fbpx

אסתר חיות // מזג שיפוטי במבחן

השנה הקרובה תנקז אליה את כל התהליכים האלה, שיגיעו לנקודת רתיחה ככל שגבו של נתניהו ייצמד לקיר

0

כמו חניכים מצטיינים בסיירת מטכ"ל, המסומנים מגיל צעיר כמועמדים עתידיים לרמטכ"לות, כך גם אסתר חיות. עוד מכהונתה כשופטת צעירה בבית משפט השלום בתל אביב יועדה לכהונה הרמה בבית המשפט העליון. ומעת שמונתה בגיל צעיר, החלה במסע החונכות שלה לתפקיד נשיאת בית המשפט העליון. היא למדה מאהרן ברק, צפתה בדורית ביניש ועיצבה את כהונתה ומנהיגותה בימיהם של אשר גרוניס ומרים נאור. אתרע מזלה ובשנות כהונתה החל הבית לרעוד. ה"פסיביזם השיפוטי", שהגיע כעשור לאחר מהפכות ברק, התפשט והפך לשיתוק שיפוטי של ממש. כזה שבמסגרתו חרדתם של השופטים שמא יעוררו את רוגזו של השלטון ניכרת מעל דפי פסקי הדין שהם מנפקים.

חיות אינה מהפכנית משפטית, אפשר לאפיין אותה כאשת מרכז, עם סממנים מובהקים של ביטחוניזם ושמרנות. הרכבו הנוכחי של בית המשפט העליון מקשה עליה להקרין את הוותק, הניסיון ושיעור הקומה שלה אל כלל השופטים המכהנים. יותר מאי פעם, העליון היום נראה ומתנהג כמו "בית המשפט המחוזי בשבתו כבית המשפט העליון", כמימרתו המפורסמת של פרופ' זאב סגל ז"ל. בשנים האחרונות קיבל העליון של חיות, בלא אומר, החלטה אסטרטגית – להדוף כל ניסיון לאתגר את היועץ המשפטי, את הממשלה או את מוקדי הכוח האחרים שבשלטון. התפיסה היא: חובתן של רשויות המדינה לפעול את פעולתן, ואם הן מועלות בתפקידן זהו מחדלן שלהן, לא תפקידנו להרים את השברים.

העליון של חיות ניצב בשנים האחרונות בפני כמה אתגרים משמעותיים, שכל אחד מהם משמש כשלעצמו מבחן לאופייה הדמוקרטי של המדינה. חוק החרם, פסילת מועמדים ורשימות מהתמודדות בבחירות, החזקת גופות מחבלים לצורכי מיקוח ועתירות שונות בעניין חקירותיו של ראש הממשלה נתניהו.

וזה עוד לפני כאבי הראש שזימן לה הצד המוסדי של תפקידה. הסתבכויותיו הפליליות של עו"ד אפי נוה, סוג של יקיר המערכת המשפטית, בעת ששימש ראש לשכת עורכי הדין, ומינויו לשר המשפטים של אמיר אוחנה, שמטרתו המוצהרת היא לפעול נגד בית המשפט, הפרקליטות והיועץ המשפטי – לא תרמו לשלוות הנפש של חיות, שנותרה במידה רבה בודדה בצריח. לא פעם נאלצה להישמע בנאומיה הפומביים כמעין מורה מדור אחר, שמזכירה לפרחחים את "חשיבותם של ההידברות והדיאלוג לצורך שמירה על הדמוקרטיה בישראל".

השנה הקרובה תנקז אליה את כל התהליכים האלה, שיגיעו לנקודת רתיחה ככל שגבו של בנימין נתניהו ייצמד לקיר, והמציאות הפוליטית והמשפטית תסגור עליו. בין אם יעמוד בראש הממשלה הבאה ובין אם יירד מהבמה הפוליטית, הדיון בשאלת אישומיו הפליליים, האפשרות שימשיך לכהן בממשלה ובכנסת וההשלכות הפוליטיות של מהלכיו, דוגמת חקיקת חוקים פרסונליים שונים – כל אלה יגיעו לפתחה של אסתר חיות. העליון לא יוכל להרכין ראש ולהמתין עד יעבור זעם. אסתר חיות, ועמה יתר השופטים, לא יוכלו לחמוק מלבצע את חובתם. היא תיאלץ להביט למפלצת בעיניים, ולשלוח יד לאשפת החצים.

 

בשם אומרה

 "רב המרחק בין הידברות מכובדת ובין השיח הבוטה, העולב ומשולח הרסן שאפיין את מערכת הבחירות ושממשיך ללוות את המגעים להרכבת הממשלה. בשיח זה בלטו וממשיכות לבלוט בחומרתן התבטאויות כלפי הרשות השופטת ובית המשפט העליון"

אסתר חיות, מאי 2019

    LinkedInEmailWhatsAppTwitterFacebook