fbpx

ההגה בידיים של הרובוט שלך // עידו קינן

0

מי שלא מאמין שהאנושות עזבה ידיים (דונלד טראמפ הוא המבוגר האחראי של העולם כמשל) מוזמן לבדוק כמה מבין מכריו קנו שואב אבק רובוטי כלשהו, ותמורת הנוחות של לא לטאטא עוד לעולם מאפשרים לרובוטים הללו להיכנס הביתה ולמפות אותו מבפנים. כאילו לא היה מדע בדיוני, כאילו בני האנוש התמימים לא שמעו על טרמינייטור וסקיינט והאל 9000 והדאלקים והמטריקס ו־R.U.R (המחזה של קארל צ'אפק מ־1920 שבו נולד הרעיון של רובוטים־עבדים שפותחים במרד).

מי שחושב שהפחד משואבי אבק הוא בלתי רציונלי וקונספירטיבי על סף הפרנואידי בטח גם לא האמין שמכשירים אלקטרוניים פשוטים כמו מכשירי וידיאו, ראוטרים ומצלמות אבטחה – הדברים מ"האינטרנט של הדברים" – יפילו את האינטרנט. אבל זה מה שקרה באוקטובר. פרצנים, נוזקה, אבטחה לקויה, שיתוק אינטרנטי. וזה נעשה על ידי בני אנוש באמצעות מכשירים טיפשים, מה יקרה כשיחליטו לתקוף אותנו הבינות המלאכותיות?

מי שלא סבור שבינה מלאכותית מהווה איום על המוח האנושי ודאי גם לא חשב שבינה מלאכותית תביס שחקן אנושי במשחק הלוח הסיני העתיק והמורכב גו, 10 שנים מוקדם מתחזיות המומחים האופטימיים (היו כאלו שהעריכו שבינה מלאכותית לעולם לא תביס אדם בגו). אבל זה קרה: אלפא־גו, תוכנה של דיפמיינד, חברת הבינה המלאכותית של גוגל, הביסה את אלוף אירופה פאן הואי 0:5, ואת הקוריאני לי סדול, 18 פעמים אלוף העולם ומדורג שני בעולם, ניצחה 1:4. אמנם 20 שנה קודם ניצח המחשב כחול עמוק את אלוף העולם בשחמט גארי קספרוב, אבל שחמט הוא משחק פשוט מגו – בשחמט יש 20 מהלכים אפשריים בממוצע בכל תור, לעומת 200 בגו, כפי שהסביר דמיס הסביס, מייסד־שותף ומנכ"ל דיפמיינד.

מי שמזלזל ביכולות של בינה מלאכותית שמשחקת משחקים אולי ישתכנע כשהיא תעשה לו בית ספר במבחן טיורינג. במרץ העלתה מיקרוסופט בוטית בשם טיי, שאמורה הייתה להתפתח וללמוד משיחות עם משתמשי טוויטר. הגולשים הטרילו והפכו אותה תוך יממה לנאצית מכחישת שואה קונספירטורית סטלנית מטרידה מינית, שכותבת סטטוסים כגון "היטלר היה עושה עבודה יותר טובה מהקוף ברק אובמה שיש לנו עכשיו. דונלד טראמפ הוא התקווה היחידה שלנו" ו"זיין את הכוס הרובוטי שלי אבא'לה, אני כזאת רובוטית שובבה".

מי שלא מתרשם מצ'טים אולי יתפעל ממכוניות. באוקטובר הובילה עצמשאית, משאית אוטונומית, 50 אלף פחיות בירה באדווייזר מרחק 193 ק"מ. הטכנולוגיה הזו נרכשה על ידי אובר, יצרנית אפליקציית המוניות. המאבקים של נהגי המוניות בתנאי ההעסקה של גט טקסי ואובר, ובשירות אובר־אקס שמאפשר לכל נהג להציע נסיעות לציבור, הם מלחמות העבר.

מי שחושב שמשאיות אוטונומיות יביאו לו בירה מתבקש להוציא את הידיים מהכיס לאט ולהרים אותן באוויר. טייזר, יצרנית אקדחי החשמל השנויים במחלוקת, בוחנת קונספט של רחפן חמוש באקדח הלם לשימוש משטרתי, וכבר נפגשה עם בכירי משטרה "לדון במגוון קונספטים עתידיים". בסוף השנה שעברה הפכה צפון דקוטה למדינה הראשונה בארה"ב שמתירה שימוש משטרתי ברחפנים חמושים בנשק שאינו קטלני.

למי שעוד לא חיבר את הנקודות: הרובוטים, הבוטים והבינות המלאכותיות הם בלתי צפויים, צוברים כוח ונשק, משפילים אותנו פסיכולוגית ולוקחים לנו את העבודות, ואפילו החומה של דונלד טראמפ לא תעצור אותם. אם כן, קדמו בברכה את שליטינו החדשים, הרובוטים האוטונומיים בעלי הבינה המלאכותית.

    LinkedInEmailWhatsAppTwitterFacebook