fbpx

השליח המצרי // מצננים את החזית הדרומית

הדינמיקה הזו מאפשרת צינור להעברת מסרים בין ישראל לחמאס, מאיומים ועד הבנות

0

ההשפעה של השליחים והמתווכים המצרים מהותית לביטחון ישראל. בכל פעם שאנו שומעים את הידיעות כי "המשלחת הביטחונית המצרית הגיעה לעזה", יש להבין את הדינמיקה. חברי המשלחות הם גנרלים וקצינים בכירים במודיעין המצרי, קודש הקודשים של השלטון בקהיר. הם נפגשים בעזה לשיחות עומק עם אויביה המרים ביותר של ישראל, ראשי חמאס ובכירי הג'יהאד האסלאמי. כלומר, עם האנשים שיורים את הרקטות והטילים לעברנו ושולחים מחבלים לגבול.

הדינמיקה הזו מאפשרת צינור ישיר להעברת מסרים בין ישראל לחמאס, מאיומים ועד הבטחות והבנות. המצרים גם מדלגים בין עזה לבין ישראל, לעיתים באותו היום במקרה הצורך. למצרים יש מנוף לחץ על חמאס: מעבר רפיח, המוצא של עזה אל העולם. השפעת המצרים גדולה. פעמים אין ספור הם מנעו הסלמה והידרדרות למבצע רחב.

גם להם אינטרסים ברורים. מלחמה בין ישראל ועזה עלולה לעורר את הרחוב בקהיר נגד השלטון. הם רוצים להשפיע על עזה על חשבון קטאר, במסגרת מאבקי הכוח והיוקרה בעולם הערבי. קיימת יריבות גדולה בין קטאר, שכרתה ברית עם איראן, לבין מצרים, שכרתה ברית עם סעודיה. בינתיים, כידוע, קטאר ממשיכה להזרים מיליוני דולרים רבים לרצועה.

מצרים גם מעוניינת למנוע התעצמות של האחים המוסלמים, בעלי בריתם של חמאס, וגם למנוע השפעה של איראן בעזה – זו מממנת ותומכת בג'יהאד האסלאמי, שמאגף את חמאס מימין. למצרים וישראל יחסים טובים ואינטימיים אולי יותר מתמיד ברמה האסטרטגית. האויב המשותף, איראן, מאחד עוד יותר את הברית הזאת.

    LinkedInEmailWhatsAppTwitterFacebook