fbpx

ביטוח נהג צעיר VS נהג חדש: החוקים, ההבדלים וכל המידע שכדאי להכיר

0

נהג צעיר הוא לא בהכרח חדש ולהיפך, אבל יתכן ונהג חדש הוא בעצם נהג צעיר חדש. מבולבלים? יופי, הכתבה הזו היא בדיוק בשבילכם

אבנר דגן

אי שם בשנות ה- 90 של המאה הקודמת, הבינו כמה אנשים למעלה שבחלק גדול מתאונות הדרכים ישנה מעורבות של נהגים צעירים יחסית, הן מבחינת גיל והן מבחינת ותק. מתוך כך נולדו להן שתי הגדרות חדשות בעולם התעבורה הישראלי: האחת חוקית והשניה ביטוחית. ההגדרה החוקית מדברת על נהג חדש ככזה שמחזיק ברישיון נהיגה תקופה הקצרה מ- 24 חודשים. זו הביטוחית מוסיפה למינוח החוקי את המושג "נהג צעיר" ומגדירה את אותם נהגים ונהגות ככאלו שטרם הגיעו לגיל 24. כלומר, ישנה הפרדה בין גיל הנהג לוותק כך שנהג חדש מעל גיל 24 למשל, סביר שיזכה לקבל פוליסת ביטוח זולה יותר מאשר אחותו הצעירה שהוציאה רישיון באותו הזמן, אך היא בת 19 שנים בלבד.

עשינו לכם מעט סדר בבלאגן? מצויין, כי החלק הטוב עוד לפנינו. בעוד שעם כל הגדרה מגיעות הגבלות שונות, הכנו לכם מדריך מסודר עם כל מה שכדאי לדעת.

נהג חדש – הגדרה והגבלות

כאמור, כל נהג, ללא קשר לגילו, יוגדר כחדש ב- 24 החודשים שלאחר הוצאת הרישיון בלבד. יחד עם זאת, ישנה משמעות חוקית גם לגילו בזמן הוצאת רישיון הנהיגה בסעיפים הבאים:

  • תקופת ליווי לנהג חדש: על פי החוק, בששת החודשים הראשונים שלאחר קבלת רישיון הנהיגה, רשאי הנהג החדש לנהוג ברכב רק כאשר יושב במושב הנוסע נהג מלווה. תקופה זו מחולקת לשתיים כאשר בשלושת החודשים הראשונים, מחוייב הנהג במלווה בכל שעות היממה ובשלושת החודשים האחרונים חלה חובה זו על שעות הלילה בלבד. תקנה זו אינה חלה על נהג חדש שגילו עולה על 24 שנים.

מי רשאי להיות נהג מלווה? בן 24 ומעלה עם ותק רישיון נהיגה של לפחות 5 שנים על אותו סוג רכב, בן 30 ומעלה עם לפחות 3 שנים של אחזקת רישיון נהיגה או מורה לנהיגה עם ותק של 5 שנים לפחות.

  • הגבלת כמות נוסעים: נהג חדש אשר טרם מלאו לו 21, רשאי להסיע שני נוסעים נוספים בלבד, מלבדו. תקנה זו אינה חלה כאשר נמצא מלווה ברכב בתקופת הליווי או לאחר סיומה.
  • שלט נהג חדש: כנהגים חדשים ברכב פרטי או מסחרי עד 4 טון חובה עליכם להצמיד לשמשה האחורית שלט "נהג חדש" תקני, באופן שיראה בבירור לנהגים הנוסעים מאחוריכם.

התייחסות מחמירה לעבירות תנועה

ההגבלות שפורטו לעיל באות להעביר נקודה חשובה מבחינת משרד התחבורה ורשויות האכיפה, המצפות מנהגים חדשים וצעירים לנקוט במשנה זהירות מיוחד, שכן לא תהיה סבלנות מצידם בכל הקשור לעבירות תנועה חמורות שיבוצעו וייתפסו בתקופה זו. רשימת העבירות החמורות כוללת בין השאר נסיעה במהירות מופרזת, אי ציות לרמזור אדום או אי מתן זכות קדימה, עקיפה שלא כחוק, נהיגה תחת השפעת סמים או אלכוהול, נהיגה ללא מלווה ועוד.

בגין עבירות אלה לא יחודש רישיון הנהיגה של הנהג החדש ויהיה צורך בביצוע מחודש של הבחינה העיונית ו/או המעשית, כתנאי לחידושו.

נהג צעיר

חברות הביטוח משתמשות במונח זה לתיאור נהגים עד גיל 24 או 21 ובהתאם לכך, מתמחרות באופן שונה את פוליסת הביטוח עבורם. הסיבה לכך היא שמבחינה סטטיסטית נוטים נהגים צעירים להיות מעורבים יותר בתאונות דרכים מאשר כאלו מבוגרים ומנוסים.

נהג חדש צעיר

נהג אשר הוציא את רישיון הנהיגה שלו לפני גיל 24 ייחשב עד הגעתו לגיל זה כנהג צעיר ובשנתיים הראשונות להוצאת הרישיון, יתווסף גם התואר נהג חדש צעיר. בהתאם לכך, סביר להניח שאם תבדקו כמה עולה ביטוח לנהג חדש מעל גיל 24 תקבלו תוצאות שונות מאלו שעבור נהג חדש מתחת לגיל זה. במידה ועליכם לרכוש ביטוח הכולל גם נהג צעיר או חדש, כדאי לנסות ולבדוק האם ישנה אפשרות לכלול את הנהג הצעיר רק בחלק מהזמן או בעזרת הפעלת הביטוח מהנייד, מה שיתכן ויוזיל את מחיר הפוליסה משמעותית.

    LinkedInEmailWhatsAppTwitterFacebook