fbpx

אהבה בימי וואטסאפ // הטור של שי גולדן

0

השגחתי בכך, ואני לא מגלה את אמריקה, שעברית הוואטסאפ מעוללת שמות במילה הכתובה, עד כי – נדמה לי – שבדברי הימים של הלשון העברית ישבו יום אחד הבלשנים של לשוננו העתיקה וייתנו בה סימנים ויפרקו אותה לפרקים, וסימן אחד ופרק אחד ורכס היסטורי אחד, שמרגע שהעפלת מעליו ניכר לעיני המטפס אופק חדש (לא עגום יותר בהכרח). (חשבתי על זה שמשפט מסוג זה, למשל, אי אפשר לכתוב בוואטסאפ. פשוט אי. אפשר. כי האפליקציה תדחה אותו בטענה שהוא מורכב מדי ובלתי קריא ובלתי נגיש למשתמש עד רמה של קריסת הפלטפורמה לתוך עצמה.) (גם הערת הסוגריים הזאת אינה קבילה בוואטסאפ.)

ובכל אופן, כולם מדברים על השטחת השפה והידלדלות המילון העברי ממילים בגלל תחלופן של אלה באייקונים (אימוג'ים) שכוחם בהבעה גדול יותר, בשל חוסר המאמץ שבשיגורם הסתום אל החלל, עומסים על כתפם משמעות מדויקת פחות, ומחייבת הרבה פחות מזו של מילה. למשל במקום לכתוב "מצחיק", בתגובה למשהו משעשע, אפשר לשגר: 😃, או 😭 (מצחיק עד דמעות, כמדומני). למה לא לכתוב "מצחיק" או "מצחיק מאוד"? מכמה סיבות: זה מחייב.

על מה אנחנו מדברים כשאנחנו מדברים על אהבה? כשאנחנו מדברים עליה בוואטסאפ היא מתרוקנת מכל תוכן. זה משונה, מכיוון שכלי ביטוי יש בשפע – ❤️💖💝💋💛💜💏😍😘💕💌💖💝💓💟💚💙. כזה. ובטח שכחתי עוד כמה, או איני יודע היכן למצוא אותם. מה ההבדל בין לב צהוב ללב כחול? ומה ערכו של לב פועם ורוד לעומת לב פועם אדום ענק שממלא את המסך? כלומר, האם לב פועם אדום גדול מעיד על אהבה גדולה יותר מאשר סמיילי עם שני לבבות נוצצים? והאם כשאני כותב לאהובתי 💟💋💖💕🌷 זו אהבה עמוקה ואמיתית ומרגשת יותר ומתכוונת מאשר 💚💙💜😍🎈💃🏽💛💛, שהיא שולחת לחברתה כדי לברך אותה במזל טוב ליום הולדתה? והאם כשאני משגר שני לבבות, משקלם עז יותר משל אחד? כנראה. ואם כך, שלושה היא אהבה גדולה יותר משניים. וכשאני אוהב ממש, האם ❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️ משול לשירת סרנדה מתחת לחלונה בליל גשם סוער, כשאביה הזועף דורך את נשקו מתוך כוונה ליירט את המחזר האסור?

לטור זה יש המשך. הטור המלא פורסם בגיליון המודפס.

    LinkedInEmailWhatsAppTwitterFacebook