fbpx

גמרא על הנגיף // הטור של דוב גרינבוים

שוב ושוב נשאל הרב קניבסקי אם יש לחשוש מפני הקורונה, והוא בשלו: "זו לא מגיפה".

0

זה היה רגע ביזארי, כשתחקירן ערוץ 13 ניסה להשיג ריאיון עם הרב חיים קנְיֶבסקי (92) על אודות עמדתו בעניין הבידוד בשל התפשטות נגיף הקורונה. סביר להניח כי אם אכן היה הרב נעתר למשימה העיתונאית, זה היה הריאיון הראשון שהיה מעניק מי שנולד בפינסק הליטאית והפך היום לגדול הדור ומכוון דרכה של תנועת דגל התורה, ולא רק.

בשנתיים האחרונות הוכיח הרב קניבסקי מנהיגות ציבורית יוצאת דופן והפך למובילו הבלתי מעורער של ציבור חרדי גדול. ביתו שוקק החיים מקבל בכל יום אלפי אנשים ופניות ממנעד רחב של יהודים, דתיים וחילונים, מסורתיים וחסידים, אשכנזים וספרדים. גם פוליטיקאים חילונים למדו כי אם ברצונם להתקדם יש לעשות את הדרך לבית הצנוע ברחוב רשב"ם הבני ברקי.

אלא שלהפתעה הזו איש לא ציפה, כולל אנשי הבית המקורבים. שוב ושוב נשאל הרב קניבסקי על ידי מנהלי מוסדות, פוליטיקאים ועסקנים מטעם עצמם, אם יש לחשוש מפני הקורונה, והוא בשלו: "זו לא מגיפה". משיצאו ההוראות של משרד הבריאות על סגירת המוסדות ואתרי הבילוי, אמרו זה לזה, בוודאי עתה יראה הרב שזו מגיפה ככל המגיפות, אך הוא בשלו: "אין כאן מגיפה". מתוקף כך, אסר על תלמודי התורה והישיבות שתחת שליטתו – והם רבים מאוד בציבור החרדי – לסגור את שעריהם.

זו הייתה הפתעה מושלמת בציבור החרדי, שאמון בדרך כלל על "ונשמרתם מאוד לנפשותיכם". רוב החסידים, למשל, סגרו מיד את שערי המוסדות וקיבלו עליהם ככל אשר יכתיב משרד הבריאות בראשות יעקב ליצמן. אבל הרב קניבסקי בשלו, ומאמיניו אחריו באש ובמים.

לא הייתי בחדרו של הרב, עקב מגבלות משרד הבריאות שבעקבותיהן מונעים אנשי הבית כל חשיפה ומפגש עם הרב, אבל אני יכול לשער שהעמדה מתחת להתעקשות היא תורנית־ערכית ולא פוליטית חלילה. הרב קניבסקי מתנהל כבר תשעה עשורים לפי קודים אחרים. רבותיו הם המשנה, הגמרא והשולחן ערוך. אלו מנתבים את דרכו בעולם, והוא מתנהל רק על פיהם. לתפיסתו הוא, התלמוד היה כאן הרבה לפני הפרופסורה והאקדמיה, והוא מחויב רק לחז"ל.

התלמוד במסכת תענית גורס כי איזהו דֶבֶר? כל שמתו באותו מקום שלושה מתים בשלושה ימים. כל עוד זה לא קרה בישראל (נכון לעת כתיבת השורות והלוואי שכך אכן יישאר), הרי שעל פי ההלכה, זו אינה מגיפה. זה מה שמניע את הרב, ורק על פי זה יישק דבר.

נבהיר: הרב קניבסקי שיגר מכתב לבני הישיבות ולתלמידים כי יש להם להיזהר ולהישמר, וגם ההתאספויות צריכות להיות מבוקרות כ"תנאי קודם למעשה", ומנגד, דעתו הייתה ונותרה כי אין למנוע מתינוקות של בית רבן ללמוד תורה. אז אולי לא כולם יאהבו את דעתו, אבל זו עמדתו כבר 90 שנה, גם כשלא היו סביבו יחצנים ודעתנים.

רבים זוכרים את הרב קניבסקי כמי שעמד בפרץ בימי מלחמת המפרץ הראשונה ב־1991, וגם אז לא נכנע לתכתיבי המלחמה. סביר להניח כי גם מה שהניע אותו אז היה עמדת ההלכה הפשוטה שכל עוד ישראל לא שלחה חיילים לחזית בעיראק, היא לא נקראת חלק מהמלחמה.

כך או כך, רבים מבני הציבור החרדי חשו וחשים כי יש להם על מי לסמוך. הם כן חוששים מהקורונה, אבל יותר סומכים על הרב קניבסקי, שלא תצא תקלה תחת ידו.


טורים נוספים של דוב גרינבוים:

טו

    LinkedInEmailWhatsAppTwitterFacebook