fbpx

יאיר רוה: כך השפיעו הדכדוך והשובבות של הביטלס על סרטי אורי זוהר ואבי נשר

0

הקיץ מלאו 50 שנה לבכורת הסרט 'לילה של יום מפרך', המוכר לרוב בתור הסרט הראשון של הביטלס. עותק דיגיטלי מחודש, כולל מיקס חדש, הופץ הקיץ בארצות הברית, הוקרן בפסטיבל חיפה האחרון ויצא בדי־וי־די ובבלו ריי. 50 שנה חלפו, ולא רק ש'לילה של יום מפרך' נותר טרי, קצבי, מלהיב ומצחיק כפי שהיה עם צאתו, אלא שבמבט לאחור קל יותר לראות עד כמה הסרט הזה הקדים את זמנו והשפיע על תעשיות הקולנוע והמוזיקה. בטקסט הבא אנסה להוכיח ש'לילה של יום מפרך' היה גם סרט בעל השפעה כבירה על הקולנוע הישראלי.

הייתה זו השנה שבה הביטלמניה הגיעה לשיאה. בפברואר 1964 הגיעו הביטלס לאמריקה והופיעו בתכנית של אד סאליבן מול כ־70 מיליון צופים. במרץ הם כבר התחילו את צילומי סרט הקולנוע שלהם, הראשון מתוך שלושה שעליהם התחייבו מול אולפני יונייטד ארטיסטס. ארבעה חודשים לאחר מכן כבר התקיימה הבכורה המלכותית בלונדון, בנוכחות הנסיכה מרגרט. עם תקציב זעום של חצי מיליון דולר ועם פחות מ־30 ימי צילום )קצרים; בערבים הביטלס הופיעו או כתבו והקליטו שירים לתקליט שהתלווה לצאת הסרט( ושלושה חודשי עריכה, 'לילה של יום מפרך' הוכתר במשך שנים בתואר "הסרט הכי רווחי בעולם" )לא הכי קופתי, אלא זה שהיחס בין עלות הפקתו ובין הכנסותיו היה הגדול ביותר). למעשה, הסרט רשום בתולדות הוליווד כראשון מבין הסרטים שעלות הפקתם כוסתה עוד לפני סיום הצילומים, בזכות הזמנות מוקדמות של 2 מיליון עותקים מתקליט הפסקול. החוזה שחתם בריאן אפשטיין, המנהל של הביטלס, עם יונייטד ארטיסטס, הבטיח לאולפן לא רק את הסרטים אלא גם את התקליטים הנלווים להם, מה שהכניס לאולפן כמות עצומה של כסף. "צריך לומר את האמת", אמר ריצ'רד לסטר, במאי הסרט, כיום בן 82, בראיון שהעניק ביולי האחרון ל'ואניטי פייר', "בריאן אפשטיין לא היה איש עסקים מוצלח במיוחד".

רוצים לקרוא את טורו המלא של יאיר רוה? הירשמו לקבלת גליון מתנה עד הבית

    LinkedInEmailWhatsAppTwitterFacebook