fbpx

איימן עודה ואחמד טיבי // התעוררות ושינוי

הסוד של עודה וטיבי הוא פיצוח קוד מעמד הביניים במגזר הערבי, שהוא חוט השדרה של כל חברה. וכשמעמד הביניים מדבר, נבחני הקיצונים זזים הצידה

0

לא בטוח שאיימן עודה ואחמד טיבי הם המשפיעים הגדולים ביותר בחברה הערבית. אבל אחרי הבחירות, הם ללא ספק בין המשפיעים הגדולים על הפוליטיקה הישראלית בכללה. וזוהי רק ההתחלה. עודה, כמנהיג הרשימה המשותפת, ביצע את הצעד הפומבי והאמיץ של נכונות לשיתוף פעולה פוליטי, אפילו עם מפלגת גנרלים כמו כחול לבן. טיבי, כמי שחרש שנים את התלם בשדה הבור של הישראלי הטיפוסי, התלם שאמור להוביל את המגזר הערבי והיהודי להשלמה עם המציאות.

פעם אחר פעם הדגים טיבי את הפער האישי בינו ובין נציגי הימין הלאומני־דתי, כשהוא מציג נינוחות צחקנית ובטוחה בעצמה, מול זעם קדוש, רושף וחלול. עודה מוביל בבטחה במאבק התדמיות מול מנהיגות הימין. הוא צעיר מארדן, רהוט מביטן, אלגנטי מאמסלם, קנאי פחות מסמוטריץ' והרבה יותר אמין מנתניהו. שניהם, עודה וטיבי, פיצחו את קוד המחוברים של החברה הישראלית: יש לך עמדה, יש לך כסף, יש לך קשרים, יש לך זמרת־על או כדורגלן־על – אתה מחובר, אתה בפנים, אתה משפיע. ושלא תהיה כאן טעות: שניהם פלסטין בגבולות 67'.

לאחר הניסיונות של הליכוד ועוצמה יהודית לפסול את הרשימה המאוחדת, עלה עודה כמנהיג כלל־לאומי ערבי בפעם הראשונה. המוכנות לשותפות עם כחול לבן בריאיון לנחום ברנע הייתה צעד מנהיגותי דרמטי. ללכת נגד המנטרה השלטת. קודם סיום הכיבוש, אחריו נורמליזציה כדי להסב אל השולחן שבו מחלקים את המנות ומנהלים את הדיאלוג הלאומי – ובמקביל לא לוותר על המחויבות הפלסטינית. זה היה אקט שבו הוכיח עודה, בין השאר, שקמפיין השנאה מבחינתו הוא רעש רקע זניח.

אמרו שמדובר בהימור אבל אחרי הבחירות התברר שהאיש והדרך הוכיחו את עצמם. במסיבת עיתונאים לאחר הבחירות אמר עמיר פרץ: "חד וברור. גם הרשימה הערבית המשותפת צריכה להיות מוזמנת לשולחן המו"מ. אין שינוי היסטורי בלי תיקון היסטורי. כפי שאסור להחרים את איימן עודה – אסור להחרים את החרדים ואת נציגיהם בכנסת". לגנץ יש רקורד חיובי למדי מבחינת היחס לערבים, הוא ייבחן בהמשך. בממשלה הם לא יהיו מן הסתם, אבל יש דרכים לשתף פעולה ולהכשיר לעתיד גם את הצעד הזה.

הסוד של עודה וטיבי הוא פיצוח קוד מעמד הביניים במגזר הערבי, שהוא חוט השדרה של כל חברה. בעוד הממשלה מרסקת את מעמד הביניים היהודי לטובת מדיניות לאומנית־דתית, במגזר הערבי מעמד הביניים חווה פריחה כמוביל חברתי. בצד האידיאולוגיה הפלסטינית ברמות שונות של טמפרטורה, האדם שמייצג את מעמד הביניים במגזר הערבי קם בבוקר כדי לעבוד, כדי להיות בעל מקצוע ומשפחה, כדי לקנות מותגים, לצאת לחו"ל ולראות סדרות בטלוויזיה. אלה הם החיים האמיתיים. וכשמעמד הביניים מדבר, נבחני הקיצונים זזים הצידה. מנהיגים שעולים על הגל עשויים להוביל שינוי היסטורי, שאותו מובילים כיום איימן עודה ואחמד טיבי.

אחוזי ההצבעה במגזר הערבי-ישראלי

    LinkedInEmailWhatsAppTwitterFacebook