fbpx

כך התפתח הפחד בישראל מהכרעות צבאיות

0

בראשית היה כאן עם קטן מוקף אויבים, שחלם ולחם, שלמד לא לפחד כלל ולנצח את הקמים עליו להשמידו באופן חזק, מהיר ואלגנטי. “נוע נוע סוף”, זעקו מצביעיו בגרון ניחר, “את שארם א־שייח’, חזרנו אלייך שנית”, זימרו מיטב אמניו. וכולנו למוות הישרנו מבט והמוות השפיל את עיניו.

אפשר לצייר קו אליפטי ארוך ומפותל מיהושע בן נון, שלמראה כיבושיו עמדה השמש בגבעון דום, ועד לנתניהו בן ימין, שלמילותיו נעמדו חברי הקונגרס והתיישבו ושוב נעמדו, כשברקע קולות נפץ עזים של מילים גבוהות וחזונות אפוקליפטיים. אפשר, אם תרצו, למתוח את הקו הזה מיומה השישי של מלחמת ששת הימים, שנודעה גם כ’מלחמת הניצחון’, ועד ל’צוק איתן’ שאיתנותו היחידה הייתה בכותרות, בטוקבקים שליוו את שעותיו הראשונות ובמסיבת העיתונאים המדוכדכת שסיימה אותו עם פרצופיהם העגומים של ביבי, בוגי ובני גם.

ואפשר לספר על שיחה לא דמיונית בהחלט שהתקיימה לפני חודשים אחדים בין שני אלופי צה”ל, האחד בדימוס והשני בתפקיד רם ופעיל. הנושא היה חזבאללה, ומדינת הטרור המבוצרת שהוא בונה מצפון לנו, בחריצות של נמלה ובגאונות של מצביא אמיתי. מה נגיד על השניים האלה? לא ימנים, ממש לא, לא חובשי כיפה וגם לא כאלה שהסכין תקועה בין שיניהם מיד אחרי צחצוח הבוקר. מח”ט גבעתי הזכור לנו מ’צוק איתן’, איך נאמר זאת, הוא לא ממש כוס התה שלהם.

במשך שעה ארוכה ציירו שני הגברים המודאגים האלה תמונה שצריכה להחסיר שינה גם מלילותיהם של גילאון וגלאון. התרחישים עפו באוויר, הפתרונות היו מגוונים והמסקנה אחת: לישראל מודל 2015 אין אומץ להילחם באמת, ואין רצון לנצח באמת. ניצחון צבאי כזה, עם טעם של פעם. ניצחון עם הכרעה. שדה הקרב שינה את פניו, והגבורה המרבית נשארת במרחב של שפיכת כוס מיץ או מים על ראשה של חנין זועבי. אנחנו שונאים ערבים ואוהבים להצביע למי ששונא אותם, או מפחיד אותנו מפניהם, אבל עושים במכנסיים כשצריך לפעמים בלית ברירה גם לנצח אותם. וזה לא רק אשף המילים הריקות, ביבי. זה גם מה שמכונה הדרג הצבאי.

גם הרמטכ”לים שלנו, אמר אחד המשתתפים בפגישה המדוברת, לפחות האחרון והטרי – בני גנץ וגדי איזנקוט, הם כאלה שמלחמה של ממש מעלה על מצחם זיעה מהטמפרטורה הלא נכונה. נכון שרמטכ”ל, אמר המשתתף האחר, לא צריך לשוש אלי קרב, אבל גם לא צריך להיות זה שיספק לפחדנים ולמחשבי החישובים הפוליטיים את הצידוק לכניעה ולוויתור”.

רוצים לקרוא את הכתבה כולה? הירשמו לקבלת גליון מתנה עד הבית

איור// אור יוגב

    LinkedInEmailWhatsAppTwitterFacebook