fbpx

חיי פייסבוק: שלוש שנים, 20 מסקנות // שי גולדן

0

פייסבוק הקפיץ לי התראה מלבבת, מסוג ההתראות המלאכותיות האלה שהוא אוהב להקפיץ כדי להרים לעצמו, שאני והוא ביחד כבר שלוש שנים. הזדעזעתי במקצת, כי סברתי שאנחנו הרבה פחות. וכאקט של מחאה החלטתי לסגור את דף הפייסבוק שלי לפני שהדיקטטור הגדול של זמננו ישתלט לי לחלוטין על התודעה. טרם פרישה, הנה כמה מסקנות שאליהן הגעתי בתום שלוש שנות יזיזות (פוליטית. כי הכל פוליטי) פעילה למדי עם המפלצת הכחולה:

  1. לא משנה כמה נמוך יירדו אנשים בתגובותיהם לטקסטים שהם קוראים, תמיד יגיע מישהו, יום למחרת, ויירד נמוך יותר.
  1. לא משנה לאיזו תהום של אלימות יצלול אדם ויטלטל אותך, תמיד יגיע למחרת מישהו שיצלול עמוק ואלים יותר ויטלטל אותך יותר.
  1. לא משנה כמה ירוד ושטחי ומטופש יהיה טיעון שתיתקל בו בתגובה לדבריך, תמיד יתייצב למחרת היום טוען טיעון שטחי וירוד ומטומטם יותר.
  1. לא משנה כמה אוטומטי וסר דעת ונעדר כל חשיבה גופא לטענה יגיב אדם, תמיד יגיע למחרת מישהו אחר ויגיב באופן אוטומטי ועיוור יותר.
  1. לא משנה כמה תבהיר ותסביר ותדייק ותשקיע בטקסט, תמיד יגיע פלוני, ישאיר צואה מילולית בת שורה בתגובה לדברים וילך. ולמחרת יגיע אלמוני ויותיר מתחת לאותו הטקסט ערימת חרא באורך שתי שורות.
  1. לא משנה כמה תופתע מהקשיים שמגלים דוברי העברית בשליטה בשפת אמם, תמיד יגיע מישהו אחר שיבהיר לך שקודמיו היו אליעזר בן יהודה לעומתו.
  1. מרבית האנשים אינם מצטיינים בכתיבה. אבל קריאה! הא! זו מיומנות שנדמה שבודדים בימינו אוחזים בה.
  1. מספר האנשים שיתבע ממך לתקן את שגיאותיך וטעויותיך, כשאלה נופלות, לעולם יהיה גבוה משמעותית ממספר האנשים שמתקנים את שגיאותיהם וחוזרים בהם מטעויותיהם.
  1. אין כל הבדל בין נשים לגברים באופי התגובות. יש הבדל בין אנשים לבין אחרים; אבל הכללים חלים על שני המינים, ללא יוצא מהכלל. בעיניי מדובר בדוגמה – אולי ראשונה מסוגה – לשוויון אבסולוטי פעיל ואפקטיבי בין המינים.
  1. הרוב המוחץ של הטקסטים המתפרסמים ברשת החברתית ירוד, נעדר ערך ולא ראוי לעיון או התמודדות רצינית. אבל פה ושם תימצא תגובה מנומקת כהלכה, שתעורר אותך לחשוב. ופה ושם יימצא טקסט כתוב כהלכה, שיגרום לך להרגיש שזמנך נוצל כהלכה במפגש עמו.
  1. העובדה ששדה הקרב אינו לרוחך, לא אומר שכניעה או נפקדות הן האופציות הנכונות.
  1. רומא לא נבנתה ביום אחד וגם חדרה נבנתה במשך יותר מיומיים.
  1. אנשים שמתייצבים בסלון ביתך ומשלשלים לך על השטיח אינם יכולים להיקרא "אורחים רצויים" עוד.
  1. "לייק" היא מילה מבחילה. יש לה ניגון דוחה וגרירתה משדה האנגלית לעברית מגעיל באופן כללי.
  1. אובססיביות היא תכונה נפשית מפחידה והפרעת אישיות לא נעימה כלל.
  1. מגיבים וכותבי טקסטים שמאלנים הם אלימים, שטחיים וגסים, אימפולסיבים וידועים מראש. גם ימנים. אין כמעט כל הבדל בין הקהלים. ההבדל העיקרי הוא ששמאלנים אינם ערים לכך, וימנים מצויים בעמדת מגננה אינהרנטית בשיח. המגננה הזאת לרוב מיתרגמת לזעקות קוזאק נגזל, או לסתם אלימות גסה, לרוב – ללא שום צידוק.
  1. לאנשים יש הרבה מטענים אישיים מהבית ומחייהם הפרטיים שהם משליכים על עימותים פוליטיים בפייסבוק. בהיבט הזה פייסבוק הוא מקום מצוין – כי הוא מייצר סובלימציה לקטטות רחוב המוניות.
  1. עמוד הפייסבוק של ראש הממשלה מביך.
  1. עמודי הפייסבוק של אבי גבאי ויאיר לפיד מביכים אפילו יותר. 

    אין סימטריה בחיים. בשום דבר. ואיזון אינו דבר קדוש. דרישה לאובייקטיביות היא מפלטו החדש של הנבל.

    LinkedInEmailWhatsAppTwitterFacebook