fbpx

הכלכלה מחפשת חיסון // הטור של עמית תומר

0

"2020, תיגמרי כבר", מקדמת את פניי כתובת גרפיטי מול ביתי, בכל יציאה ממנו. היא רוססה שם כבר בחודש אפריל, בימים שבהם היציאה מהבית הייתה תופעה נדירה והפאניקה מהקורונה הייתה עוד בשיאה. מאז נראה שהתרגלנו לכל הרע הזה: מסכות, ריחוק חברתי וחרדה הפכו לחלק מהשגרה. ועדיין, רבים ציפו לרגע הסמלי שבו תחלוף השנה הארורה שהביאה עמה מגפה שלא פרצה כמוה במשך יותר מ־100 שנה.

התחושות הללו קיבלו חיזוק עובדתי בחודש שעבר, כשרגע לפני תום 2020 מיליוני חיסונים הגיעו לישראל, ולפתע הרגע שבו תפסיק הקורונה להוות איום לבריאותנו הפסיק להיות משאלה רחוקה. למרות הכל השנה היא כבר 2021, ובעת כתיבת שורות אלו אנחנו שוב בסגר. שלישי, אולי אחרון – כפי שמתנבאים המומחים בזהירות. אבל האמת היא שאפילו התרחיש האופטימי הזה לא יהפוך את השנה הקרובה לפשוטה, כי למגפה הכלכלית עדיין לא מצאו חיסון, ותופעות הלוואי שלה רק ילכו ויגברו, במיוחד כש"הרופאים" עסוקים בכלכלת בחירות.

הבור בתקציב המדינה עומד היום על כ־150 מיליארד שקל וזאת רק ההתחלה, כי עד כה הממשלה הוציאה פחות ממחצית מהסכום שהבטיחה כסיוע כלכלי לנפגעי הקורונה, כלומר עשרות מיליארדי שקלים נוספים עוד בדרכם החוצה מהקופה הציבורית.

הסכומים הללו נשמעים כמעט דמיוניים, בעיקר משום שכרגע אין להם כל השפעה על הכיס שלנו. אנחנו עדיין משלמים את אותם מיסים ולרובנו הגדול עדיין נכנס בתחילת כל חודש כסף לחשבון הבנק – בין אם משכורת מלאה, או דמי אבטלה ומענקים לאלו שלא עובדים – שמאפשרים לפחות להשאיר את הראש מעל המים. לחלקנו בהיעדר הבילויים, החופשות בחו"ל ושאר מותרות ההוצאות קטנו בהתאם, אחרים מרגישים את החסכונות שצברו במשך שנים בצד הולכים ומצטמקים.

אבל ב־2021 האשליה תיגמר: המדינה תהיה חייבת להפסיק לשלם דמי אבטלה לתקופה בלתי מוגבלת ולא יהיה מנוס מקיצוצים נוספים, שמשמעותם בדרך כלל פגיעה בשירותים החברתיים לצד העלאות מיסים.

גם האסקפיזם הפוליטי שהשתלט על השיח בשבועות האחרונים, בחסות עוד סבב בחירות, רק יחמיר את המצב בשנה הקרובה: כדי להפיל את הממשלה הנוכחית נדרשה הכנסת הקודמת להקריב את אישור תקציב המדינה, שנה שנייה ברציפות. כלומר, גם ב־2021 אין אפשרות להוביל רפורמות ופרויקטים חדשים, שאינם מקרה חירום. גם אם תקום ממשלה חדשה זה יהיה במחצית השנייה של 2021. עד אז חלוקת המשאבים נותרת זהה לזו שהייתה ב־2019, לפני שהעולם השתנה.

גם במקרה הזה יש עוד לאן להידרדר: הצעות התקציב הרבות שמעלות אבק במגירות במשרד האוצר כוללות לא רק חלוקת כספים אלא גם גזירות כלכליות, שכרגע אין ממשלה שתאשר. ככל שתקופת הקיפאון הזו נמשכת ולא מאפשרת לבלום את הגירעון כנדרש, הסיכוי שהתקציב המיוחל יביא עמו תוספות שירותים יורד, ולעומתו רשימת הדברים שיילקחו מאיתנו הולכת ומתארכת.

אז נכון, הבריאות מעל לכל – כמיטב הקלישאה – וכל שיפור בגזרה הזו יהווה הקלה משמעותית. אבל כשהאיום על חיינו יוסר נגלה עד כמה עמוקה הפגיעה שספגנו באורח חיינו. ותושב השכונה שלי שאחראי לגרפיטי? אל תרוץ לתקן בו ספרה, כי המשבר הכלכלי צפוי ללוות אותנו גם מעבר לתום 2021.

    LinkedInEmailWhatsAppTwitterFacebook