fbpx

האם יש לגנץ סיכוי עם המפלגות החרדיות? // הטור של דוב גרינבוים

לציבור החרדי קשה לחשוב על מישהו אחר שיבוא במקום נתניהו, אבל המהפכה שקורית בישראל בימים אלו נוגעת גם לחרדים.

0

סביבת הבית בשכונת רמת חן שברמת גן, משדרת פסטורליות ושלווה. האורחים המגיעים לשם מתקבלים בכבוד השמור לבעלת הבית. המארח הוא אחד מחברי מועצת גדולי התורה של דגל התורה, הרב יצחק זילברשטיין. הרב, הפוסק הלכה בבני ברק, מתגורר בווילה רחבת ידיים בעיר הסמוכה, בשכונה החילונית ברובה, מה שהופך אותו ואת מעונו לסמל של דו־קיום בין המגזרים בישראל.

כזו הייתה גם הפגישה עם שרת התפוצות עומר ינקלביץ' (כחול לבן), שהוסתרה תחילה מאין רואים אבל עד מהרה דלפה לתקשורת החרדית. ואין זה עניין של מה בכך. ינקלביץ', השרה החרדית הראשונה, הופכת אבן על אבן בדרך להכרה של החרדים במפלגת כחול לבן ובדרך לנרמול היחסים בין הנציגות החרדית למישהו שלא קוראים לו נתניהו. היא עובדת קשה, אבל אולי גם היא לא חלמה שתזכה לשבת במעמד הזה, מול אחד ממנהיגי הציבור החרדי.

בימי הגל השני של הקורונה עשתה ינקלביץ' קילומטרז' ארוך בערים החרדיות, שחלקן היו תחת סגר, והביאה לנרמול בין הצדדים. יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני, שעד לפני תקופה לא ארוכה התעלם מקיומה (הוא אף אמר פעם בריאיון ל'כיכר השבת': "אין לי מושג וזה לא מעניין אותי"), התחיל פתאום להכיר אותה. היא הפכה ליקירת המגזר, מתקבלת בכבוד מלכים בעיריות בני ברק וטלז־סטון, נפגשת עם הח"כים החרדים, שמצדיעים לפועלה בהכנעה. והיא אפילו נבחרה – בזכות הקול החרדי – לתפקיד חברה בוועדה למינוי דיינים.

היא הפכה בחוכמה את תיק התפוצות – שבינתיים עקב השמיים הסגורים אין לה היכולות להעפיל אל על – לתיק תפוצות ישראל, מאחדת בין הזרמים והופכת לגשר בין הציבור החרדי למוסדות השלטון, כפיקוד העורף ודומיו.

ינקלביץ' לא פועלת על קרקע שחונה. היא מלווה את גנץ בשלוש השנים האחרונות, הרבה לפני שקפץ אל מדמנת הפוליטיקה. הם בנו יחסי אמון הדדיים, וכל פעילותה בהסכמת ובידיעת הבוס, שביכר להציב אותה כשרה הרבה לפני כמה ידוענים במפלגתו. את החתירה לכינון יחסים חדשים עם החרדים היא עושה למענו בכל הכוח.

הציבור החרדי, כמו חלק נרחב מהציבור הכללי, התרגל לבנימין נתניהו. טוב לו איתו וקשה לו לחשוב על מישהו אחר שיבוא במקומו. בסך הכל, רוב שנות ממשלות נתניהו היו טובות לחרדים, הם קיבלו הכרה שכה חסרה להם, תפקידים מיניסטריאליים ופרלמנטריים, קצבאות ותקציבים. עד היום לא הייתה באמת סיבה לעזוב את נתניהו ולחשוב על מישהו אחר, לא בתוך הליכוד ולא מחוצה לו.

אבל המהפכה שקורית בישראל בימים אלו נוגעת גם לחרדים. בפעם הראשונה החרדים מרגישים נוח לבדוק אופציות חלופיות ולהתחיל לחלום על היום שאחרי. בהפגנת העצמאים הגדולה בתל אביב נאם מוטי זורגר, חרדי בן 46, נהג הסעות מאשדוד ואב לשישה ילדים. פרנסתו נגדעה באחת.

גם ידיד החרדים הוותיק, הקוסם ביבי ירום הודו, לא הצליח להוציא הפעם ארנבים מהכובע ולהרגיע את הסקטור הזה. מענק הקורונה לא באמת יכול לסייע למשפחה ממוצעת חרדית עם כשישה ילדים (נתוני 2018). חרדים רבים החולקים את ימיהם בין ספסלי לימוד התורה ועבודה עצמאית – חשו לראשונה את המגפה הכלכלית נושבת בפתח ביתם. גם מוסדות התורה פועלים על חצי קלאץ' והעבודה העצמאית מזמן על הקרשים.

האם בני גנץ יהיה האדם שיוכל לתת פתרון לחרדים? לא בטוח. אבל גם לא בטוח שהחרדים כבר פוסלים כל אחד שאינו נקרא בנימין נתניהו.

    LinkedInEmailWhatsAppTwitterFacebook