fbpx

איזנקוט והחידה הרוסית // צבא ובטחון. הטור של אור הלר

0

כשהוא עולה לקומה ה־14 בבניין החדש בקריה, תל אביב שמתחתיו עדיין לא התעוררה. בדרך לחדרו חולף רב־אלוף גדי איזנקוט על פניהם של 20 הקודמים לו בתפקיד, שתמונותיהם מעטרות את המסדרון. דורי ודיין, רבין וגור. רפול ושומרון. כה מעטים מהם עברו קדנציה שקטה, קדנציה ללא מלחמה. האם גם הוא, שנכנס לאחרונה לשנתו הרביעית והאחרונה כרמטכ"ל, יזכה להיות אחד מהם?

בינואר 2018 הערכת המודיעין השנתית של אגף המודיעין בצה"ל בישרה רעות לקבינט: עולה הסבירות למלחמה. הנפיצות גדלה. שולי הביטחון קטנו. שולי הטעות הישראלית אזלו.

הוא מביט למעלה ורואה ראש ממשלה שקוע בפרשיות ובחקירות, עדי מדינה ועורכי דין, חשוד תמידית בניסיון להסיט את סדר היום אל המצב הביטחוני. מביט מטה ורואה צבא וחברה ישראלית משוועים להנהגה. ומסביב, שכונה מזרח תיכונית מבעבעת המספקת לו חמש חזיתות: מסוריה ולבנון בצפון, ועד עזה וסיני בדרום, והשטחים במרכז. חזיתות מבעבעות, על טיימרים, מחכות להתפרץ.

השנה הרביעית והאחרונה של הרמטכ"ל איזנקוט החלה בשתי שבתות מורכבות: יום הקרב ב־10 בפברואר נגד סוריה ואיראן, וכעבור שבוע הפיגוע הקשה ביותר מאז סיום 'צוק איתן' נגד כוחות צה"ל על הגדר בעזה, מטען שפצע ארבעה חיילים, מהם שניים קשה.

אבל עם כל הכבוד לעזה וצרותיה, שהוגדרה כזירה הנפיצה ביותר, הוא חושב על מה שכבר זכה לכינוי 'מלחמת הצפון הראשונה', המלחמה עם האיראנים, הסורים וחזבאללה, בחזית האחידה של סוריה ולבנון. בפתח שנתו הרביעית והאחרונה שתי הרכבות, הישראלית והאיראנית, נראות במסלול התנגשות.

הרוסים שהעלימו עין משיגור המל"ט האיראני משדה התעופה טי 4 ליד תדמור בסוריה, שבסביבתו פועלים גם חיילים רוסים, מהווים את הנעלם המשמעותי במשוואה. הרוסים שמחמשים את מערך ההגנה האווירית הסורי ומייעצים לו במה שעלול לפגוע בחופש הפעולה של חיל האוויר הישראלי; הרוסים שהביאו לסוריה את הסטייט אוף דה ארט של אמא רוסיה, את המערכות המתקדמות ביותר של התעשייה האווירית הרוסית כמו המטוס החמקן דור חמישי סוחוי 57, ומערכות ההגנה האווירית הטובות ביותר שלהם, האס 300 ואס 400.

הרוסים שהבטיחו בחגים של 2015 שהם באים לחודשיים להפציץ קצת את דאעש ומיד חוזרים הביתה, ומאז רק מבהירים עד כמה הם לא הולכים לשום מקום. מנגד, היו אלה כנראה הרוסים שמנעו את התפתחות יום הקרב של 10 בפברואר למלחמה כוללת.

בכבישי הארץ אפשר היה לראות לאחרונה שיירות של האמרים מנומרים, סוללות טילי פטריוט ומשאיות עמוסות. הצבא האמריקאי הגיע לכאן כדי להיערך לתרגיל הגדול עם צה"ל. הג'וניפר קוברה, המדמה מלחמה כוללת מכמה חזיתות וירי של אלפי טילים ורקטות לעבר העורף הישראלי, וסיוע של הצבא האמריקאי בהתמודדות עם גשם הטילים הזה. אלא שבעולם האמיתי, זה שמחוץ לתרגילים, האמריקאים ממש לא ששים לחזור למזרח התיכון המדמם. האמריקאים מעדיפים לאמץ בסוריה את הנתיב הדיפלומטי. מבחינת ממשל טראמפ, צפון קוריאה היא גזרה חשובה יותר, כיוון שהיא מגלמת איום למלחמה גרעינית לראשונה מאז סיום מלחמת העולם השנייה.

"אני לא יכול לחזות את הפעולות של רוסיה. מדובר בחידה, עטופה במסתורין; אבל אולי ישנו מפתח, והוא האינטרס הלאומי הרוסי", אמר ווינסטון צ'רצ'יל, הגיבור הגדול של ראש ממשלתנו.

בשנתו הרביעית, נראה שהאתגר של איזנקוט יהיה בעיקר להבין מה רוצים הרוסים.

    LinkedInEmailWhatsAppTwitterFacebook