fbpx

השמות שהמדינה גדלה עליהם

0

לכל מדינה ישנם את נכסי צאן הברזל שלה, אותן דמויות שהעניקו לה יצירות מופת בתחומי הכתיבה, האמנות, המוסיקה וההגות. גם במדינה הצעירה והקטנה שלנו, ישנם כמה שמות שמלווים אותנו עשורים רבים ושיצירתם מלווה את כל קבוצות הגיל והמגזרים בישראל, כחלק בלתי נפרד מכל התחנות שנעבור במהלך חיינו, ממסיבות בגן ועד לערבי שירה בבתי דיור מוגן יוקרתי. אלו כמה מהיוצרים שאין צורך להעלות אודותיהם זיכרונות, מכיוון שהם ממשיכים ללוות אותנו ומתגלים כעכשוויים מתמיד במה שאנו מכנים "תרבות ישראלית".

נעמי שמר

שמעת שיר ארץ ישראל ברדיו? ישנה סבירות גבוהה שהוא נכתב על ידי נעמי שמר. המלחינה והפזמונאית הישראלית אחראית על כמה מיצירות המופת המגדירות את דמותה של מדינת ישראל והן מלוות כמה מהאירועים המשמעותיים בהיסטוריה שלה. על אף ששמר כתבה כמה משיריה המפורסמים ביותר עוד לפני מלחמת ששת הימים, כמו "חורשת האקליפטוס" ו"אילו ציפורים", יצירתה המפורסמת ביותר, ככל הנראה, מזוהה עם אותה מלחמה ועם כניסת הכוחות הישראליים אל העיר העתיקה. "ירושלים של זהב" אמנם התפרסם לראשונה בפסטיבל הזמר שנערך בירושלים, אך זכה להכרה הרחבה שלו לאחר ששודר ברדיו עם סיום המלחמה ובהרבה מובנים, הוא הפך להמנון נוסף ולא רשמי של ירושלים ושל ישראל בכלל. 

חיים נחמן ביאליק

המשורר הלאומי של ישראל מתפרש ביצירתו על פני סגנונות מגוונים. רובנו התוודענו ליצירות שלו כבר בגן הילדים עם שירים כמו "נד נד" או "קן לציפור", אבל מדובר במשורר פורה ורחב יריעה שבהרבה מובנים, מספר את סיפורה של היהדות בעידן המודרני. התנועה מהישיבה אל ההשכלה ואל תנועות הפועלים בארץ ישראל, המתח שבין המסורת ובין היהודי החדש, כל אלו באים לידי ביטוי בצורה העוצמתית ביותר ביצירתו ומהווים חלק ממהותה של הישראליות.

שלמה ארצי

לא משנה אם מדובר במסיבת סיום בגן, בטקסים בבית הספר, באירועים משפחתיים או באירועי שירה בציבור, אין אירוע ישראלי בלי שלמה ארצי. היוצר הוותיק, שהפך בהרבה מובנים למילה נרדפת לישראליות החדשה, הוא כל מה שאנו מצפים לה מדמות הצבר ובעל רקורד מרשים ועשיר של אינספור אלבומים ויצירה שכל הדורות והפלגים השונים בחברה הישראלית מתחברים אליה. כמעט ללא יוצא מן הכלל.

יהונתן גפן

מי אוהב שוקולד? כנראה שרובנו. את אותו הדבר קל לומר גם על יצירותיו המפורסמות של גפן. 

לצד כמות השירים הגדולה שכתב המשורר הישראלי, הוא עסק לא מעט בעיתונות ואף הוציא לאור שלושה ספרים למבוגרים ומספר ספרי ילדים. על אף שהיצירה שלו כוללת לא מעט שירים בנושאים רציניים מאוד, כמו "הנסיך הקטן מפלוגה ב'", "מקום לדאגה" או "בלדה לנאיבית", הרי שהיצירות הפופולריות והמפורסמות ביותר שלו נכתבו לילדים. אין כמעט ישראלי שלא גדל על "הכבש הששה עשר" ובמובנים רבים, זהו פסקול ילדותינו.

    LinkedInEmailWhatsAppTwitterFacebook