fbpx

אלו תנאי הקבלה לתחומי הלימוד השונים

0

בין אם חלמנו על התואר הראשון עוד לפני שסיימנו תיכון, או שדחינו את זה ממש עד הרגע האחרון – בסוף נצטרך לתכנן באיזשהי דרך את העתיד המקצועי שלנו. תואר ראשון הוא לא הדרך היחידה לעשות זאת, אבל אם זו במקרה הדרך שלך, אספנו את המידע החשוב הנוגע לתנאי הקבלה הממוצעים בכל דיסציפלינה. בגדול, חשוב לזכור כי תנאי קבלה בכל מקצוע עשויים להשתנות לעיתים מסיבות שונות הנוגעות בין היתר לביקוש או ליוקרה של מוסד הלימודים.

לפני הכל, מהי דיסציפלינה?

דיסציפלינה אקדמית היא מונח המתאר תחום דעת מסוים, אשר נחקר ונלמד באופן רשמי במערכות החינוך השונות ובתוכן האקדמיה. כל דיסציפלינה היא כותרת אשר מכילה ענפי ידע שונים. לדוגמה, דיסציפלינת מדעי הטבע מכילה את ענפי הרפואה השונים כמו מדעי הרפואה, אסטרונומיה, ביולוגיה ועוד.

העיקרון היפה ביותר של צבירת הידע האנושי לכדי דיסציפלינה מוגדרת, טמון באופן צבירת הידע. הידע איננו סטטי, להפך – הוא דינאמי. תחומי ידע מתפתחים ומתעצבים בהתאם לתובנות ותגליות אנושיות, אשר הושגו בכלים מחקריים מוסכמים. למרות ההגדרה היחסית מדויקת לכך, המונח "דיסציפלינה" לעיתים נודד גם לתתי הנושאים אותם היא מכילה מלכתחילה. אז אחרי שניסינו להסביר את זה, נעבור לדיסציפלינות המוכרות ולתנאי הקבלה של כל אחת מהן.

מדעי החברה

תחת כותרת זו נוכל למצוא את רשימת המקצועות המגוונת ביותר: פסיכולוגיה, אנתרופולוגיה, מדע המדינה, מדעי ההתנהגות, לימודי תקשורת, כלכלה והרשימה עוד ארוכה. תחום ידע זה עוסק בחקר החברה האנושית והתפתח דווקא מתוך מדעי הרוח.

תנאי קבלה

בדיסציפלינה זו, תנאי הקבלה משתנים בהתאם לפקולטה שבחרנו. הנתונים הממוצעים הם בגרות בממוצע משוקלל של  80 ומעלה וציון פסיכומטרי החוצה את רף ה-500.

מדעי הרוח

בשמם האחר והמוכר קצת יותר – "מדעי הדשא". כאן נמצא את לימודי הפילוסופיה, תיאולוגיה, לימודי דתות, בלשנות, ספרות, היסטוריה וארכיאולוגיה. אלו רק כמה דוגמאות למקצועות הבולטים. למרות שנדמה כי מדובר בתחום דעת שהולך ונעלם בחשיבותו אל מול המדעים המדויקים המרכיבים את העולם שאנו מכירים כיום, הוא זוכה לעדנה מחודשת. ארגז הכלים אותו רוכשים סטודנטים ממקצועות אלו כולל יכולות לוגיות הנוגעות במחשבה המופשטת ובפתרון בעיות, חשיבה ביקורתית, גמישות ויצירתיות.

תנאי קבלה

כפי שאמרנו, תנאי הקבלה במקרים רבים מושפעים מהביקוש. בעולם שנשלט על ידי מדעי המחשב, הביקוש למדעי הרוח בשפל וזה מתבטא בתנאי הקבלה הנמוכים לרוב. במוסדות לימוד שונים ניתן להתקבל על סמך ממוצע בגרות העולה על 90, ללא פסיכומטרי. אם נדרש ציון פסיכומטרי מדובר בטווח של 450-500 בממוצע.

מדעי הטבע

אם אי פעם רצית להבין את חוקי הטבע, אלו השולטים ביקום ולנסות את מזלך בניסוח תיאוריות מדעיות דרך מחקר אנליטי – מדעי הטבע הם בדיוק בשבילך. לימודי פיזיקה, ביולוגיה, כימיה ואסטרונומיה הם רק חלק מתחומי הידע המורכבים הללו. כאן נמצא גם את לימודי הרפואה הנחשקים.

תנאי קבלה

ראשית, חלק מתנאי הקבלה יכללו בגרויות ריאליות, בדגש על לימודי מתמטיקה, פיזיקה, ביולוגיה ואנגלית. לעיתים, מצטרף גם ראיון אישי לתהליך הקבלה. לרוב, מדובר בבגרות בממוצע 100 ומעלה וציון פסיכומטרי שנע בין 650-700 במוסדות המובילים בתחום. הדרישות כמובן משתנות בהתאם למוסד והרכב הציונים והחישוב המשוקלל מורכב מכמה פרמטרים.

מדעים מדויקים

להבדיל ממדעי הטבע (החיים), מדעים מדויקים עוסקים בתחומי מדע כמו מתמטיקה וחומר דומם. ועדיין, ההשקה למדעי הטבע משמעותית בהיבטים רבים. כאן נכנסים לימודי מדעי המחשב (תחום שלם בפני עצמו), מתמטיקה, ננוטכנולוגיה והיבטים שונים בפיזיקה כמו פיזיקה קוונטית, או כימיה פיזיקלית ואנליטית בהקשר ללימודי כימיה.

תנאי קבלה

תנאי הקבלה בתחום זה תובעניים וגבוהים במיוחד. במוסדות המובילים התנאים כוללים ממוצע פסיכומטרי של- 650-750. בנוסף, נדרש ממוצע גבוה בבגרויות, בדגש (כמובן) על המקצועות הריאליים כמקצועות מוגברים.

    LinkedInEmailWhatsAppTwitterFacebook