fbpx

טראמפ צודק // השקר של טוויטר ופייסבוק נחשף // הטור של יונתן שם-אור

0

דונלד טראמפ חי תקשורת. אין, כמדומה, שום גבר בן 74 שכל כך מעורה כמוהו, שמכיר כל כתב, שמתייחס לכל מראיינת, שיודע מי העורך בכל שידור חדשות. המקבילה הישראלית שלו ברחוב בלפור איננו ביבי בן ה־71, אלא יאיר בן ה־29.

טראמפ, שבעיני עצמו הוא בר־סמכא ומומחה כמעט לכל דבר, מתייחס אל התקשורת לא רק מעמדת הנשיא המותקף והתוקף, אלא כמגה־סלב מתחום התקשורת בעצמו. מי ילמד טלוויזיה את האיש שהוביל עבור NBC את הריאליטי המצליח 'המתמחה'. אבל הידע שלו בתחום הטלוויזיה, מרשים ככל שיהיה, לא מתקרב להבנת העומק שלו ברשתות החברתיות. הוא הפך את הרשת, ובעיקר את טוויטר, לכלי עבודה עיקרי. הוא נשיא מדינה של 330 מיליון אנשים, מנהיג האומה החזקה בעולם, וצוותי העוזרים בבית הלבן משופעים באנשים מוכשרים. אבל הוא? מצייץ לבד. בלי יועצים, בלי מנהלי מדיה, בלי איש. הוא עושה את זה בוקר וערב, בכל שעה שהיא, כולל מהמיטה באישון לילה.

הררי מסרים כבר שוגרו מהחשבון שלו. מבחינתו, ציוץ בטוויטר הוא המקבילה המודרנית של צו קיסרי. הוא כבר הלהיט יחסים בין אמריקה ובין מדינות רבות, אולי רוב מדינות העולם; העלה את הטמפרטורה לכמעט מלחמה בציוצים אחרים. ופלט גם המוני שקרים, חצאי אמיתות, ותמיד שטויות. שגיאות איות, תהומות של בורות ובערות, מעידות של היגיון פשוט, מילים מומצאות שנראות כמו לעלוע שיכורים (למרות שהוא מתנזר מאלכוהול).

בטוויטר החליטו שדי. כלומר, מבחינתם הוא רשאי לכתוב כל שטות שעולה על דעתו, אבל ציוצים מסוימים הוגדרו על ידם כ"פייק", ידיעת כזב מובהקת, והם החליטו להסיר כמה ציוצים כאלה. במקומות אחרים הם מתירים את הפרסום, אבל מוסיפים למטה הערה: זהירות, הטקסט הינו בלתי מבוסס או כוזב.

גם חשבון הפייסבוק של טראמפ גדוש באמיתות מפוקפקות. וגם מארק צוקרברג החליט כי חלק מהפוסטים של הנשיא "פוגעים בערכי הקהילה" הקדושים של הרשת החברתית הגדולה בעולם. גם הוא מסיר לו פוסטים, גם הוא מוסיף אזהרות אמינות.

טראמפ משתולל. הוא מאיים לפרק את פייסבוק ולקרוע את טוויטר. יש לו קייס. הרשתות הלכו צעד אחד רחוק מדי, מול אדם חזק מדי. עד היום הרשתות פועלות תחת פסיקת בית המשפט שקבע כי הן אינן אחראיות לחומר המפורסם אצלן. אנחנו, אומרים בפייסבוק ובטוויטר, בסך הכל פלטפורמה ניטרלית. נותני שירות, כמו בית דפוס ענקי. אנחנו לא מערכת תקשורת.

אבל זה שקר. זה בדיוק מה שהן. כלי תקשורת ענקי, עם מערכת שקובעת מה יפורסם ומה לא, מה יימחק ומי ייחסם. הן עושות את זה כל הזמן. אין שום משמעות לעובדה כי מרבית העריכה הזאת מבוצעת באמצעות אלגוריתמים ולא בחדר חדשות הומה עיתונאים. עריכה היא עריכה, ואת האלגוריתמים מתכנתים אנשים, על סמך הנחות עבודה ותפיסת עולם.

כשמישהו פוגע בך ברשת, מפיץ עליך שקרים או סתם מלכלך, אתה רשאי לקחת אותו לבית המשפט. אתה לא יכול לתבוע את הרשת שבה לכלכו עליך. אם טראמפ ייקח את עצמו ברצינות, אולי סוף־סוף יוריד את מסכת הצביעות של הרשתות, שרוצות ליהנות מכל העולמות. גם להכתיב את סוג החומר המפורסם אצלן, גם לאלץ אותך להתבטא במתאם לאילו ערכי קהילה ערטילאיים, גם לקבוע מה אמת ומה פייק – וגם להמשיך לומר שהן לא מערכות תוכן, ולפיכך פטורות מאחריות על הפרסומים אצלן.

זה פייק הפייקים. טראמפ צודק.

    LinkedInEmailWhatsAppTwitterFacebook