fbpx

אמיר ירון // נגיד בסימן שאלה

עד כה לא נחשפנו לעמדותיו על העלאת מיסים או קיצוצים, אבל עצתו כנראה תתבקש

0

כלכלן אמריקאי־ישראלי שנקרא לדגל מארה"ב לשמש כנגיד בנק ישראל. נשמע מוכר? נתניהו היה שמח לעשות העתק־הדבק על דמותו של סטנלי פישר. הנגיד הסופרסטאר, שמצא עם ראש הממשלה שפה משותפת, הפך גם למודל האולטימטיבי מבחינתנו ליועץ הכלכלי הבכיר של הממשלה. קרנית פלוג, אין זה סוד, לא הייתה בחירתו הראשונה של נתניהו. אמיר ירון כבר מתאים הרבה יותר לתבנית.

הצעד הראשון שלו בתפקיד התברר כבעייתי, בלשון המעטה, כשאותת לשוק שבכוונתו להעלות את הריבית. תוסיפו לכך את הכלכלה הישראלית היציבה והסטארטאפים למכביר, ובמהרה הפך השקל למטבע החזק בעולם. כשהבין ירון את גודל הצרה, נאלץ לפרסם הודעת הבהרה שלפיה הריבית לא תעלה בקרוב.

מעץ המט"ח הוא לא ירד בינתיים. ירון עדיין לא הלך בדרכו של פישר להתערבות דרסטית בשוק המטבעות הזרים. ייתכן שהשקל החזק לא יותיר לו ברירה.

אם ירצה ירון לעלות לרמתו הכמעט מיתית של סטנלי פישר, הגירעון המפלצתי בתקציב המדינה אולי ייתן לו את ההזדמנות. יידרשו פתרונות יצירתיים כדי לסגור את הבור בתקציב, ולוואקום הזה יוכל להיכנס ירון כיועץ הכלכלי של הממשלה. עד כה לא נחשפנו לעמדותיו על העלאת מיסים או קיצוצים, אבל עצתו כנראה תתבקש. סטנלי פישר, שבזמנו הביע עמדות מובהקות לא רק על סוגיית המיסוי אלא גם על הדרכים לפתרון משבר הדיור, יצק לתפקידו תוכן למכביר. עוד מוקדם לומר אם ירון ילך בדרכו של הנגיד הסופרסטאר וירחיב את היריעה, או יעדיף רק לשמור על הגחלת.

    LinkedInEmailWhatsAppTwitterFacebook