fbpx

באים באלפים // שרה ליבוביץ-דר על המיליארדרים של נתניהו

0

רק זה היה חסר לג'יימס פאקר, התשאול בתיק 1000 של נתניהו. התקופה האחרונה הייתה מהקשות בחייו של המיליארדר האוסטרלי. מה לא קרה לו. הוא נפרד מחברתו, הזמרת מריה קארי, לא הצליח להשתלב בתחום ההימורים בסין, מכר את חברת ההפקות ההוליוודית שלו אחרי שהפסיד, לדבריו, סכומים ניכרים, החל בפרויקט בנייה שאפתני בסידני שעלול לגרור אותו לחובות כבדים, נקלע לדבריו לחוב בעקבות סכסוך ירושה ארוך עם אחותו, נעלם לשבועות ארוכים, את חלקם בילה באחוזת המשפחה בארגנטינה ועל היאכטה שלו. תצלום שלו, שמנמן ומטופח פחות מבעבר, פורסם בכל רחבי העולם. ועל כל זה נוסף התשאול בפרשת נתניהו שזכה לכותרות בתקשורת הבינלאומית. פאקר אמנם אינו חשוד, אבל מי רוצה לעבור תשאול במשטרה בפרשה פלילית של ראש ממשלה ישראלי.

כמאה עדים נחקרו, תושאלו והעידו במה שמכונה תיק 1000 (חקירת המתנות החשודות כשוחד לנתניהו בידי אילי הון) ותיק 2000 (חקירת השיחות החשודות כקשירת קשר לשוחד, בין נתניהו למו"ל 'ידיעות אחרונות' ארנון מוזס). בין העדים האלה שבעה מיליארדרים בולטים. פאקר (שווי מוערך של 3.8 מיליארד דולר) אינו העשיר שבהם. שלדון אדלסון (36 מיליארד דולר על פי הערכות), לן בלווטניק (20.2 מיליארד דולר על פי הערכות), ארנון מילצ'ן (5.2 מיליארד דולר על פי הערכות) ורון לאודר (3.9 מיליארד דולר על פי הערכות) עשירים יותר.

פויו זבלודוביץ', עם הון אישי של 2 מיליארד דולר, וראטן טאטא, עם כמיליארד דולר, משתרכים מאחור, אם כי על פי חישובים שונים הונו של טאטא כנראה גדול הרבה יותר. הונם האישי המצרפי של שבעת המיליארדרים נאמד בכ־70 מיליארד דולר. שווי החברות שלהם מגיע לכמה מאות מיליארדים. לשם השוואה, התוצר המקומי הגולמי בישראל עומד על כ־300 מיליארד שקל, כשני שליש מהונה של משפחת טאטא המורחבת.

 

קשרים שהפכו לנטל

דווקא הם, שועי עולם, מוקפים בטובי עורכי הדין והיחצנים בכל רחבי הגלובוס, זהירים בהתנהלותם וחרדים לשמם הטוב, דווקא הם נקלעו לסבך חקירותיו של ראש ממשלת ישראל. ולא סתם נקלעו לחקירות – חקירתו האחרונה מתוך שלוש של מילצ'ן, אף הייתה תחת אזהרה. האחרים מיהרו להוציא הודעות הקובעות שהם אינם נחשדים בדבר.

רובם העידו בתיק 1000. עדותו של אדלסון וחלק מעדותו של בלווטניק היו בתיק 2000. רובם לא התלהבו, בלשון המעטה, מחשיפת עדויותיהם. לן בלווטניק צמצם את הזרמת הכספים לערוץ 10. אדלסון צמצם את קשריו עם נתניהו. חלקם הובכו מעצם עיתוי החקירה. אדלסון הוזמן לעדות כאשר הגיע לישראל לקראת ביקורו של הנשיא האמריקאי דונלד טראמפ. לאודר העיד כשהגיע להלווייתו של שמעון פרס.

בכל מקרה, בעתיד הם עלולים לגלות שהקשר לראש ממשלת ישראל, שהיה מקור לגאווה, הולך ונעשה לנטל. נתניהו הוא עמוד התווך בחבורת המיליארדרים, מוזמן לבתיהם, נפגש איתם באירועים בכל רחבי העולם, מקרין עליהם מעצם מעמדו. כיצד אפשר לכמת למזומנים תצלום של פאקר בקונגרס האמריקאי בזמן נאום של ראש הממשלה הישראלי, או צילום שלו בחברת יועציו הקרובים של נתניהו, או אינספור התצלומים של אדלסון עם ראש הממשלה. אין ספק שלקרבה הזאת יש ערך רב, תדמיתי כמו גם כלכלי.

 

***************

 

כלכלה היא שם המשחק. אביו של פאקר, קרי פאקר, שהיה האיש העשיר ביותר באוסטרליה, לימד את בנו כלל אחד – הכסף הוא הכל. שטרות ומטבעות לפני כל דבר אחר. אל תבלבלו לי את המוח עם פוליטיקה ורגשות, דברו איתי על השורה התחתונה, רווח או הפסד. פאקר עידן את התובנה. הוא מדבר על מבנים פיננסיים ללא מטבעות או שטרות, אבל העיקרון זהה. הם כאן כדי להרוויח, והרבה.

רובם סבים סביב נתניהו שנים ארוכות. פאקר, טאטא ובלווטניק הם האחרונים שהתוודעו לראש הממשלה. אדלסון, לאודר, מילצ'ן וזבלודוביץ' מכירים אותו שנים רבות. חלקם קרוב לשלושה עשורים ויותר. זבלודוביץ', ככל הידוע, ירש את נתניהו מאביו, שלמה זבלודוביץ', שהיה תומך נלהב במפא"י, מיודד עם גולדה מאיר ועם רבים מראשי המפלגה. בעקבות המהפך ב־77' עבר זבלודוביץ' האב לתמוך בליכוד, תרם סכומים ניכרים למפלגה שזה מקרוב עלתה לשלטון והסביר שעם הכסף שלו הוא יכול לעשות כרצונו. גם לאודר הגיע לנתניהו בעקבות המלצתה של אמו, אסתי לאודר.

מלבד מילצ'ן, איש מחבורת המיליארדרים איננו אזרח ישראלי. פאקר הכחיש פרסומים על קבלת אזרחות ישראלית. לרובם היו אינטרסים עסקיים בישראל, חלקם עדיין משקיעים כאן. רובם גם מקורבים לפוליטיקאים ישראלים. לכולם בתים מפוארים בכל רחבי העולם, לחלקם הגדול גם בישראל. פאקר אף הגדיל לעשות וקנה בית בקיסריה הסמוך לביתו של נתניהו, ביצע בו שיפוץ נרחב, כולל בריכת שחייה שהפכה על פי עדויות למקום בילוי חביב על משפחת נתניהו. עד כדי כך חביב, שהבריכה עלתה בחקירות המשטרה.

איור: דניאל גולדפרב

רוצים לקרוא את המשך הכתבה? לפרטים על מבצע מנויים חדש ואטרקטיבי – חודשיים ראשונים ב-19.90 ש"ח בלבד – לחצו כאן

 

 

 

    LinkedInEmailWhatsAppTwitterFacebook