fbpx

איך ייראה מאבק ההישרדות של יצחק הרצוג

0

רמת אפעל, שבועיים אחרי יום הבחירות. כמה מאות פעילים של מפלגת העבודה מגיעים לכנס סיכום המערכה שמקיים מחוז הקיבוצים של המפלגה. ההלם עדיין הורגש בשורות התנועה. הרוחות סערו. הרעש במקום היה בלתי נסבל וצירוף המילים "חשבון נפש" היה מטבע הלשון הדומיננטי. בשלב מסוים עלה לבמה מנכ"ל המפלגה שמעון בטאט, האיש של יצחק בוז'י הרצוג, מי שהביא לו את ראשותה בבחירות המקדימות; ומי שגם הכין את המפלגה לבחירות במשך שנה וחצי וניהל תוך מאבקי סמכויות את מטה הקמפיין האחרון.

בטאט ניסה להסביר, דווקא לקיבוצניקים, שהמפלגה לא "פוגעת" באוכלוסיות הנכונות, ומשום כך, אולי, היא עלולה לא לחזור לשלטון לעולם במדינה הזו. המודל שלו היה ח"כ עמיר פרץ, תושב שדרות. "קחו את פרץ", אמר בטאט לאנשים בקהל. "הוא היה שר ביטחון. הוא היה יו"ר העבודה. הוא תושב שדרות. היה לו בבחירות מטה מיוחד, מטה למשימות מיוחדות. הוא קיבל מאיתנו מאות אלפי שקלים. ומה התוצאה? בקושי 6% מסכנים מתושבי שדרות הצביעו עבורנו".

עמיר פרץ לא נכח באולם באפעל, אבל היה מי שטרח לדווח לו בזמן אמת. הוא רתח מזעם. המסרון שהגיע לבטאט היה קשה. "אתה מנסה להפיל עליי את הכישלון בבחירות?", שאל פרץ. בטאט טען בתגובה שהוא רק מבקש לנתח את התוצאות ולהפיק לקחים, כפי שראוי לעשות. פרץ לא נרגע. עוד נחזור אליו בהמשך. בטאט מצדו המשיך את הקו וחזר על הדברים גם בפורומים אחרים. באחת ההזדמנויות הוא הציע לעבודה, שימו לב, לחבור למפלגה אחת עם ש"ס ולא, נאמר, עם יאיר לפיד או עם מי שכבר חברה לצורך הקמת המחנה הציוני, ציפי לבני.

כך או כך, בכירים אחרים בעבודה ששומעים את בטאט טוענים שהוא מנסה להרחיק את האחריות לכישלון בבחירות מיו"ר המפלגה הרצוג. זו רק אחת הטענות נגד ההנהגה. כמו כן קובעים הבכירים כי המועמד הרצוג היה חסר סיכוי מלכתחילה מול מכונת הבחירות המשומנת הקרויה בנימין נתניהו. עוד ברינונים הבולטים: האסטרטגיה של הרצוג הייתה שגויה ולא ידעה את מה לתקוף, את מי ומתי; החיבור עם לבני היה בעייתי והמטה לא השכיל לנצל את הכוחות שעמדו לרשותו, ולא הפעיל כיאות את חברי הכנסת ואת הפעילים בשטח.

בשבועות האחרונים מקיים יצחק הרצוג עצמו שיחות עם חברי הכנסת. אחד האנשים ששוחחו איתו דיווח שהוא רוצה לשמוע, ופחות להשמיע. בשיחות הללו הופך הרצוג לפסיכולוג המפלגתי, שמעודד את בני שיחו להוציא קיטור ולספר מה מטריד אותם ומה היה חסר למפלגה כדי לזכות בבחירות. הרצוג לא מנסה להסתיר כי הוא האיש שהצליח להשיג למפלגה 24 מנדטים בבחירות, הרבה יותר מאשר קודמיו, שלי יחימוביץ' ועמיר פרץ. בהופעות הפומביות הספורות שערך הרצוג מאז הבחירות הוא ניסה לשכנע כי "ציבור גדול עומד מאחוריי ואני אוביל אותו ואהיה ראש הממשלה".

עד לתחילת חודש זה הרצוג לא שמע דברי ביקורת בוטים, לפחות לא באופן פומבי. גם הבכירים שמתכננים להדיח אותו עשו את הדברים בהיחבא. אחד מהם סיפר לנו כי "שיחות הקִרבה האלה עם הרצוג רק עצבנו אותי יותר. מה זה צריך להיות. שיתוף בדיעבד? לאורך הקמפיין הוא הרחיק אותנו, אז עכשיו הוא מקרב אותנו פתאום? בא לי לומר לו: תשמע, יקירי. בבחירות הלכת בכל הכוח עם איתן כבל ואראל מרגלית, אז תסתדר איתם גם עכשיו, בפריימריז שיהיו בהמשך במפלגה על תפקיד היו"ר. נראה לאן תגיע".

לכתבה זו יש המשך. הכתבה המלאה פורסמה בגיליון המודפס.

    LinkedInEmailWhatsAppTwitterFacebook