו במשפטים קיצוניים יותר ויותר להפסיק לאכול ככל שהוא ממשיך לנגוס. אפליקציית GOTTAFEELING, מעודדת את המשתמש לנהל יומן מפורט שיכלול את כל הפעולות במשך היום ובצמוד להן יבחר מטבלת הרגשות שמציגה האפליקציה את ההרגשה המתאימה ביותר לחוויה הרגעית שלו. אוכל? הקלד את זה, כתוב איפה וכתוב איך אתה מרגיש. כועס, נינוח, מאושר ועוד ועוד. בסוף היום או השבוע או החודש תוכל לייצר טבלאות מעקב, וכמובן לשתף בהן חברים ומכרים. CRE TOGETHER היא אפליקציה רצינית יותר. זוהי מעין רשת חברתית של חולים במחלות שונות מכל רחבי העולם. כאן אפשר לכתוב על הצלחת טיפולים, תופעות לוואי ועוד ועוד.

מה שמעניין הוא שאפליקציות כאלה זוכות לאהדה רבה, ואנשים נהנים לחשוף את עצמם באופן חופשי. הם מפרסמים בפומבי תוצאות, משווים ודנים בהן.

ואיך ייראה העתיד?

חלמתם פעם שאתם יוצאים עירומים לרחוב ופתאום קולטים מה עשיתם ונבהלים? דמיינו עכשיו שאתם הולכים ככה כל החיים. בני האדם בתרחיש שלנו שקופים לגמרי. כל האינפורמציה שקשורה אליהם מצויה במאגרי מידע פתוחים, והכול כמובן בר־ניתוח. האינטרט מלא תוכנות שמסוגלות לעבד פרטים על כל אדם, לשקלל, להשוות ולגלות לאדם עצמו ולעולם כל מה שרק אפשר ללמוד עליו.

אם כך, האם כולם עסוקים בלחטט כל היום? לא בהכרח.

סחורת המידע כפופה גם היא לחוקי ההיצע והביקוש. ככל שדבר נדיר יותר, כך ערכו עולה; גם הערך הפסיכולוגי וגם הערך הכלכלי. בחברה שבה מידע על כולם ועל הכול הופך זמין וחינמי, הוא הופך לחסר ערך. למידע אין כמעט ערך כספי וגם לא ערך פסיכולוגי. ייתכן שבני האדם בחברה שאותה אנחנו מדמיינים פשוט לא יתעניינו. סביר להניח שאנשים יתביישו פחות. הכול הרי גלוי וכולנו בני אדם. לכולנו מצבים בריאותיים כאלה או אחרים. לכולנו הרגלים מוזרים, חריגות בריאותיות ופנטזיות שונות ומשונות.

חיפוש וניתוח יהיו רלבנטיים בניהול של העולם. ניתוחי נתונים יופעלו לצורך קבלה למקום עבודה, כדי לשדך וכדי לרפא. לא צפויות לנו הפתעות רבות. כל אחד יוכל לשקלל את סיכויי ההצלחה שלו בחיים ביחס לדרישות השוק ויכולותיו. אנשים ידעו מתי הם עתידים לחלות והאם יוכלו להירפא. קל יהיה לנהל את בני האדם. והניהול הממוחשב יהפוך לשגרה, בלי הפתעות, בלי יוזמות חדשות, הכול צפוי, מנותח ומחושב סטטיסטית. אם כך, האם חברה שקופה היא טובה יותר? זה מורכב. בכל מקרה, היא חברה שיצאה לגמרי מהארון; מכל ארון או שידה שקיימים. בכל תחום ובכל נושא. אין במה להתבייש. אין מה להסתיר. אם פעם סברנו שאור השמש, כמו האימרה המפורסמת, הוא חומר החיטוי הטוב ביותר – בכל הקשור לגילוי האמת הציבורית, כעת אנו נדרשים ומספקים בשמחה את האמת הפרטית. רק העתיד ילמד אותנו עד כמה התהליך הזה יהיה חיובי או שלילי.

צילום: thinkstock

> המדור "משחקי חשיבה בעתיד האנושות" מאת ד"ר אושי שהם קראוס מתפרסם מדי חודש בליברל.

לחצו כאן ותוכלו לקבל את הגיליון החדש של ליברל במתנה עד הבית

    LinkedInEmailWhatsAppTwitterFacebook