fbpx

לא שקט בקריית טבעון

0

איור//זוהר וינר

פרולוג: בינואר השנה, הגיעו המורה אדם ורטה והתלמידה ספיר סבח מקריית טבעון לכותרות החדשות הארציות. סבח בת ה-17 התעמתה עם ורטה בקולניות וקראה לו בוגד, התלוננה עליו בפני רשת אורט ומשרד החינוך. לורטה נערך שימוע מתוקשר. המאורע התלקח לעימות מקומי ולאומי, על רקע ימין ושמאל, תפישות חינוך והרבה מאוד אמוציות מקומיות שהתנקזו לעיני המדינה כולה. בתווך, עמדה תסיסה בין בית הספר אורט שבמועצה המקומית, לבין החינוך האנתרופוסופי שצבר בה תאוצה. לפני כחודש פוטר ורטה מאורט ועבר ללמד בבית הספר האנתרופוסופי בלבד.

תפאורת מופע סוף השנה של מחזור ס"ב של בית הספר אורט גרינברג בקריית טבעון, זה שתחת דגלי ישראל המשתלשלים מתקרותיו התאבקו המורה אדם ורטה והתלמידה ספיר סבח, נראתה כך: מסך לבן ועליו האגרוף של כ"ך.

את חלק ממורי 'אורט' שישבו לצידי זה חירפן. הם סיפרו שהלכו לתלמידה שציירה את זה, הסבירו לה שמדובר בסמל של תנועה פשיסטית, הציעו לה לצבוע את האגרוף בוורוד במקום בשחור. היא הסבירה להם בתגובה כי לא מדובר בהבעת תמיכה בית סיפרית בכהנא, אלא בהומאז' ללהיט ההוליוודי "משחקי הרעב". זה שבמרכזו עומדת מלחמת הישרדות בין חזקים שגומרים אותה בחיים, לבין חלשים שגומרים אותה עם חץ בעין, לעיני צופים נלהבים.

כיאות, מסיבת הסיום של המחזור של סבח נפתח בברכות מצולמות של כוכבי הטלוויזיה רוני דלומי, גיא זוארץ, צביקה הדר, שלומי שבת, ירון ברלד ו'מיועדים' אחרים. הם המטירו על המסיימים חנופות עילגות, ופינו את שטח המסך לסרט שבו התיילדו הורי הבוגרים בחולצות בית ספר הקטנות עליהם במידה. אחרי זה עלה על הבמה המנהל אבי שוורץ, שנכח בשימוע שנערך בינואר 2014 לורטה, בו התבקש לזרוק את מטלטליו אל תוך קרטון עוד באותו היום. חמישה חודשים אחרי המאורע ההוא; שבועיים אחרי שורטה פוטר סוף סוף מ'אורט' עם שמונה מורים נוספים; ושנייה וחצי לפני ששוורץ בעצמו עף בניגוד לרצונו אחרי שהמאיס את עצמו על ראש המועצה, הודה המנהל לנוכחים על שנה "מתוקשרת" שבה "למדנו שלתלמידים מותר להביע את דעתם". מיתר דבריו הנמלצים אפשר היה להתרשם ש'אורט גרינברג' זכה בפרס ביל ומלינדה גייטס לחינוך. רק שעשרים מטרים משם בקושי, התנוססה מעין מודעת אבל לבית הספר 'אורט' גרינברג שנכתבה על ידי מוריו:

"לראשונה בהיסטוריה של בית הספר המועצה המקומית הצהירה כי אין בכוונתה להמשיך ולתמוך בו כלכלית… משמעות הדבר קיצוץ של כ-30 אחוז מסל השעות הבית ספרי(…) ייסגרו מקצועות בחירה ומגמות כגון (…) מחשבת ישראל, ספרות מורחב, אמנויות הבמה, מחול, מוסיקה(…) יועלו מספר התלמידים בכיתה עד למינימום של 38 תלמידים בכיתה… הקיצוץ יביא בפועל לשיתוק בית הספר עד כדי הפסקת פעילותו… המצב החמור יוביל לקריסה פנימית של חדר המורים ושל בית הספר כולו. בברכה…"

בעז גאון חזר לקריית טבעון, הטווין פיקס של ישראל, כדי לגלות שהמתיחות השקטה הפכה להתלקחות בין ימין ושמאל, אשכנזים וספרדים, קונפורמיסטים ומתריסנים, אנתרופוסופיים ולאומיסטים. 

רוצים לקרוא את כתבתו המלאה של בעז גאון? הירשמו לקבלת מגזין מתנה

    LinkedInEmailWhatsAppTwitterFacebook