fbpx

בדד – מי נשארו מקורבים לנתניהו (חוץ מאשתו ובנו)? | מאת שרה ליבוביץ־דר

0

לנתניהו אין מקורבים אמיתיים חוץ מאשתו ובנו. מאות באו והלכו לאורך השנים, ורמת הבִּטחה של הפוליטיקאי המוביל בישראל באנשים פחתה. מי היו שם ועזבו (ולמה)? ומי בכל זאת נשארו קרובים במידה כזו או אחרת? פרויקט מיוחד

עורך דין ירושלמי מוכר ביקש לאחרונה מדוד שמרון, עורך דינו (לשעבר), בן דודו ומקורבו של בנימין נתניהו, להעביר מסר לראש הממשלה. מוחו של עורך הדין פורה רעיונות, הוא משוכנע שחלקם יוכלו להציל את המדינה. מעת לעת הוא מעביר הודעות לראש הממשלה. עזוב, אין בינינו קשר, אני לא יכול לעשות את זה, הבהיר הפעם שמרון. החקירות בפרשת הצוללות הרחיקו את שמרון מחוג המקורבים לנתניהו. הם נפגשים ומשוחחים לעיתים רחוקות, או כפי ששמרון אומר ל'ליברל', "הקשרים בינינו ברמה הפרקטית פחותים, אם כי זה לא מצביע על עומקם. נניח שראש הממשלה היה מבקש ממני לנהל את המו"מ הקואליציוני, ברור שאני הייתי הופך להיות הנושא ולא המו"מ. המציאות מחייבת התנהלות מסוימת".

עשרות רבות התרחקו או הורחקו, בנסיבות כאלו ואחרות, לאורך השנים מסביבתו של נתניהו. האריה שואג לבד. בערוב ימיו הפוליטיים נתניהו נותר למעשה ללא אנשי סוד. מי שאפשר לסמוך עליהם שייתנו עצה טובה, חפה מאינטרס אישי. שישמעו ממנו את האמת שעל ליבו, את האמת שבמעשיו ובדיבוריו.

הקן ריק כמעט לחלוטין, הגוזלים התעופפו לדרכם, אין מי שימלא את מקומם. בנו של נתניהו יאיר, אשתו שרה, ובמידה מסוימת הרופא האישי של המשפחה ד"ר צבי ברקוביץ' הם המקורבים האמיתיים היחידים. נתן אשל חוזר מעת לעת לזירה, בוחש ורוחש. עדיין מקורב, אבל לא ברמה של מקורב אולטימטיבי, כזה שהיה פעם, כזה שיש לכל פוליטיקאי מוביל. לאחרונה היה שם אשל בעת ניהול המו"מ הקואליציוני.

לבד מהם הקשרים של ראש הממשלה פונקציונליים, תלויי נסיבות, המקורבים הם מי שיכולים לספק סחורה, לתת תמורה כלשהי. השגריר בוושינגטון רון דרמר, לדוגמה, נחשב למקורב, אחראי על הקשר עם ארה"ב וסביבת הנשיא טראמפ. זאב חבר, זמביש, מקורב נוסף, בוחש למענו של נתניהו בהתנחלויות. חיים ביבס נחשב לסחורה לוהטת בבחירות המקומיות ובפריימריז. וכך הלאה וכך הלאה. תן וקח, שוק של קשרים שמהותם פוליטית אבל הפרוצדורה מסחרית.

בנימין, שרה ויאיר, יום הולדת לראש הממשלה, 2017 // צילום: חיים צח, לע״מ

בנימין, שרה ויאיר, יום הולדת לראש הממשלה, 2017 // צילום: חיים צח, לע״מ

מנכ"לים מתחלפים כמו גרביים

היכן שלא מניחים אצבע רואים נהירה החוצה בקצב מסחרר. בלשכת נתניהו ראשים מתחלפים בזריזות שבה יוסיין בולט קבע את שיאי העולם שלו. שלושה מבכיריה הפכו עדי מדינה – ראש לשכת ראש הממשלה לשעבר ארי הרו, ראש מערך ההסברה הלאומי והדובר האישי ניר חפץ, וראש קמפיין הליכוד ומנכ"ל משרד התקשורת שלמה פילבר.

אחרים, כיואב הורוביץ ואלי גרונר, מנכ"לי משרד ראש הממשלה, עזבו מיוזמתם, בין השאר, על פי עדויות אחרים ועדויותיהם עצמם בשיחות סגורות, בעקבות ההתנהלות המתישה מול הגברת נתניהו. חינם של רבים סר. נתניהו מוקף בחבורה של יועצים צעירים, חסרי ניסיון. בקדנציה הראשונה בכירי הלשכה היו אנשים כדני נוה, משה ליאון ואביגדור ליברמן, לימים שרים וראש עיר. היום אפשר למצוא שם את מזכיר הממשלה צחי ברוורמן, בעבר דובר עיריית נס ציונה ומנהל התרבות המקומי; ורונן פרץ, עסקן ליכוד שהחליף את הורוביץ כראש הסגל. "כל העסק פועל במדרגה אחרת לגמרי מאשר בעבר", אומר בכיר לשעבר בלשכת נתניהו.

איפה זה ואיפה דוד בן־גוריון, שמשפחת נתניהו חגגה במסיבה עולצת את עקיפת שיאו בתקופת הכהונה הארוכה ביותר כראש ממשלה. הדוברים הזכירו את משק כנפי ההיסטוריה, חביב הקהל אבנר נתניהו נשלף מאנונימיותו היחסית. אפילו דונלד טראמפ הקדים לברך ("מזל טוב, ביבי"). איש מהחוגגים לא הזכיר את העובדה שבמהלך 13 השנים ו־127 ימי הכהונה של דוד בן־גוריון כראש ממשלה, כיהנו במשרד ראש הממשלה שני מנכ"לים בלבד, אהוד אבריאל וטדי קולק – שניהל את המשרד במשך 12 שנים. זאת לעומת שבעה מנכ"לים תחת נתניהו. יואב הורוביץ שהתפטר לאחרונה כיהן במשך שנה וחודש בלבד, מהם חודשיים כמנכ"ל קבוע.

אין חברים, בטח לא בפוליטיקה

לא רק הלשכה מתרוקנת. רוב עורכי הדין של נתניהו עזבו. חלקם אחרי התמודדות מתישה על עניין השכר, שלא תמיד מגיע וכמעט תמיד לא מגיע להיקף שעליו חשבו. דוד שמרון ויצחק מולכו, יועצים ואנשי סוד קרובים במשך שנים, התרחקו בעקבות החקירות. עשרות חברים אישיים הורחקו, לעיתים בחשד שהם מנהלים קשרים עם מי שנחשבים לאויבי הזוג כדי להתנכר אליהם. אחרים החליטו שדי להם ממסע החנופה לגברת, או מהמערכת השואבת – רבות מהפעמים חומרית – שנלווית ליחסים עם הזוג נתניהו. חברי ילדות ותיקים כד"ר גבי פיקר ופרופ' עוזי בלר כבר מזמן לא שם. אפילו שלדון אדלסון ורון לאודר, גדולי המקורבים, פרשו. אדלסון בעקבות תיק 2000, שיחות מוזס־נתניהו ("לא אלך יותר לפגוש את ביבי לעולם"). רון לאודר עוד לפני כן. גם המיליארדרים לן בלווטניק ופויו זבלודוביץ' גילו ככל הנראה בעקבות עדויותיהם בפרשות נתניהו השונות, שהקשר עמו עלול להעיק.

מה שהיה בעבר שוס רציני, חברות קרובה עם ראש ממשלת ישראל, הפך בעיני אחדים מהם לאבן ריחיים. פה ושם נותרו מיליונרים מקורבים כוולטר סוריאנו, ספנסר פרטרידג', המיליקובסקים, קרובי המשפחה האמריקאים של נתניהו, אבל מה שהיה לא יחזור. חגיגות המיליארדים הסתיימו. רוב הכסף הגדול נרתע מראש הממשלה.

פוליטיקאים שהיו מקורבים לרגע הוחלפו באחרים. חלקם התרחקו בעצמם, מסרבים להגן על הבית בבלפור. דוגמה בולטת היא הנאמן האולטימטיבי לשעבר, יובל שטייניץ. או זאב אלקין, שבעבר הגן על המשפחה תחת כל מיקרופון. כשציפה לנאמנות דומה כשהתמודד על ראשות עיריית ירושלים, מצא כתף קרה. מאז הוא עדיין שליחו של נתניהו למשימות כאלה ואחרות, כמו סיוע בהכנת ביקורו של ראש הממשלה באוקראינה (שם שהה שבוע לפני שהזוג נתניהו הגיע). הקרב על הקול הרוסי הגביר את נחיצותו בבלפור, אבל איפה זה ואיפה הקשרים ההדוקים מהעבר הלא רחוק. יוק.

בהשוואה לאחרים, נתניהו בודד כמו יורד הים הישיש על ספינת הרפאים בשירו הידוע של סמואל קולרידג'. רוב הפוליטיקאים הבכירים היו מוקפים יועצים וחברים טובים שהלכו איתם שנים, נתנו עצה, השמיעו את דעתם, היו חומת מגן חמה ונדיבה.

בן־גוריון וקולק // צילום: לע״מ

בן־גוריון וקולק // צילום: לע״מ

אין חווה ואין פורומים

"מנהיג בדרך כלל מרגיש בודד מאוד", אומר מיכאל בר־זהר, שהיה מקורב לבן־גוריון ולשמעון פרס עד יומם האחרון. "הוא צריך סביבו אנשים שיוכל לסמוך על עצתם שניתנת בתום לב ובכוונות טהורות, כאלה שאתה יכול לספר להם הכל בלי חשש שידליפו, מגע אנושי. הם לא תמיד גאוני הדור, אבל הם תומכים במנהיג והמדינה חשובה להם מאוד. בלי חבורה כזאת אתה בודד לגמרי, מאבד קשר עם המציאות. לבן־גוריון היה קוד: כשהוא היה אומר 'משטרה צבאית', ידענו שאנחנו צריכים לצאת מהלשכה ולהשאיר אותו לבד. הוא החליט לבד אבל היו סביבו אנשים, חברי אמת, שיכלו לייעץ לו.

"חרוט אצלי אירוע שממחיש זאת. אל לשכתו של בן־גוריון הגיעו פעילי מפלגה שהיו אחוזי יראה מול ראש הממשלה ופצחו בחנופה וקילוסים, עד שקם אחד ממקורביו של בן־גוריון והודיע שדבריהם אינם ראויים, הם רק מתחנפים, והאמת שונה. כאשר הפגישה הסתיימה נשארתי לצידו של בן־גוריון בלשכה והוא הביע הערכה דווקא למי שניסה להסיט את הוויכוח לכיוון הנכון. איש חשוב, הוא כינה אותו. בחושיו הפוליטיים בן־גוריון הבין שהוא זקוק סביבו לחברים קרובים, ללא אינטרסים, שלא יהססו לומר לו את האמת".

לבן־גוריון היו כמה כאלה, נחמיה ארגוב, מזכירו הצבאי, גולדה מאיר ולוי אשכול, שמעון פרס, משה דיין, יצחק נבון, הסופר ס' יזהר, מיכאל בר־זהר ואחרים. במטבח הפיזי והמטאפורי של גולדה מאיר הצטופפו ישראל גלילי, פוליטיקאי אך גם יועץ ומקורב אישי, פנחס ספיר הכל־יכול, שמחה דיניץ, דוד רמז, משה דיין ולו קידר, מזכירתה הוותיקה ואשת סודה. יצחק רבין סמך באופן עיוור על איתן הבר ועל דני יתום, היה מקורב גם לעו"ד אבי פילוסוף שהיה נשוי לבתו, דליה רבין. למנחם בגין היה את יחיאל קדישאי, איש סודו המיתולוגי, את דן מרידור ואחרים. אריאל שרון התרפק על חבריו הקרובים שנלחמו לצידו, ביניהם מוטי לוי, יוסף רגב, משה לוין. לא אחת הגיעו לחווה, ניפקו עצות בלי פילטרים של חנופה, וזאת לבד מפורום החווה המפורסם, שהיה נאמן ושומר סוד. שמעון פרס נפגש עם קבוצה של חברים קרובים אחת לשבוע כמעט עד יום מותו, ביניהם אברהם כ"ץ־עוז, מיכה חריש, נסים זווילי, רפי אלול, מוטי ששון ומיכאל בר־זהר. אהוד אולמרט היה מקורב לטומי לפיד, אמנון דנקנר, יצחק לבני, ינקי גלנטי, אמיר דן ועוד שורה ארוכה של חברים ויועצים קרובים.

"הבדידות הזו היא קודם כל טרגדיה לאיש ולמשפחתו, אבל גם למדינה", אומר אדם המכיר היטב את הנפשות הפועלות.

משרד ראש הממשלה

מי לא היה שם ב־13 שנות שלטונו של נתניהו. הרשימה ארוכה, החל מאביגדור ליברמן, משה ליאון, דני נוה, גדעון סער, אורי אליצור, אייל גבאי, הראל לוקר, אלי גרונר, יואב הורוביץ, עוזי ארד, דוד עברי, יעקב עמידרור, צבי האוזר, יועז הנדל, שי בזק, אביב בושינסקי, עשרות רבות של יועצים, עוזרים, מזכירי ממשלה, דוברים, המון רב. אחדים עזבו ברעש גדול, חלקם החליקו החוצה בדממה.

היום לשכת ראש הממשלה מדולדלת כמעט לחלוטין. חלק מהתפקידים כדובר לתקשורת הזרה, ראש מערך ההסברה הלאומי, יועץ לענייני התיישבות ויועץ מדיני, אינם מאוישים מזה זמן. שיר כהן, הדוברת הצעירה, היא ראש מערך ההסברה בפועל. ראובן עזר, סגן ראש המטה לביטחון לאומי למדיניות חוץ, הוא גם היועץ המדיני של ראש הממשלה.

לנתניהו אין בלשכה איש סוד, אדם שהולך איתו שנים, שאליו יוכל לפנות לעצה טובה, נטולת פניות. לא צחי ברוורמן, מזכיר הממשלה, שאחד מהישגיו היה ליווי שרה נתניהו לביקור בגואטמלה, לא רונן פרץ, פעיל ליכוד אלמוני, שהיה סגנו של ברוורמן והחליף את יואב הורוביץ כמנכ"ל משרד ראש הממשלה הזמני. גם אשר חיון, בעבר ראש מטה נתניהו בהיותו שר האוצר והיום ראש הסגל ומנהל הלשכה, אינו נחשב למקורב אישי באמת.

משרד ראש הממשלה סובל מהידלדלות דומה. עזרא סיידוף, סמנכ"ל המבצעים הכל־יכול, איש סודה ומאווייה של אשת ראש הממשלה, חתם על הסדר טיעון שבמסגרתו הורשע בפרשת המעונות בקבלת דבר תוך ניצול מכוון של טעות הזולת. במקומו התמנה אסף יחזקאל כממלא מקום. תפקידי המשנה למנכ"ל המשרד והסמנכ"ל למינהל ומשאבי אנוש אינם מאוישים.

"נתניהו מקיף את עצמו בלשכה באנשים פחות טובים מאלה שאפשר היה לגייס לצידו. הוא יכול היה להקיף את עצמו בתותחים הכי גדולים שהיו מנהלים את המדינה, מסתכלים על הטווח הארוך, אנשים עם ידע ופרספקטיבה, בעלי שיעור קומה, כפי שהיו בעבר בלשכת ראש הממשלה. היום אין ניהול, נתניהו מתנהל מיום ראשון עד יום שישי, לבד, עם חבורה של צעירים, דרדסים בני 30, בלי עבר עשיר, שאינם מסוגלים להתעמת איתו. עצוב", אומר אחד מבכירי לשכת ראש הממשלה בעבר.

מאיר בן שבת

היועץ לביטחון לאומי וראש המועצה לביטחון לאומי הוא המקורב ביותר בלשכה לנתניהו. עד כדי כך מקורב שעל פי בקשתו של נתן אשל לכאורה, נשלח לרב חיים דרוקמן לשיחה צפופה על המצב הביטחוני הרגיש, וזאת כדי שהרב יפציר באיילת שקד ובנפתלי בנט לרדת מהאולטימטום למנות את בנט לתפקיד שר הביטחון אחרי התפטרותו של אביגדור ליברמן. זה כמובן לא הפריע לנתניהו לפטר את השניים שבעה חודשים מאוחר יותר. בן שבת, 53, בעבר בכיר בשב"כ, חובש כיפה, כרבים ממקורביו של נתניהו בשנים האחרונות, הוא השליח המדיני של ראש הממשלה במקומו של יצחק מולכו, שפרש בעקבות חקירתו בפרשת הצוללות. בתפקידו הוא מפקח על ההשתלטות הסינית על מוקדי תשתיות בישראל, עוסק ביחסי ישראל־הודו, מעורב בקשרים עם ארה"ב, ירדן, מדינות המפרץ הפרסי ומצרים – יש האומרים שלמורת רוחו של ראש המוסד, יוסי כהן, המקורב אף הוא יותר מאחרים, יחסית, לראש הממשלה.

יוסי כהן

ראש המוסד, בעבר ראש המועצה לביטחון לאומי, מי שנתניהו על פי פרסום בוואלה רואה כיורש עתידי בלשכת ראש הממשלה. מקורב יחסית למשפחה, אך שומר יותר מרחק מבעבר בהקשר זה. על פי עדותה של הדס קליין, העוזרת של ארנון מילצ'ן, כהן קנה בעבר סיגרים לנתניהו מכספו. הוא גם קיבל כרטיסים להופעה מג'יימס פאקר, המיליארדר האוסטרלי המקורב למשפחת נתניהו, ואף ניהל פגישות בדירת הפאר התל אביבית של פאקר.

חלק מהעיתונאים הביטחוניים ובכירי המוסד לשעבר מביטים בדאגה על הקשר הקרוב בין נתניהו לכהן, עד כדי כך שיש מי שמאשימים את כהן שהוא איש ההפקות של ראש הממשלה, כך כאשר התיר לנתניהו להציג את ארכיון הגרעין שנתפס באיראן או כאשר המוסד ארגן פגישה בין ראש הממשלה לשליט עומאן הסולטן קאבוס בן סעיד שעל נחיצותה היו חילוקי דעות. מהצד השני, אנשי מקצוע רבים מפרגנים לכהונתו של כהן במוסד, לחשיבה המקורית ולנועזות שמופגנת בתקופתו.

יוסי כהן. ידיד המשפחה מבלפור צילום אוליבייה פיטוסי, ׳הארץ׳

יוסי כהן. ידיד המשפחה מבלפור צילום אוליבייה פיטוסי, ׳הארץ׳

קמפיין הבחירות

כמו בלשכה, גם בקמפיינים התחלופה מהירה. שלושת עדי המדינה, ניר חפץ, ארי הרו ושלמה פילבר, היו בעבר מעורבים בקמפיינים של הליכוד. איל ארד, ארתור פינקלשטיין, אביגדור ליברמן, יואב צור, כולם עבדו בקמפיינים של נתניהו. לא עוד. את שני הקמפיינים האחרונים (והנוכחי) נתניהו מנהל בעצמו, לצידו בנו יאיר, שהוא כנראה האיש הדומיננטי ביותר בקמפיין, ובעוצמה נמוכה יותר הרעיה שרה. נתניהו מתווה קווים, קובע אסטרטגיה, היועצים הצעירים ממלאים אחרי ההוראות, פה ושם יש להם רעיונות משל עצמם, בדרך כלל כאלה שמתכתבים עם הקו שהותווה על ידי נתניהו ובנו. לעיתים נתניהו מתייעץ עם בכירי הליכוד, מזמין אותם למפגשים, דוחק בהם להתקיף את האויב התורן, חלקם זכו בתפקידי שטח, אחראים על מטות הבחירות בשטחיהם או במגזריהם. בשורה התחתונה השפעתם כמעט אפסית.

עופר גולן

מנהל הקמפיין של הליכוד. בן 46, אופנוען, בעבר בעלים של בר בתל אביב וסטודנט לרפואה. הפך איש יחסי ציבור ויועץ. החליף את ניר חפץ כדובר האישי של משפחת נתניהו, ושורד בפוזיציה הכמעט בלתי אפשרית הזו זמן לא מבוטל. עובד באופן עצמאי, ללא משרד או שירותי מזכירות. בין לקוחותיו בית החולים הדסה בירושלים, מאיר שטרית במרוץ לנשיאות לפני חמש שנים ועינת קליש־רותם בבחירות המקומיות בחיפה. אחרי שנתיים כיועץ אישי של משפחת נתניהו, גולן מכיר היטב לא רק את המשפחה אלא גם את כל השטיקים הפוליטיים, יודע לנווט בין הטיפות, להעביר את מסריו של נתניהו לעובדי הקמפיין ולדאוג שהם יבוצעו.

יונתן אוריך

בעבר עיתונאי ב'מקור ראשון' ועורך באתר כיפה, שירת בדובר צה"ל, הגיע ללשכת נתניהו כיועץ ניו מדיה בעקבות טופז לוק. היום הוא דובר הליכוד ויועץ אישי של נתניהו. נחשב למוח היצירתי והפרוע של הקמפיין. הטוויטר שלו מלא בציוצים מקוריים כמו "לפיד ימריא בשבוע הבא לארה"ב, ייפגש עם מנהיג הרוב במקדונלדס", או: "האחרון מהימין שהשתלח בראש הממשלה נתניהו גמר מתחת לאחוז החסימה". הוא לא מהסס לתקוף בחריפות את מי שנתפסים כאויבי המשפחה, גדעון סער ("מי שקורא לראש הממשלה שקרן כנראה החליט להתאבד בליכוד") ואיילת שקד ("בלייזר הגיע מוקדם השבוע"); וככזה נתפס כאלטר אגו של נתניהו, וגרסה מעט יותר קומוניקטיבית ומרוככת של הבן יאיר. את מה שראש הממשלה לא יגיד, אוריך מוכן להכריז בלי שום עכבה.

טופז לוק

הכיר את יאיר נתניהו בעת שירותו הצבאי ביחידת דובר צה"ל. בגיל 22 כבר היה מנהל הדיגיטל של הליכוד, מאז צמוד לנתניהו ולמשפחתו. היה יועץ ניו מדיה בלשכה ומנהל הדיגיטל גם בקמפיין הקודם. קנה את עולמו אצל המשפחה כאשר בקמפיין 2015 צילם את נתניהו לסרטון "הערבים נעים בכמויות" ביום הבחירות. בהיעדר דוברים מנוסים בלשכת נתניהו, אחרי שבועז סטמבלר ושי חייק עזבו, מעמדו של לוק עלה פלאים. הצעיר האשקלוני, 26, נמצא בעמדה שאחרים רק יכולים לחלום עליה, חבר בקבוצת ווטסאפ סגורה עם יאיר נתניהו, מצלם את ראש הממשלה ורעייתו בנסיעות לחוץ לארץ. לחבריו הוא שב ואומר שהוא נמצא שם בגלל אמונתו העזה בראש הממשלה, לולא כן היה משתלב בעסקי משפחתו האמידה. בליכוד אומרים שנפילה של נתניהו תגרור אחריה גם את היעלמותו של לוק מהסביבה הפוליטית.

ארז תדמור

דובר מטה ההסברה של הליכוד בשני הקמפיינים האחרונים. בעבר היה כותב נאומים עבור נתניהו. בן 39, ממייסדי תנועת 'אם תרצו', בעבר עיתונאי ב'מקור ראשון' ובאתר מידה. תושב אפרת, בבחירות האחרונות היה במקום ה־41 ברשימת הליכוד, משוריין של נתניהו. דעותיו הפוליטיות קיצוניות מאלה של נתניהו, אבל מי כמוהו יודע להסביר את הבוס ומשפחתו ("טרפת החמגשיות, מה לא מספרים לנו") ולהדגיש את קווי ההסברה ("השמאל מסוכן לחופש הביטוי").

מקורבים בפוליטיקה

בכירי הליכוד מכירים היטב את הנוהל. הקִרבה ההדרגתית הנבנית אל נתניהו, לעיתים למשפחה כולה, ההתאבדות על הגדר הפוליטית למען הבית בבלפור, ואז מגיעה הנפילה. כתף קרה, מי שהיה רק אתמול מקורב למלכות מוצא את עצמו פתאום הרחק מהארמון, מושלך לצידי הדרך, היה ואיננו עוד, או כפי שאומר אדם המכיר היטב את הנפשות הפועלות: "נתניהו מעלה ומוריד, מעלה ומוריד, מעלה ומוריד".

מי לא היה שם, בלונה פארק הזה, בסחרחרה הנעה במהירות. אופיר אקוניס דקלם בעבר את דף המסרים בצייתנות. אחיו, עמרי אקוניס, אף היה היועץ הפוליטי של נתניהו והתמודד בפריימריז בליכוד במחוז מישור החוף, שם הפסיד לעוזי דיין. לאחרונה הוזמן לכמה פגישות קמפיין עם נתניהו. אקוניס אמנם נאמן לקו הקמפיין, תוקף את אביגדור ליברמן ואת כל מי שצריך, אבל חדל לספק הגנה אוטומטית למשפחה. פה ושם הוא מגן על הגברת, אבל איפה זה ואיפה נער האולפנים שרץ מתחנה לתחנה כדי להתאבד עבור הזוג. הקשר ההדוק בין נתניהו לאקוניס התפוגג זה מכבר.

כמוהו גם יובל שטייניץ. בעבר היה צמוד לנתניהו, היום מוזמן למצודת זאב לעיתים לפגישות עם נתניהו, אבל זה מכבר אינו נחשב לחלק מהחוג הפנימי, אלה שיעשו הכל למען המשפחה. לאחרונה העז לומר שחוק פרסונלי למען ראש הממשלה אינו ראוי. גדעון סער, השטן הגדול של בלפור, לדבריו, הוא דווקא אדם "ראוי". המרד הקטן עשוי להיגמר בבכי או להפך, לעיתים דווקא מי שמותחים ביקורת על ראש הממשלה זוכים לתגמול הולם.

גם הקשר של נתניהו עם ישראל כ"ץ ידע עליות ומורדות. לקראת הבחירות משקעי העבר נדחקו, כ"ץ אף מונה לשר החוץ. באיחור של שנים לאחר קבלת הבטחה כתובה על כך. משאת הנפש הגיעה. מפתיעה במיוחד ה"סולחה" המינורית שנערכה בין גדעון סער לנתניהו כשלושה שבועות לפני הבחירות. לא רק שהשניים לא יתקפו זה את זה, סער נרתם לקמפיין של הליכוד והחל למתוח ביקורת על בני גנץ, נפתלי בנט ואיילת שקד. יריבם של כ"ץ וסער, גלעד ארדן, קיבל הצעה להתרחק מכל הכאב ראש הזה ולשמש כשגריר באו"ם. הוא ויתר, לא שיקבל יותר מדי אם נתניהו ינצח. ארדן גם הוא היה מקורב מאוד, מגן בחירוף נפש על המשפחה, אבל זו תפסה אותו כלא נאמן מספיק וזרקה אותו, כפי שמגדירים מקורביו, לכלבים.

אריה דרעי

היחיד מבין השותפים הפוליטיים שמקורב באופן יחסי לנתניהו. דרעי, שבעבר תקף באופן חריף את ראש הממשלה, קשר את גורלו בזה של נתניהו, הצטרף לקואליציה שלו בבחירות האחרונות, יוצא להגנתו כמעט בכל הזדמנות ("נמליץ על נתניהו בכל תרחיש, גם לאחר כתב אישום"). אם כי מדובר בחישוב פוליטי קר יחסית. מצביעי ש"ס רוצים ימין בטוח. בקבינט הביטחוני הוא בדרך כלל מצדד בנתניהו, מרכך את האש, מתנגד כמו ראש הממשלה לתקיפות מסיביות בעזה. מקורביו אומרים שדרעי, "המבוגר האחראי, מי שראה הכל, ותיק בממשלה כמו נתניהו", הוא אחד האנשים הקשורים ביותר לנתניהו, "הולך איתו יד ביד לאורך כל הדרך". הם נפגשים לעיתים, מדברים אחת ליום, "נתניהו רואה את אריה יותר משהוא רואה את אשתו", אומר מקורב. "ברגע של משבר אריה נותן את הפתגם הציני והדברים מסתדרים". ועדיין, דרעי, שלו עוד יש מקורבים אמיתיים, מסביר להם שיחסי הקרבה האלה, איך לא, הם בעירבון מוגבל. גם הוא לא סומך על נתניהו באמת.

דרעי צילום אמיל סלמן, ׳הארץ׳

דרעי. צילום אמיל סלמן, ׳הארץ׳

דוד ביטן

רק לפני ארבעה חודשים הודיע ביטן שהוא מאוכזב מנתניהו "בהרבה עניינים". לפני כן הכריז שאם איילת שקד תתמודד בליכוד היא תזכה למיקום גבוה. בכך עבר על שני לאווים נוקשים ביותר בליכוד, מתיחת ביקורת על המנהיג וקילוסה של שקד. כשנראה היה שהיחסים בין ראש הממשלה לאחד מגדולי נאמניו הצטננו עד למדרגה של שפעת חורפית, ביטן ביצע פליק־פלאק לאחור, עלה על דרך המלך כשהחתים את 40 בכירי הליכוד על הצהרת נאמנות לנתניהו. מאז הוא יוצא באדיקות נגד אויבי הליכוד ("ליברמן זנח את מי שהצביעו לו", "אין מפלגה כזאת שנקראת כחול לבן"). תפקיד מיניסטריאלי לא בטוח שייצא לו מזה, אף שבהחלט ציפה להיות ממונה לאחד לפני דודי אמסלם ואמיר אוחנה, אבל בליכוד כולם מבינים שביטן מנסה לשוב אל לב העניינים. בכל מקרה, רמת הקרבה שהייתה בין נתניהו לביטן, לפני שזה הסתבך בפלילים ועזב את תפקיד יו"ר הקואליציה, כנראה כבר לא תחזור.

ריב מתוקשר. ביטן // צילום: אמיל סלמן ׳הארץ׳

ביטן // צילום: אמיל סלמן ׳הארץ׳

מירי רגב

כבר שנים רגב דוהרת עם בני הזוג נתניהו בלונה פארק הפוליטי. היא מגבה כמעט כל מעשה או מחדל של ראש הממשלה והגברת, בתמורה קיבלה רק את משרד התרבות. לאחרונה הורחקה מהבית בבלפור, אם כי לא הושלכה לקרח, פה ושם היא עדיין מקבלת דריסת רגל. נתניהו, שמודע לכוחה בשטח, לא מתכוון להכעיס את צבא אוהדיה בליכוד. בקמפיין הזה קיבלה ניידת שידור והיא יוצאת ועושה איתה חפלות, מסתובבת עם רכב ורמקול בכל רחבי הארץ, מעבירה את דף המסרים היטב. לעיתים מתקבצים סביבה רק עובדי לשכתה. יכול להיות שהקסם פג, אבל רגב ממשיכה לסחור במניות, מנפנפת במפתחות כאילו היו השער לגן העדן. מכריה אומרים שהעובדה שנתניהו העניק לה את מפתחות המכונית בפומבי, קבל עם ובוחרים, רק מעידה על הקשר הטוב של המשפחה עם השרה שמקווה להשתדרג למשרד לביטחון פנים. רגב מצידה מיהרה להכריז מיד עם קבלת המפתחות ששרה נתניהו תהיה אורחת בניידת. אם לא יועיל בטח לא יזיק.

רגב עם נתניהו // צילום: אלון רון, הארץ

רגב עם נתניהו // צילום: אלון רון, הארץ

יריב לוין

מקורבו הוותיק של נתניהו למד להיות זהיר. הוא סירב להצעה להתמנות לשר המשפטים הזמני, עשה חישוב נכון של יתרונות מול חסרונות במינוי הזה. לוין עדיין מקורב, היה בצוות המו"מ הקואליציוני ואפילו תיווך בציר החשאי ביותר, בין אבי גבאי לנתניהו, בניסיון להרכבת קואליציה. הוא תוקף את האויבים המסורתיים של הליכוד, בנט ושקד, אהוד ברק ועוד ועוד, אבל לא ממהר להגן על הבית בבלפור. הקווים האדומים של לוין עלולים להיות לו לרועץ אם נתניהו ירכיב את הממשלה הבאה. בינתיים הוא מצליח ללכת בלי ולהרגיש עם, הישג פוליטי לא מבוטל.

מיקי זוהר

מקורב תורן יחסי למלכות. זה שיגיד כמעט כל מה שהאוזניים בבלפור רוצות לשמוע ("נתניהו לא צריך לעמוד למשפט, הוא לא עשה שום דבר"). זוהר אמנם הכריז כי לליכוד נשקפת סכנה ללא איילת שקד, אבל מיהר לאזן את ההתבטאות הסוררת במעשים, הוא זה שהגיש לכנסת את ההצעה לתיקון חוק החסינות ("בלי חוק החסינות נתניהו יישלח לכלא כאדם חף מפשע") ואת ההצעה לפיזור הכנסת, ואף השווה את הגברת נתניהו לנסיכה דיאנה. לא ברור אם המאמצים ההרואיים ישתלמו לו. הוא ממתין למינוי כיו"ר הקואליציה, אם הליכוד יזכה. בבלפור לא סומכים עליו עד הסוף בכל מקרה.

אמיר אוחנה

מי שהגן על הבית בבלפור בכל הכוח ("השמאל מבקש לחזור לשלטון על ידי חטטנות בחיי נתניהו") נחשב בינתיים למקורב החדש האולטימטיבי, עד שיבוא אחר תחתיו. אוחנה נהנה מפירות השקעתו. את מה שלוין לא הסכים לקחת על עצמו, אוחנה קיבל באהבה. הוא עוד לא הספיק לחמם את הכיסא וכבר הכריז שהוא לא בטוח שההחלטות בענייני נתניהו התקבלו במקצועיות ותקף את מערכת המשפט ("לא כל פסיקת בית משפט צריך לבצע"). הוא הדיח, גם אם לא על פי הוראה מפורשת מבלפור, ודאי הרוח שהגיעה משם כיוונה את ידיו, את מנכ"לית משרד המשפטים, אמי פלמור. על הדרך תוקף את כל מי שעלול לסכן את שלטון נתניהו ("ה'דר שטירמר' לא היה מתבייש במה שלפיד עשה"). את מה שרבים בליכוד חושבים, היטיב דווקא אהוד ברק לתאר כאשר כינה את אוחנה "פייק שר".

דוד אמסלם

"אם יעמידו את נתניהו לדין, מיליונים לא יקבלו זאת", זה מה שהיה לאמסלם לומר על חקירות נתניהו וכתב החשדות. העם יעלה על הבסטיליה. כחצי שנה אחר כך התמנה לשר התקשורת כשהוא גובר על ציפי חוטובלי. מכאן השמיים הם הגבול. אמסלם נפגש עם נתניהו מעת לעת, מדקלם באדיקות את דף המסרים ("יש לנו שר ביטחון במשרה מלאה"), מי יודע לאן כל זה יוביל אותו אחרי הבחירות. אמסלם, שנכווה בפרשת חשדות משל עצמו, רואה בקרב שלו מול מערכת אכיפת החוק לטובת נתניהו, מעין אידיאולוגיה אישית. בבית בבלפור לא יסמכו עליו עד הסוף, אבל נהנים מהטוטאליות שלו.

עוזי דיין

מתחת לרדאר נרקם קשר מלבב בין עוזי דיין לבין נתניהו. בליכוד יש מי שסבורים כי אם נתניהו יעמוד בראש הקואליציה, דווקא דיין יהיה זה שיקבל כיבודים, אולי כיו"ר ועדת חוץ וביטחון. דיין, שהיה מפקדו של נתניהו בסיירת מטכ"ל ומונה בתקופתו לתפקיד המפנק של יו"ר מפעל הפיס, יוצא להגנתו בכל הזדמנות ("אל תוציאו מישהו אשם לפני שהדבר נבדק"). התמורה כפי הנראה תגיע אחרי הבחירות.

חיים ביבס

יום אחרי פרסום המלצות המשטרה בענייניו של נתניהו הופיע ראש הממשלה באירוע של מרכז השלטון המקומי. ביבס, יו"ר מרכז השלטון המקומי וראש עיריית מודיעין־מכבים־רעות, קידם את פניו של נתניהו בחום ("אהוב שלנו"). בליכוד יש הסבורים שלא צריך להגזים בכמויות האהבה. ביבס, המכיר היטב את השטח המוניציפלי, הוא נכס עבור נתניהו. מכאן הקשר הקרוב. אמנם לא נסיך, אבל מקושר לאצולה הליכודניקית באמצעות קשרי משפחה. אורלי לוי היא בת דודתו, ביבס מקורב לגדעון סער, לישראל כ"ץ ולאחרים. אל נתניהו הגיע באמצעות חבר ילדות של ראש הממשלה, ד"ר גבי פיקר. פיקר כבר מזמן לא שם, ביבס מחזיק מעמד. יש מי שבטוחים שפניו בעתיד הם אל הבית בבלפור. בכל מקרה, יחסי אמון מוחלטים בהחלט אין כאן, רק קרבה יחסית ותועלתנית.

צורי סיסו

מנכ"ל הליכוד, בעבר טכנאי המחשבים של משפחת נתניהו, היה מנהל אגף המחשוב במצודת זאב ומנכ"ל בפועל בטרם מונה למנכ"ל הליכוד למורת רוחם של אחדים מבכירי המפלגה. כמו במשחק שחמט, כמה ראשים זזו מתפקידיהם כדי לפנות לסיסו מקום במצודת זאב. סיסו יודע להכיר תודה, מקורב לבני הזוג, נחשב לידם הארוכה במנגנון המפלגתי.

אבי הלוי

עורך הדין של הליכוד, נאמנו של נתניהו, לצידו למעלה מ־20 שנה. תנו לנתניהו חלום, והלוי מנסה להגשים אותו, לעיתים בניגוד לדעתם של בכירי הליכוד. הלוי הצטרף לפני הבחירות הקודמות לעתירת הליכוד בבג"ץ נגד אביחי מנדלבליט, הדורשת למנוע את פרסום החלטותיו בפרשיות נתניהו לפני הבחירות. העתירה נדחתה. הלוי כינה את הדחייה "התערבות חסרת תקדים בבחירות". הוא סייע לנתניהו להילחם בקבוצת 'הליכודניקים החדשים', תמך בהצבת מצלמות בקלפיות הערביות ובכהונתו של נתניהו כשר במשרדים שונים.

חני בלייוויס

המזכירה של נתניהו במצודת זאב היא הרבה יותר מאשר רק מזכירה. בת לוויה ומקורבת מאוד לגברת נתניהו. העידה נגד ליליאן פרץ שתבעה 370 אלף שקל על תנאי העסקה בלתי הולמים בבית הזוג. שומרת על האינטרסים של נתניהו, עושה תיאומים פוליטיים. מרחיקה ומקרבת פוליטיקאים לפי הצורך באירועים ובמקרים אחרים. מתרוצצת, דואגת לאנשי שלומו של ראש הממשלה, דוחסת אל האולם את מי שימחא כפיים, מתעלמת מהאחרים. עוצמה רבה, ואנונימיות בצידה, כמו שבני הזוג אוהבים.

עורכי דין

לפני שנתיים סיקרנו בהרחבה ב'ליברל' את 11 עורכי הדין הפליליים שטיפלו בכל תיקי וענייני הזוג נתניהו, מאז שהתמנה לראש הממשלה בקדנציה הראשונה. מספר שיא של פרקליטים, שקשה למצוא בעל תפקיד מקביל בעולם שנעזר בכל כך הרבה. אולי, למרבה הצער, סילביו ברלוסקוני. מאז באו והלכו שמונה עורכי דין נוספים בצוות המשפטי של נתניהו. רובם נטשו לאחרונה, בדרך כלל בשל ענייני שכר. ביניהם פיני רובין, נבות תל־צור, טל שפירא והשופט לשעבר עודד מודריק, שהתבקש לייעץ להגנה בניסיון לדחות את פרסום כתב החשדות. "כרגע אני לא מופעל", אומר מודריק ל'ליברל'. "לא ברור לי מי צוות ההגנה, אני הייתי קשור לצוות הקודם של נבות תל־צור. ניסינו לדחות את כתב החשדות עד אחרי הבחירות. זה לא הצליח. אני פנוי להובלה, לא הייתי מסרב להצעה נוספת של ראש הממשלה לשמש יועץ של צוות ההגנה. אני לא חושב שמשפטן אמיתי היה מסרב להצעה כזו".

עמית חדד

עורך דין שמשרת זה זמן ממושך את המשפחה. התחיל לעבוד איתם במשרדו של יעקב וינרוט, שם היה בן טיפוחיו. עזב את המשרד אחרי מותו של וינרוט, אבל לא נפרד מהמשפחה. בעבר הרבה להופיע בתקשורת ולדברר את המשפחה, היום מייצג אותם בעיקר בערכאות שיפוטיות ובשימוע. בן 34, למד באוניברסיטה העברית, התמחה בבית המשפט העליון אצל השופט אדמונד לוי. בין לקוחותיו דני דנקנר, אייל גולן, קובי פרץ, בועז הרפז. חדד, הידוע במזגו הנוח ובסבלנות אין קץ, לא יוביל את צוות ההגנה כשיוגש ככל הנראה כתב אישום נגד נתניהו. לשם כך נתניהו כנראה ישכור פרקליט מוביל אחר.

יוסי אשכנזי

אשכנזי, ממשרד הרצוג־פוקס־נאמן, עבד בעבר במשרדו של וינרוט ז"ל, פרקליטו הוותיק של נתניהו. הוא הצטרף לאחרונה לצוות ההגנה. ייצג את מרגלית הר שפי, אריאל שרון, יואב מני, יעקב גנות, בנצי סאו ואחרים. לאחרונה מייצג בעיקר חברות גדולות במשק כמו חברת החשמל. אשכנזי, כפי הנראה, עשוי להיות הפרקליט המוביל בתיקי נתניהו, אם לא ימונה בכיר ממנו.

יוסי כהן

לא קשה לתאר מה חש עורך דין המייצג כ־20 שנה את בני משפחת נתניהו כאשר יאיר נתניהו מכנה אותו בחקירה "הנכה הזה". אבל כהן, שכבר ראה הכל בשנים הארוכות בסביבת המשפחה, הבליג על העלבון. לא נרשמה התפטרות ואפילו לא התרעמות. כהן, אגב, נפצע במהלך שירותו הצבאי לפני 50 שנה. בהיותו חייל בצנחנים הוטל לקרקע בתאונת זחל"ם, רגלו נקטעה, הוא היה מאושפז במשך כשנה ועבר 25 ניתוחים.

כהן מייצג את המשפחה בעיקר בנושאים אזרחיים. את נתניהו ייצג בעתירה שדרשה מהיועץ המשפטי לממשלה לפתוח בחקירה פלילית נגד נתניהו בפרשת הצוללות. ייצג את שרה נתניהו בתביעה של מני נפתלי ואת יאיר נתניהו בתביעת הדיבה של מכון מולד נגדו ובתביעת הדיבה של יאיר עצמו נגד הפעיל החברתי אייבי בנימין. את בני הזוג ייצג בתביעה נגד יגאל סרנה ואת אבנר נתניהו בבקשה להוציא צו הרחקה נגד הפעיל החברתי ברק כהן.

כהן מגן על המשפחה גם בתקשורת, כשמתירים לו, לא רק בבתי המשפט. כך הוא זה שהודיע לתקשורת שהגברת איננה פסיכולוגית ילדים אלא פסיכולוגית חינוכית מומחית. כמה הוא משתכר מהשירות רב השנים? כהן מסרב באופן עקבי להשיב על שאלת מיליון הדולר, שוודאי איננה קרובה לסכום הזה.

מיכאל ראבילו

אפשר לקחת את דוד שמרון מנתניהו, אבל אי אפשר לקחת את משרדו מסביבת ראש הממשלה. ראבילו, עורך דין במשרד של שמרון ויצחק מולכו בירושלים, אחד מאלה האמונים על שרה נתניהו. היה בצוות המו"מ של הליכוד להרכבת הקואליציה, בן 52, למד משפטים באוניברסיטה העברית, התמחה אצל שופט העליון מנחם אלון. אביו, פרופ' מרדכי ראבילו, היה מבכירי הפקולטה למשפטים בעברית. ראבילו, בן לשושלת משפטית מפוארת מאיטליה, בעל גינונים אירופיים וסבלנות רבה, מייצג את משפחת נתניהו בעניינים אזרחיים למעלה מ־20 שנה.

המעגל האישי

עשרות רבות, אם לא מאות, של חברים בארץ ובעולם הזמינו את הנתניהו'ז לבתיהם, האכילו והשקו אותם, זכו להסתופף בצל המלוכה. מי לא היה שם, יורם ולאה גלובוס, שלוה הסל, גבי פיקר, רוני מאנה, מוטי גלעדי, מאיר חביב, גבי קדוש, יפית גרינברג, עודד לבנטר – וזו רשימה מקומית בלבד וחלקית מאוד. חלקם האמינו שבני הזוג נתניהו הם חברי אמת, אחרים היו שם מצד האינטרסים. רק בודדים שרדו. יום אחד, לא תמיד ברור למה, הקשר החם נחתך באבחה. לעיתים החברים הם שמאסו בקרבה ההדוקה, התובענית, לבני הזוג. לא יכולתי לשאת יותר את החנופה האינסופית הנדרשת ממני, אמרה לח"מ בשעתו מי שהייתה חברה קרובה והחליטה להתנתק. לעיתים בני הזוג נתניהו הם אלה שהחלו להתנכר. "עבורם האנשים סביבם הם כלי חד־פעמי, להשתמש ולזרוק", כתב רוני מאנה בדף הפייסבוק שלו.

ד"ר צביקה ברקוביץ'

הרופא האישי של ראש הממשלה, טיפל בילדי הזוג ובאבותיהם. בן 72, יליד רומניה, למעלה מרבע מאה לצידו של נתניהו. יש לו הסבר לתופעה: "אני רופא אבל גם חבר, לא מבקש שום דבר לעצמי. לאנשים סביבי היו אינטרסים, לי אין שום אינטרסים, אני רק דואג שראש הממשלה יהיה בריא", הוא אומר ל'ליברל'. לאחרונה ברקוביץ' נפגש עם נתניהו לעיתים רחוקות יותר מאשר בעבר, בני הזוג נתניהו כבר לא מגיעים תכופות לארוחות אצל משפחת ברקוביץ' בהר אדר, נהנים ממטעמיה של אליזבט ברקוביץ', סמנכ"לית באקדמיה למוזיקה בירושלים. אבל החברות, ברקוביץ' מרגיע, לא הצטננה. "יש לו פחות זמן, אז פחות נפגשים. הוא עובד קשה מאוד".

ברקוביץ', שליווה את בני הזוג ברגעים קשים, משוחח עם בני הזוג על כל דבר כמעט, אבל נזהר שלא להתקרב לפוליטיקה. אם בעבר פוליטיקאים ביקשו להעביר באמצעותו מסרים לנתניהו, היום זרם הפניות פחת. בעבר אמר לי שהוא מייעץ לנתניהו ללכת לממשלת אחדות. לא ברור אם זו העצה שנישאת גם במצב הנוכחי.

נתן אשל

לפני חודשים אחדים, באחד המשברים שפקדו את נתניהו, הגיע אשל עם קבוצת חברים למסעדה ירושלמית. החברים שמלווים את אשל שנים ארוכות בילו היטב, אשל ישב בשולי השולחן הארוך, חפוי ראש, סופר את הדקות עד שיוכל לשוב לבית בבלפור, לבחוש שם בקלחת. המשבר ההוא נפתר ואשל שב לפרוח לצידם של בני הזוג נתניהו. מי שלא רצה את אשל בסביבתו של נתניהו, קיבל את אשל בדיוק שם. ב־2013 מנעה סערה ציבורית את הצטרפותו לצוות המו"מ הקואליציוני של הליכוד, בשתי מערכות הבחירות האחרונות הוא כבר היה שם. מסתובב בכנסת כאילו מעולם לא הודה בבית הדין המשמעתי באותו "צילום לא מקובל", אחרי שעובדת בלשכת ראש הממשלה התלוננה נגדו על הטרדה מינית. במסגרת עסקת הטיעון אשל אמנם התחייב לא לעבוד בשירות הציבורי, אבל אף אחד לא מונע ממנו להישאר מקורב אישי לראש הממשלה ומשפחתו. אשל נשאר, בחשן לחשן באוזני הבית בבלפור, שליח לכל דבר מצווה, כמו הניסיון לשכנע את איילת שקד לדבר על ליבו של אביגדור ליברמן שיצטרף לקואליציה ובתמורה תישאר שרה, או המגעים עם עוצמה יהודית וזהות במאמץ לשכנע אותם לא להתמודד בבחירות. הוא מדבר עם פוליטיקאים, אנשי תקשורת ופקידים על בסיס יומי, ונהנה מכל רגע.

זאב חבר

יום אחרי שנתניהו מינה את עצמו לממלא מקום שר הביטחון בעקבות התפטרותו של אביגדור ליברמן מהתפקיד, הוא נפגש עם זאב חבר (זמביש), מנכ"ל אמנה, גוף ההתיישבות של המתנחלים. הפגישה הייתה הצהרת כוונות שהעידה לא רק על טיב הקשר בין השניים אלא בעיקר על נכונותו של ראש הממשלה ושר הביטחון ללכת לקראת המתנחלים. מאז נפגשו לא מעט. כל אימת שהמתנחלים זקוקים למליץ יושר, חבר נשלח למשימה. לא מפתיע שאיילת שקד ביקשה מחבר לתווך בינה לבין נתניהו, בניסיונה להשיג שריון בליכוד. חבר, ממורשעי המחתרת היהודית, היה מקורב במיוחד לאריאל שרון, הם שוחחו לעיתים קרובות, נפגשו אחת לשבוע, הקשרים ביניהם חרגו מעבר לפוליטיקה. הקשר עם נתניהו פחות הדוק אבל עדיין ידידותי. בניגוד לראשי המתנחלים, את חבר לא תמצאו תוקף את נתניהו. הוא פועל בנחישות וברגישות, יודע איך להשיג את שלו בעדינות. במאבק על אוזנו של ראש הממשלה מביס זמביש את יוסי דגן, ראש המועצה האזורית שומרון. את מה שדגן עושה בפרהסיה מבצע חבר מאחורי הקלעים, הרחק מהתקשורת, בדיפלומטיות. כך בהמלצתו מינה נתניהו את שילה אדלר ליועצו לענייני התנחלויות. עם האיש שלו צמוד לנתניהו, חבר יכול להיות בטוח שהאינטרסים של המתנחלים נשמרים. גם אם יתחלף נתניהו, סבירות גבוהה שנראה את חבר מתקרב גם למי שלא יחליף אותו.

רון דרמר

בן 49, שגריר ישראל בארה"ב, קרוב ל־15 שנים צמוד לנתניהו. היה העוזר של נתן שרנסקי, יועץ של נתניהו כשהיה שר האוצר, ציר כלכלי בשגרירות בוושינגטון, ראש אגף ההסברה במשרד ראש הממשלה ויועץ מדיני של נתניהו. למרות שורשיו הדמוקרטיים – אביו של דרמר, ג'יי דרמר, היה ראש עיריית מיאמי ביץ' מטעם המפלגה הכחולה – דרמר הוא רפובליקני נלהב, מעריץ את נתניהו, רואה בו אב רוחני. אביו של דרמר הלך לעולמו כשהוא היה בן 13. הקשר בין ראש הממשלה לשגריר הדוק במיוחד. ככה נתניהו אוהב אותם, צעירים, מקושרים, דוברי אנגלית. על פי פרסום בוואלה, נתניהו נקב בשמו כמועמד עתידי לראשות הממשלה.

דרמר, שגריר משודרג, הוא איש הקשר של נתניהו לממשל האמריקאי. בתקופת אובמה היה דרמר פרסונה נון גרטה בוושינגטון. בתקופת טראמפ הוא פורח. דרמר אמנם היה זה שהציע להתיר לשתי חברות הקונגרס הדמוקרטיות, אילהן עומאר וראשידה טאליב, להיכנס לישראל, הצעה שהתקבלה בלשכת ראש הממשלה והתהפכה רק בעקבות התנגדותו של הנשיא האמריקאי דונלד טראמפ.

אחרי שנים של שירות דיפלומטי מסור למען נתניהו ונאמנות מוחלטת, איש לא הופתע כשראש הממשלה נלחם כדי להאריך את כהונתו של דרמר בוושינגטון בשנה, בניגוד לדעתו של נציב שירות המדינה. באופוזיציה המקרטעת הרבה פחות מתלהבים. יאיר לפיד כבר כינה את דרמר "השגריר המזיק ביותר ליחסי ישראל וארה"ב מאז ומעולם", והאשים אותו בהתנכרות למפלגה הדמוקרטית ("מלבד הרפובליקנים אף אחד לא רוצה לדבר איתו"). אבל סביר להניח שככל שהאופוזיציה תרבה לתקוף את דרמר, כך המניות שלו אצל נתניהו ותומכיו רק יעלו.

המקורבים האמיתיים היחידים

יאיר נתניהו

איש אינו יודע לפענח לחלוטין את הקשר בין האב לבן. יש שם אהבה והערצה הדדית, זה ברור. יש שם מסירות. אבל האם יש גם תיאום מלא? אין לדעת. לא לגמרי ברור אם יאיר נתניהו אומר את כל מה שאביו היה רוצה לומר ואינו יכול, או שנסיך הכתר פועל על דעת עצמו, מנותק מאביו, מתפרע ברשתות החברתיות כאוות נפשו ללא כל פיקוח. בכל מקרה, השפעתו על ראש הממשלה היא הגדולה מכולם. הוא מנהל את האסטרטגיה התקשורתית, מעורב מאוד בזו הפוליטית. גר אצל ההורים, קרוב לאוזנו של הבוס, מביע את דעתו, בדרך כלל בלי פילטרים. על פי פרסומים שונים, לא מהסס להשתמש בכל אמצעי, אפילו לרדת על ארבע, עד כדי כך, כדי להוכיח שמי שלא נענה לעצתו הריהו כמו חיה.

נתניהו הצעיר פעיל מאוד ברשתות החברתיות. הוא תוקף בחריפות את כל מי שנדמה כאויב, וצובר לצד שונאים רבים גם מעריצים רבים. את אהוד ברק כינה "חתיכת זבל חובב פדופילים", את עובדי התאגיד סיכם במילים: "את מי הם מעניינים?"; והיו לו עוד פנינים כמו "שומרי סף הם פקידים קטנים ועלובים שתופרים תיקים". הוא תוקף את העיתונאים בחריפות גדולה מזו של אביו, ועל פי פרסום בחדשות 12 אף כינה את אביו באוזני חבר, "אדם חלש".

נתניהו האב מודע לנזקים המזדמנים, אך גם לתועלת הרבה. הבן מניע את הבייס הקשה שלהם. מנתץ, לשמחת מעריצי אביו ומעריציו שלו, את כל מה שהוא פוליטיקלי קורקט. הולך על הראש של מי שצריך בכל הכוח. ראש הממשלה התגאה בעבר שבנו הוא היועץ הכי חשוב בקמפיין שלו, ושהוא זה שעמד מאחורי סרטון "הערבים נעים לקלפיות" בבחירות 2015. יאיר נתניהו, על פי עדויות, משפיע מהותית על מדיניות; ממקרה אלאור אזריה, שם הביא את אביו להתהפך במהרה בגישתו, ועד פרשות התאגיד והמגנומטרים (כפי שסיפר בעדותו ניר חפץ).

הבן הבכור לבית נתניהו מכחיש שהוא בדרכו להיכנס בעצמו לחיים הפוליטיים, אך הנוכחות הציבורית שלו רק עולה, הופעות והרצאות שלו – מול קהל בחו"ל, בדרך כלל קהילות נוצריות – משותפות בגאווה על ידי האב. כך שרבים סבורים שהתוכנית להביאו לפרונט באמת, לכנסת ומעבר לכך, כבר נרקמה מזמן.

שרה נתניהו

מה שבעבר נלחש בחדרי חדרים והופיע בשולי כתבות עיתונאיות, הפך לגלוי אחרי מערכת הבחירות ב־2015, השפעתה העמוקה של שרה נתניהו על ראש הממשלה. בעבר, על פי עדויות, התערבה הרעיה בקמפיינים של הליכוד בחשאי, לוחשת על אוזנם של נתן אשל ואחרים, שהעבירו את הוראותיה לראש הממשלה ואנשי הקמפיין, ומשם בחזרה לאישור על ביצוע הפקודות. כעת האסטרטגיה השתנתה. לא עוד יועצים אסטרטגיים אלא קמפיין משפחתי שבו הגברת, הבן וראש הממשלה מחליטים ביחד על כיוונים ומגמות. ולא רק בקמפיין. שרה נתניהו מעורבת בעניינים נוספים, מייעצת, נפגשת. עקבה ועוקבת באדיקות אחרי פרסומים בכל כלי התקשורת; מי בעדנו ומי לצרינו. כיום בנה הבכור ממלא תפקיד גדול משלה בהקשר הזה.

עם כל השערוריות, הפרסומים, הביקורת, יש לה גם צבא מעריצים, שמשוכנעים שהיא נרדפת על לא עוול בכפה. לנתניהו עצמו היא משענת של ממש, חברת אמת, התומכת הגדולה ביותר, המגינה הנאמנה ביותר. הוא יודע שהנזק והתועלת משוקללים בתוך המותג המשפחתי. זו החבילה, לטוב ולרע.

סוף דבר

באוקטובר 2017 פרסמנו ב'ליברל' כתבה מקיפה על הכוורת המקיפה את נתניהו. מצאנו 11 מקורבים המשפיעים על ראש הממשלה, לא כולל פוליטיקאים. כשנתיים עברו מאז, ובסביבתו של ראש הממשלה נשארו חמישה מקורבים בלבד מהרשימה ההיא: וולטר סוריאנו, ד"ר צביקה ברקוביץ', נתן אשל, רון דרמר וחיים ביבס (המקורב פחות מאז). האחרים נעלמו. חלקם, כמו ארנון מילצ'ן, דוד שרן, ארי הרו ודוד שמרון, בשל החקירות בפרשיות השונות. האחרים בגלל עייפות החומר, או כפי שתיארה זאת אחת המקורבות: "לי כבר לא היה כוח לכל הריטואל הזה. לא היה לי יותר כוח להגיד תמיד את הדברים הנכונים, למחוא כפיים, להחמיא, להפגין נאמנות מוחלטת. שאחרים יהיו סביבם. לי אין כוח יותר. התעייפתי".

    LinkedInEmailWhatsAppTwitterFacebook