fbpx

תכירו: אלה האנשים הקרובים ביותר לזוג נתניהו

פרויקט בלעדי שחושף את האנשים הקרובים באמת לראש הממשלה

0

למה כל כך הרבה חברים נפלטו מהמעגל של ביבי ושרה? איך הפך הרופא האישי לחבר הכי טוב של הזוג ומה יש לו לספר עליהם? מיהם המקורבים שרואים בנתניהו דמות אב? ועד כמה יש לספר האישי של שרה השפעה על מה שקורה במעון ראש הממשלה?

ד"ר צביקה ברקוביץ מרגיש לא נעים. שלוש פעמים דיברנו בטלפון והוא עדיין לא קיבל אישור ממשרד ראש הממשלה. "בדרך כלל מתקשר אליי הדובר מהמשרד ואומר לי 'תופיע ככה, תדבר ככה' ואז אני מדבר. אני צריך לברר ממי באה ההוראה ואיך הגעת אליי, אני רוצה שיגידו לי על מה לדבר, אני לא רוצה להגיד משהו לא מתאים, אני חבר קרוב מאוד־מאוד, אני לא יכול לדבר על מה שלא מתאים, אני לא רוצה ששרה ונתניהו ייפגעו", הוא אומר. ד"ר ברקוביץ, הרופא האישי של בנימין נתניהו, הוא גם החבר הקרוב ביותר שלו ושל רעייתו שרה. הוא תמיד שם, באירועים חגיגיים ובלא מעט מערבי שבוע רגילים. גם בערב הבחירות היה איתם בבית ראש הממשלה, עד שנסעו לגני התערוכה בתל אביב. הוא מגיע כל אימת שמי מבני המשפחה זקוק לרופא ואף עורך מעת לעת בדיקות שגרתיות, אבל הוא בעיקר חבר. "אנחנו מדברים על הכול, על כדורגל וכדורסל ועל היסטוריה ועל כלכלה וגם על פוליטיקה, יש לנו שיחות מאוד חופשיות. אני לא מייעץ לנתניהו, אבל אני אומר מה שאני חושב. לא פעם הוא לא אוהב את מה שאני אומר, הלוואי והיה עושה לפעמים מה שאני אומר, אבל הוא יודע שאני בעדו. אני מאוד רוצה שהוא יצליח לטובת המדינה וגם כי אני אוהב אותו ואת שרה, אנחנו כמו אחים, כמו משפחה, שרה ונתניהו ואשתי אליזבט ואני, אנחנו חברים פנטסטיים. נתניהו בעיניי הוא גאון. הוא בן אדם נפלא, חם, עם חוש הומור, אנשים לא יודעים איזה חוש הומור יש לו. בפרטיות איתנו הם אנשים פתוחים, הם היו אצלנו עשרות פעמים, אשתי מבשלת נהדר, אוכל רומני־הונגרי, מרק טוב, אני עושה שניצלים".

אלה ימי הרכבת הממשלה המתוחים. "מדד הקִרבה לנתניהו פשוט מאוד", אומר לנו במהלכם ליכודניק ותיק. "המקורבים ביותר לנתניהו קיבלו טלפונים מתחנפים משרים ומחברי כנסת של הליכוד שביקשו מהם להשתדל אצלו בתקופה הזו". ברקוביץ אומר שהוא מקבל שיחות טלפון מחברי כנסת ומשרים, אבל אינו מעורב במשא ומתן ולא משתדל אצל נתניהו עבור איש. "רומנים לא אוהבים פוליטיקה, בפוליטיקה אין חברות ואין יחסי אמון. אתה לא יודע למי להאמין, למי לא להאמין. במשא ומתן הקואליציוני כל יום יש משהו אחר. אני מכיר הרבה פוליטיקאים, כולם אוהבים אותי, אני לא סכנה בשבילם, אין לי שום אינטרסים, אבל אני לא עושה לובי למרות שיש חברי כנסת, כמו יאיר לפיד, שאני מעריך".

עוד נחזור לד"ר ברקוביץ, דמות מפתח בכוורת של נתניהו, האיש שמי שמכירים את משפחת נתניהו מכנים אותו "תופעה יוצאת דופן". ברקוביץ ואשתו הם בין היחידים שהצליחו לשרוד לצד בני הזוג נתניהו שנים ארוכות. עשרות, אולי מאות, חברים ומקורבים היו לזוג לאורך השנים, רק מתי מעט שרדו. רון דרמר, ארי הרו, דוד שימרון, וולטר סוריאנו, תמי האוספטר, גילה בן צבי ואולי עוד כמה. רבים יותר נשרו בדרך. השורדים, יש לציין, נהנים יותר. האוספטר, חברה ותיקה של שרה נתניהו, היא מעין יועצת מיתוג עבורם. הספר ז'אן כהן, אחד הקרובים לאשת ראש הממשלה, היה מעורב בקמפיין האחרון. השף שגב משה, בעלה של סנדרה רינגלר, הסטייליסטית של נתניהו, מבשל לעתים בארוחות רשמיות במעון ראש הממשלה. הוא למשל טרח לחזק את גרסת "הבית הרעוע", אחרי הסרטון של מושיק גלאמין. אליזבט ברקוביץ ניגנה בארוחה בבית ראש הממשלה לכבודו של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין.

מה נשאר לנושרים, אם לא להביט בקנאה. קחו לדוגמה את בני הזוג יורם ולאה גלובוס, הוא מפיק ואיש עסקים ידוע, היא אשת חברה ובשלנית בחסד. כעשר שנים היו חברים קרובים של הזוג נתניהו. לפני שנתיים השתתפו האחרונים במסיבת יום הולדתו ה־70 של גלובוס. לאה גלובוס אמרה בראיון ששרה היא אישה נהדרת, "פסיכולוגית מצטיינת ואמא למופת, ולא סתם ביבי מעריץ אותה. זאת אהבה ענקית בעיניי, אמיתית וטהורה". אבל ליום הולדתה ה־60 של גלובוס, לפני חצי שנה, הזוג נתניהו כבר לא הגיע. באלפיון העליון עוקבים בשמחה לאיד אחרי הסכסוך. תשאלו כל פרח אצולת הון מקומי מה קרה בין הנתניהו־ים לגלובוסים, והם יספרו לכם בחדווה איך לאה גלובוס אמרה ככה ושרה נתניהו אמרה ככה וגלובוס־כאן־ושרה־שם. מסימני התפנית: לאחרונה אירחו הגלובוסים את ציפי לבני ובעלה נפתלי שפיצר, שנואי נפשם של משפחת נתניהו. גלובוס אף הידקה את קשריה עם ג'ודי שלום ניר מוזס, מישהי שאיננה חביבה במיוחד על שרה נתניהו. גם הקשר ההדוק יחסית בין הזוג נתניהו למשה ופנינה אדרי מסמל את השינוי. אדרי וגלובוס הם יריבים ותיקים. בני הזוג נתניהו מתארחים בלא מעט סופי שבוע אצל האדרים, שגרים מול ביתם בקיסריה. נתניהו אף עורך לעתים פגישות עבודה בווילה של אדרי. האלפיון גועש ומחכה בסקרנות לסיבוב הבא. עכשיו תורם של הגלובוסים להכניס סנוקרת. לאה גלובוס מצדה אומרת שהיא לא מדברת על שום דבר, ובוודאי שלא על בני הזוג נתניהו. "זה כל כך עלוב, אנחנו בכלל לא רוצים להיות בתקשורת".

מעבר לממד הרכילותי, המעניין כמובן כשלעצמו, סביבת נתניהו מלמדת על התזזית הבלתי פוסקת המאפיינת אותה. על האופי הייחודי של הזוג ששולט בישראל שנים ארוכות. על החשדנות והקושי לייצר מערכות יחסים ארוכות טווח, בחברות כמו גם בעבודה. רשימת הנפלטים מהמעגל אינסופית כמעט. שלווה ויורם הסל, למשל, היו מקורבים לבני הזוג נתניהו ואף ביקרו בקודש הקודשים, הבית בקיסריה. הסל, בעבר בכיר במוסד, היה כתף שאפשר להישען עליה והוא נתן אותה וגם עצות טובות. שלווה הסל, אשת חברה וימנית מוצהרת, הייתה מיודדת עם שרה נתניהו. לאחרונה התקררו היחסים. עוד ברשימה: ד"ר גבי פיקר, חבר הילדות שהלך עם נתניהו דרך ארוכה, מוטי גלעדי, גבי קדוש, רוני מאנה, הפוליטיקאי הצרפתי מאיר חביב, שעיה סגל ואשתו שרה, רון לאודר ורבים נוספים.

"עבורם האנשים סביבם הם כלי חד־פעמי, להשתמש ולזרוק", כתב רוני מאנה בדף הפייסבוק שלו לפני הבחירות. "יש להם תחושה שישראל והישראלים קטנים עליהם, שהם מורמים מעם, שהם אמריקאים או אירופאים… הייתי איש סודם של שרה וביבי נתניהו, מטפל, תומך, פותר סכסוכים רגישים ותקריות לא נעימות. האיש שמזעיקים אותו באמצע הלילה… הייתי אח. הייתי בשבילם הכול. הטלפון היה פתוח בשבילם גם בשעות הקטנות של הלילה והיו כאלה המון. התבשמתי מזה שהייתי קרוב לאנשים האלה. זה מדבק. זה מסחרר. מודה שזה בלבל אותי כמו שזה בלבל את כל החברים הקרובים ביותר שלהם".

"התעייפתי", אומרת מי שהייתה בעבר הרחוק חברה קרובה ובמהלך השנים התרחקה. "לא היה לי יותר כוח להגיד תמיד את הדברים הנכונים, למחוא כפיים, להחמיא, להפגין נאמנות מוחלטת. כשהייתי מיודדת עם אנשים שידעתי שאינם אהובים על שרה נתניהו, חששתי שהיא תיפגע. שרה היא אישה רגישה ורוצה להרגיש אהובה, והיא רוצה להרגיש שמי שנמצא על ידה הוא לויאלי. אני מבינה אותה, בניגוד לתדמית שלה היא אישה פתוחה שמדברת באופן חופשי ומספרת הכול לכל אחד והיא רוצה להיות בטוחה שהסודות נשמרים. פעם היא אמרה לי, 'אל תספרי לי סודות כי אני לא יודעת לשמור סוד', אבל היא מצפה, ובצדק, שאחרים ישמרו על סודותיה, ולי כבר לא היה כוח לכל הריטואל הזה. שאחרים יהיו סביבם. לי אין כוח יותר".

אז מי בכל זאת שם?

הרופא: ד"ר צביקה ברקוביץ

בן 68, יליד רומניה. ב־1951 עלה עם הוריו ניצולי השואה לארץ, המשפחה הקטנה גרה באשקלון שלוש שנים בטרם חזרה לרומניה. "הייתי ילד, אני לא יודע למה הוריי לא הסתדרו בארץ, כנראה היה קשה עם הצנע. הרבה עולים חזרו אז לרומניה, אונייה שלמה". 21 שנים אחר כך, כשהוא כבר רופא, נשוי לאליזבט ואב לשניים, עלה ברקוביץ לארץ בשנית. בשנים הראשונות גרו בדירה קטנה בשכונת גילה בירושלים. ברקוביץ שוטח בציוריות את תלאותיהם; איך אשתו לימדה פסנתר והוא עבר את בחינות ההתמחות המפרכות. הוא רופא ילדים, בתחילה נסע בכל יום לעבודה באוטובוסים ברחבי ירושלים לתורנויות, "אבל אפילו לרגע לא הצטערנו שעלינו לארץ. גם כשלא היה לנו מה לאכול היינו ציונים. בשנים הראשונות חיינו ממש בעוני, נתנו לנו לצאת מרומניה רק עם כמה בגדים. בגילה לא היה שום דבר, רק עשרה מבנים". די מהר "החריצות הרומנית" הידועה הניבה פרי. "רומני שיש לו שם טוב והוא מצליח זה לא פשוט", אומר ברקוביץ, שגאה במוצאו ואינו מנסה לטשטש גם את מבטאו הרומני הכבד. "עבדנו קשה ויפה, והגענו".

והגיעו רחוק. אביה של אליזבט, הרדיולוג פרופ' אמריק לקס, עלה לארץ בשנות ה־50 לחייו והיה רופא בכיר בהדסה ירושלים. אליזבט ברקוביץ היא סמנכ"ל האקדמיה למוזיקה בירושלים. שני בניהם של הברקוביצים רוקחים. ד"ר ברקוביץ הוא סב לשבעה נכדים, חלקם בני בית אצל משפחת נתניהו ממש כמו הסבא. לפני שלוש שנים עברו הברקוביצים לבית מרווח בהר אדר, ולפני כחודש התמנה הרופא הוותיק לקונסול כבוד של רומניה בישראל, "בלי עזרה של נתניהו, אף פעם לא ביקשתי ממנו שום דבר, הוא אפילו לא ידע שאני הולך לקבל את המינוי למרות שהוא מאוד אוהב רומנים, אפילו נסענו ביחד לרומניה לפני הרבה שנים". את הטיסה ההיא, אגב, מימן מיליונר רומני שהיה מקורב לאדריאן נסטסה, ראש ממשלת רומניה.

בשנים האחרונות הפך לגיבור התקשורת הרומנית. יש לו חברים רבים מהמדינה שבה נולד, בהם ראש עיריית בוקרשט סורין אופרסקו, שאף ביקר לאחרונה בישראל. בארץ ברקוביץ הרבה פחות ידוע. "בדרך כלל אני מסרב לפניות של עיתונאים. מהתקשורת של ראש הממשלה מתקשרים אליי ואומרים לי שעיתונאים רוצים לראיין אותי, אבל אני מוריד אותם, אני בן אדם פרטי, אני לא מחפש פרסומת. לפני כמה זמן ישבתי עם עיתונאי אמריקאי ידוע, דיברתי על נתניהו ועל עצמי, הוא אמר לי שאני מעניין מאוד ולא הכניס לכתבה אף מילה. כשפעם כבר דיברתי על נתניהו בתקשורת הישראלית חטפתי בומבה מעיתונאי, בשביל מה אני צריך את זה. אני חבר אישי של נתניהו עוד לפני שהוא היה ראש ממשלה, אנחנו כמו משפחה, תוקפים אותו וגם אותי בגלל שאני חבר שלו". ברקוביץ לא אומר זאת במפורש, אבל הוא מתכוון ככל הנראה לכתב האישום שהוגש נגדו בינואר 2001 על העלמות מס בין 95' ל־98'. במהלך החקירה אמר שרודפים אותו מסיבות פוליטיות, בסופו של דבר הגיע להסדר טיעון אחרי שהודה ב־41 מקרים שבהם גבה תשלום על ביקורי בית ולא דיווח לרשויות המס. הוא נידון לשישה חודשי מאסר על תנאי וקנס של 100 אלף שקל.

ברקוביץ, רופא ילדים ידוע בירושלים, הכיר את הזוג נתניהו כשאלה הגיעו אליו אחרי לידת בנם אבנר. הוא טיפל בילדי נתניהו וגם באבותיהם המנוחים של בני הזוג. אגב כך נקלע לסערה באוגוסט 2011, כשפורסם שהעובדת הזרה שטיפלה באביה של שרה, שמואל בן ארצי ז"ל, נפצעה במהלך ויכוח עם שרה נתניהו. ברקוביץ התייצב מול מצלמות הטלוויזיה וסיפר שהמטפלת התרשלה בטיפול באב הקשיש ומאז נעשתה אגרסיבית. הוא אישר שאבחן אצלה נקע, אבל אמר שהיא גרמה זאת לעצמה. שנתיים אחר כך התראיין ל'ישראל היום' לצד רופאים נוספים שטיפלו בהוריה של שרה נתניהו והחליטו "שנמאס להם לקרוא השמצות עליה". ברקוביץ הילל אז את מסירותה של שרה לאביה, המחנך הידוע. "מארבעת הילדים של אביה ראיתי רק אותה. כשהייתי מסתכל על שרה ורואה את הדאגה שלה, הייתי אומר בכל פעם מחדש 'הלוואי עליי'".

ברקוביץ הוא גם רופאו האישי של ראש הממשלה. תמורת עבודתו יקבל במשך ארבע שנים, עד 2017, 192 אלף שקל, 4,000 שקל לחודש. אדם המכיר את המשפחה אומר שברקוביץ שווה כל גרוש. הוא מגיע לבית ראש הממשלה בכל עת, לעתים בשעות לילה מאוחרות. כך באוגוסט 2013, כשנתניהו עבר ניתוח בקע טבורי דחוף, היה זה ברקוביץ שליווה אותו לבית החולים ושהה לצדו כל הלילה. כשנשאל מי ביקר את ראש הממשלה במהלך הלילה ענה הרופא המסור: "רק אני צריך להיות איתו. לא מפריעים לחולים".

הוא עצמו מעדיף לדבר על עיסוקו הרפואי ולא על חברו נתניהו, אבל בשיחות ביניהם הרפואה תופסת מקום זניח, ככל הנראה. "מלבד השאלה אם להפציץ באיראן, נתניהו מתייעץ עם ברקוביץ על כל דבר", אומר אדם המכיר את המשפחה. "בניגוד לחבורת היסמנים שמקיפה את נתניהו, ברקוביץ הוא בין היחידים שאומר מה שהוא חושב בכל נושא, ונתניהו למד לסמוך עליו ולהעריך אותו. הוא איש סוד מוחלט. הוא הדוד הטוב, זה שתמיד יש לו מצב רוח טוב ויודע לשמור על אופטימיות גם במצבים קשים".

כך לפני הבחירות, כשנתניהו היה בטוח שהוא עומד לנחול תבוסה קשה, היה זה ברקוביץ שרומם את הרוחות במעון ראש הממשלה. "הייתי בטוח כל הזמן שנתניהו ינצח. אני מסתובב הרבה בירושלים ומדבר עם הרבה מאוד אנשים, וראיתי את ההערצה לנתניהו. היה לי ברור שהוא זוכה. נכון שבתל אביב הוא פחות אהוד, אבל אפילו שם הוא קיבל 18%. אמרתי לנתניהו שלא ידאג, ננצח בגדול, אמרתי לו שירושלים פנטסטית".

– בסופו של דבר, חלק ניכר מהתוצאה הפנטסטית היה בגלל השלהוב נגד הערבים.

"הוא לא התכוון לצאת נגד הערבים. אני מכיר אותו הרבה שנים ובחיים שלי לא שמעתי אותו מדבר נגד ערבים".

– אתם מדברים על המזרח התיכון. לאן נתניהו חותר?

"אני גרתי בגילה כשירו על השכונה. אני בן אדם פרגמטי, אני מייעץ לנתניהו לעשות שלום".

– המלצת לנתניהו ללכת לממשלת אחדות?

"אני לא ממליץ או מייעץ, אנחנו מדברים. אני חושב שאחדות בעם זה הכי טוב, בשביל זה באתי לישראל, בשביל האחדות, ככה נוכל להילחם באיראן".

– אתם משוחחים גם על יוקר המחיה?

"החיים שלנו לא רעים לעומת מה שקורה במדינות אחרות. אנחנו מוציאים הרבה על נשק, אבל בפסח יצאו 50 אלף ישראלים לחו"ל, באילת היה מלא והמלונות היו מפוצצים. יש הרבה עניים, אני מסכים. המצב לא רע למי שיש, ולמי שאין זו בעיה וצריך לשפר. אני מדבר על זה עם נתניהו, לא תמיד יש לו מי שיעביר לו מה שהעם מרגיש, ואני חלק מהעם. כשאני הולך ברחוב אני מכיר המון אנשים, ליכודניקים בכלל מעריצים אותי, אבל גם מי שלא הצביע לליכוד מכיר אותי. הוא רגיש לזה, אבל לא תמיד יוצא מה שרוצים".

– מהיכרות קרובה עם ראש הממשלה, אתה יכול להבין למה הוא מייצר כל כך הרבה טינה?

"אותך כולם אוהבים? אלה החיים, אי אפשר שכולם יאהבו אותך. יש אנשים שמעריצים אותו. אחרי הבחירות הלכתי ברחוב בירושלים ואנשים אמרו לי 'ניצחנו, ניצחנו'. הבעיה שהעיתונאים הרבה פעמים מוציאים דברים מההקשר, אבל נתניהו עסוק רק במדינה, הראש שלו רק על מה שקורה במדינה, הוא כל הזמן עובד ועובד ועובד".

– יש לך תחושה של כוח? שנים אתה בקשר כל כך קרוב עם מי ששולט במדינה.

"ממש לא. בשבילי כולם אותו דבר. היום אכלתי ארוחת צהריים עם פועל רומני שהילד שלו היה פציינט שלי. הוא התקשר אליי, הזמנתי אותו לארוחה של שווארמה וסלט. הכוח שלי הוא מהרפואה, כשפציינטים שולחים לי מכתבי תודה, פרחים או בקבוק יין. כל החברים שלי הם אנשים רגילים, לא מיליארדרים".

– למה דווקא אתה ואשתך שרדתם במקום שכל כך הרבה נפלו בו?

"בחיים שלי לא ביקשתי מנתניהו שום דבר. החברות בינינו אמיתית, הם אצלנו בבית, אנחנו אצלם. הרבה אנשים התנהגו בצורה לא יפה כלפיו, אני רק רוצה לעזור לו".

הפרקליט: עו"ד דוד שימרון

אם ד"ר ברקוביץ אחראי על הרגש, עו"ד דוד שימרון אחראי על הפרקטיקה. בן 65, נצר לאצולה משפטית ירושלמית. אביו ארווין שימרון היה פרקליט המדינה השני. במלחמת יום הכיפורים שימרון הבן נפצע בעינו. הייחוס המשפחתי והפציעה הם בין הנכסים החזקים שלו בקשר עם נתניהו, שמעריך ייחוסים משפחתיים וגיבורי קרבות. שימרון, קרוב משפחה של נתניהו, הוא איש סודו המוחלט של ראש הממשלה בכל הקשור לפוליטיקה ולחיים האישיים. בניגוד לברקוביץ הרגשני ומלא שמחת החיים, שימרון אדם יבש ושכלתני שאחראי על ההסכמים והחוזים המשפטיים. הוא ורעייתו אודרי שימרון, יו"ר נשות הדסה, קרובים מאוד לזוג נתניהו, אבל הקשר הוא אינסטרומנטלי יותר. שימרון ענייני מאוד, משיא עצות משפטיות, מחלץ מצרות ועומל שעות נוספות בעתות משבר.

שימרון נמצא שם מסוף שנות ה־80, כשנתניהו חזר לארץ והתחיל את צעדיו הראשונים בפוליטיקה המקומית. עד היום הוא שם, מופיע בטלוויזיה כשצריך, מכין תביעות דיבה, אבל מנסה לשמור על כבודו האישי. כשעיתונאים מתחו ביקורת על הופעות מביכות אולי בטלוויזיה, כמו במערכת הבחירות הסוערת האחרונה, הוא נעלם מהמסך וחזר אל ההסכמים המשפטיים. במשא ומתן הקואליציוני נתפס שימרון כקולו של נתניהו, רק מדרגה אחת מתחת לראש הממשלה. זאב אלקין הרבה להצטלם, שימרון עשה את העבודה השקטה.

"לא במקרה שני אנשי סודו של נתניהו שמלווים אותו שנים ארוכות הם רופא ועורך דין", אומר אדם המכיר את נתניהו היטב. "גם רופא וגם עורך דין מחויבים על פי החוק לחיסיון מקצועי, ונתניהו, אדם חשדן מאוד שאינו סומך על איש, יודע שהוא יכול לסמוך על שימרון גם בגלל הקשר ארוך השנים ביניהם, אבל גם מפני ששימרון מחויב לשמור על סודותיו".

המושך בחוטים: נתן אשל

אם יזרקו אותו מהדלת הוא יחזור מהחלון; אם יעיפו אותו מהלשכה, ימשיך לבחוש בנעשה בבית מספר אחת בבלפור, מעידים מי שמכירים את נתן אשל היטב. מערכת היחסים בין בני הזוג נתניהו לאשל ידעה לא מעט עליות ומורדות. הוא היה סמנכ"ל ב'ישראל היום' והגיע עד תפקיד ראש לשכת ראש הממשלה, ונאלץ לעזוב אחרי שעובדת התלוננה שהטריד אותה והורשע בבית הדין המשמעתי של עובדי המדינה. בהסדר הטיעון לפני שלוש שנים התחייב אשל שלא לעבוד בשירות המדינה. מאז אין לו תפקיד רשמי, אבל הוא היה מעורב במשא ומתן הקואליציוני מאחורי הקלעים ואף תועד בבית מלון ירושלמי עם משה ליאון, שבא בשמו של מקורבו אביגדור ליברמן, ועם זאב אלקין מהליכוד. אשל אמר שעבר שם במקרה. בבחירות לפני שנתיים השתחל גם בתחילה אל המשא ומתן, אבל ביקורת ציבורית חריפה הביאה את לשכת ראש הממשלה להודיע שאשל לא ישתתף בהרכבת הקואליציה. הפעם מעורבותו נתפסת כטבעית. אם בעבר גיל שפר, מנהל משרד ראש הממשלה, נלחם בנתן אשל בכל כוחו, הרי עתה, אחרי ששפר עזב, דרכו של אשל לבני הזוג נתניהו חלקה הרבה יותר. בכיר בליכוד אומר שידו של אשל בכל, ראש הממשלה שולח אותו לשליחויות עלומות, בין השאר במגזר הדתי והחרדי, "אם כי בסופו של דבר סוגר את הכול בעצמו".

מכריו של אשל מביטים בהשתאות בתופעה, חלקם אומרים שיותר מאשר הזוג נתניהו זקוק לאשל, הוא זקוק להם. אחרים סבורים שקשה לדעת מי כאן הביצה ומי התרנגולת, שני הצדדים זקוקים זה לזה, נתניהו צריך את אשל, בחשן לחשן, אדם מחובר ומתוחכם שיודע להצית שריפות אבל גם לכבות כאלה; שליח נאמן שמוכן לעשות הרבה למען פטרונו. אשל, לעומת זאת, זקוק לא פחות לנתניהו, האיש החזק במדינה שיכול לאפשר לו קרבה למוקדי כוח.

גם בקשר הקרוב שלו עם שרה נתניהו אסור לזלזל. אם כי בעבר היה אינטנסיבי יותר, על פי עדויות. כך למשל היה אשל דואג לעניינים טכניים בביתם בקיסריה; סייע בהכנת בר המצווה לאחד מהילדים; וגם נתן תדרוכים וסיוע לאשת ראש הממשלה במהלך בחירות, לרבות ההמלצות אם להצניע נוכחות בהן או להגביר אותה. בשלוש השנים מאז עזב את לשכת ראש הממשלה כוחו ירד, אבל אשל כאמור אינו מוכן לוותר על משפחת נתניהו. עד כדי כך שחבריו תוהים אם הוא זה שהזמין את הצלם לבית המלון הירושלמי רק כדי לאותת לעולם – אני כאן. אחרים שמכירים את נתניהו ואשל מעידים על נדבך נוסף בעניין. נתניהו, הפוליטיקאי המיומן והמתוחכם ביותר בארץ, מכור באופן טבעי למידע; ואשל נחשב לצינור שמביא פיסות אינפורמציה רבות – קטנות כגדולות. מעטים הם אלה שהיו בלשכה ויצאו ממנה והצליחו להתקרב מחדש. אשל וניר חפץ (ראו מסגרת על שרה נתניהו) בולטים בכך.

האמריקאים: רון דרמר וארי הרו

להרו ולדרמר יש מה שנתניהו אוהב ביועציו. הם צעירים, הם נמרצים והם נאמנים. הרו היה לוחם בגולני. דרמר הוא בן למשפחה מיוחסת בארצות הברית. ביחד יש להם את המרכיבים החשובים בעיני נתניהו: כסף, שכל וצבא. נתניהו משוחח איתם באנגלית ורואה בהם בני־סמכא בתחומים רבים, ביניהם כמובן גם ענייני ארצות הברית. הקשר שלו עם דרמר חם במיוחד. נתניהו אוהב את דרמר, שמקורב גם למשפחת אדלסון, ורצה שיישאר בירושלים, אבל דרמר התעקש להתמנות לשגריר בוושינגטון, ונתניהו, שלא יכול היה לסרב לבן טיפוחיו, העניק לו את השגרירות.

דרמר, בן 45, עובד עם נתניהו למעלה מעשר שנים. הוא נולד בארצות הברית. אביו, ג'יי דרמר, היה ראש עיריית מיאמי ביץ' מטעם המפלגה הדמוקרטית, ולא זו בלבד שנבחר לראש העירייה אלא גם גבר במרוץ על אליוט רוזוולט, בנו של הנשיא הנערץ פרנקלין רוזוולט. שנים מאוחר יותר גם אחיו של דרמר, דיוויד, נבחר לראשות העירייה. דרמר עלה לארץ במחצית שנות ה־90, שימש כעוזרו של נתן שרנסקי, כיועצו האסטרטגי של נתניהו כשהיה שר האוצר, כציר כלכלי בשגרירות בוושינגטון, כראש אגף ההסברה במשרד ראש הממשלה וכיועצו המדיני של נתניהו. הוא נפגש לראשונה עם נתניהו בקיץ של שנת 2000. נתניהו היה אזרח מן השורה, דרמר התאלמן זמן קצר לפני כן. אשתו המנוחה, עדי, הייתה בתו של דוד בלומברג שהיה יו"ר בנק ירושלים. היום דרמר נשוי בשנית ואב לארבעה בנים. הכימיה הייתה מיידית. בסביבתו של נתניהו יש הסבורים כי דרמר, שאביו נפטר כשהיה בן 13, רואה בנתניהו דמות אב. למרות שורשיו הדמוקרטיים, דרמר הוא היום רפובליקני בקשריו ובדעותיו. הוא מקורב בין השאר גם למשפחת בוש. הוא היה זה שהגה את רעיון הנאום בקונגרס נגד איראן לפני הבחירות, ופעל לביצועו תוך עקיפת הבית הלבן. בבית הלבן היו רוצים שדרמר יחזור הביתה, לירושלים, אבל כל עוד דרמר רוצה בתפקיד הוא יישאר בוושינגטון. למרות המרחק הפיזי, נתניהו ודרמר משוחחים לעתים קרובות, לפעמים כמה פעמים ביום.

הרו אמנם קרוב הרבה פחות מדרמר, אבל עדיין קרוב למדי. בן 42, תושב מודיעין, נשוי ואב לארבעה. מסתובב סביב נתניהו שנים רבות. הוא נולד בלוס אנג'לס, עלה בגיל 12, למד פסיכולוגיה באוניברסיטת ניו יורק, ומשנת 2002 נמצא לצדו של נתניהו למעט הפסקה של ארבע שנים. הוא שימש כיועצו לקשרי חוץ, כמנכ"ל ארגון ידידי הליכוד בארצות הברית, כראש הסגל של ראש הממשלה וכיועץ במטה הבחירות. בין אם יקבל תפקיד רשמי בלשכת ראש הממשלה ובין אם לא, הרו יישאר חלק מהכוורת.

אנשי העסקים: מהורוביץ ועד מילצ'ן

גם יואב הורוביץ הוא צירוף מושלם עבור נתניהו, מנהל מוערך ואיש עסקים, לוחם לשעבר בסיירת מטכ"ל. הם מכירים שנים ארוכות. הורוביץ היה חייל בסיירת מטכ"ל כשנתניהו היה מילואימניק, מאז שמרו על קשר. בן 54, תושב כפר בן נון, נשוי בשנית ואב לארבעה. היה יועץ עסקי ומנהל ותיק בתחום הרכב. מאז 2008 הוא מנכ"ל חברת אוויס. כבר שנים שהוא משחק על קו התפר שבין פוליטיקה לעסקים. הוא היה ראש מטה המתנחלים למאבק בהתנתקות, ב־2006 עבד במטה הפריימריז של נתניהו והיה פעיל מאחורי הקלעים עבור נתניהו במחאת המילואימניקים שלאחר מלחמת לבנון השנייה.

נתניהו, איש שחשדנות היא מרכיב מכריע אצלו, סומך מאוד על הורוביץ. עד כה ההשקה הרשמית ביניהם נשמרה על אש קטנה, כמו למשל מינויו של הורוביץ לוועד המנהל של רשות השידור. את פעילותו זו הגדיר הורוביץ כ"חלק משירות המילואים שלי". כחלק משירות המילואים הוא עלה לכותרות כשבעקבות שיחה עם חנה מיצקביץ, היועצת המשפטית של רשות השידור, היא התעלפה ופונתה לקבלת טיפול רפואי. הורוביץ הכחיש שניסה להלך אימים על מיצקביץ.

במשא ומתן הקואליציוני מילא הורוביץ תפקיד פעיל. לא אחת הוא ניהל שיחות עם כחלון, דרעי ואחרים, ונחשב לאיש סודו של נתניהו גם בהקשר הזה. בדרגה אחת מתחת לדוד שימרון, אבל הרבה מעל לפוליטיקאים. כך למשל היה זה שהאיץ באנשי כחלון לסיים את המגעים ולהגיע להסכם. נתניהו רוצה תמונה עם כחלון, אמר הורוביץ לאנשי כחלון, בואו נסדר את זה במהירות. תפקיד מנכ"ל משרד ראש הממשלה הוצע לו לאחרונה, ולא בפעם הראשונה. הפעם הוא עשוי דווקא להיעתר לבקשת נתניהו.

וולטר סוריאנו, מפיק מקסיקני שמתגורר בירושלים ונחשב מקורב לנתניהו. בתחילת שנות האלפיים הפיק סרט על יוני נתניהו ז"ל, ומאז הקשרים בין המדינאי למפיק התהדקו. נתניהו אף נסע בעבר בתיווכו של סוריאנו למקסיקו לגייס כספים עבור העמותה החרדית 'לב מלכה' המסייעת בטיפול בחולי סרטן. בסביבתו של נתניהו אומרים שהוא נפגש לעתים עם סוריאנו ומעריך את דעתו.

אנשי עסקים רבים אחרים רצו לחשוב שהם קרובים לנתניהו. מנוחי דנקנר ועד יצחק תשובה, בתקופות שונות. אבל נתניהו, פוליטיקאי ייחודי, אינו נזקק לאצולת ההון המקומית, דבר שמעורר כמובן לא מעט הערכה. רוב קשריו עם אצולת ההון הם עם זו האמריקאית. שם מדובר יותר בקשר אינסטרומנטלי, רבים מהם מעריצים את נתניהו ותומכים בו לאורך שנים. חלקם, כמו רון לאודר, היו גם קרובים אישית – אבל התרחקו עם השנים בנסיבות שונות. מי שחריג בהקשר הזה הוא ארנון מילצ'ן, מפיק הענק ההוליוודי. הוא מכיר את נתניהו שנים ארוכות. על פי מסמכים שפורסמו לפני שלוש שנים בארצות הברית, נתניהו עבד בסוף שנות ה־70 בחברת 'הלי טריידינג' שהייתה בבעלות מילצ'ן ושימשה כשלוחה של רשת הברחות רכיבים לתכנית הגרעין הישראלית. נתניהו הכחיש וטען שהוא מכיר את מילצ'ן רק מאמצע שנות ה־90. בכל מקרה זו היכרות קרובה. באחת ההשבעות שלו בכנסת כראש ממשלה, נכח מילצ'ן ביציע הכבוד יחד עם שלדון אדלסון ולאודר. בני הזוג נתניהו אף חתמו את ביקורם בארצות הברית במרץ 2014 בביתו של מילצ'ן, ויחד עם בנם יאיר הצטלמו עם ליאונרדו דיקפריו, ברברה סטרייסנד וכוכבים נוספים. מילצ'ן, על פי דיווחים, פעל מרחוק גם במשא ומתן הקואליציוני האחרון, כדי לבדוק אפשרות לממשלת אחדות עם הרצוג. דיווחים דומים בעבר הכחיש מילצ'ן לא פעם.

חיים ביבס

לכאורה, על פי כל הסימנים, המקורב חיים ביבס צריך להתחיל לדאוג. בינואר השנה הכריז נתניהו שביבס "הוא הליכוד האמיתי". מכאן ביבס יכול רק להידרדר. תראו מה קרה לכחלון אחרי שנתניהו הפציר בשרי הליכוד להיות כחלונים. ביבס, ראש עיריית מודיעין ויו"ר השלטון המקומי, הוא אחד הפוליטיקאים היחידים המקורבים לנתניהו. הוא בן דודם של ז'קי לוי ושל אורלי לוי (אמו היא אחותה של רשל, אשתו של דוד לוי). הוא מיודד גם עם ישראל כץ וגדעון סער, ובפריימריז בליכוד הריץ את מירי רגב. לכאורה שילוב בלתי אפשרי, ובכל זאת ביבס מצליח לתמרן בין כולם בקלילות מעוררת התפעלות.

אל נתניהו הגיע דרך ד"ר גבי פיקר. פיקר נעלם מסביבת נתניהו, ביבס עדיין שם, חביב גם על שרה נתניהו. "נתניהו ואני מאוד קרובים", אומר חיים ביבס. הוא מזכיר שעמד בראש מטה הארגון של הליכוד ובראש המטה של נתניהו בפריימריז בכל המערכות האחרונות. נתניהו ביקר לא אחת במודיעין כאורחו של ביבס. ביבס גם היה בין ראשי הרשויות שקראו לראש הממשלה להשאיר את תיק החינוך בליכוד. אם זה מהלך אותנטי, סביר להניח שנתניהו לא אהב אותו. אבל בהחלט יכול להיות שזהו ספין שהיה מקובל על נתניהו עצמו. בליכוד אומרים שביבס מקורב, אבל לא כמו אנשי הכוורת הוותיקים ברקוביץ, אשל ושימרון. "הוא לא אחד שיכול להשפיע על נתניהו במינויים של שרים, למשל. נתניהו מתייחס אליו כאל מפיק", אומר אדם המכיר מקרוב את ראש הממשלה. אבל בסביבה של נתניהו, שבה לפוליטיקאים כמעט ואין דריסת רגל, הקִרבה של ביבס לראש הממשלה מעוררת עניין רב בליכוד. ובסביבת ביבס מתארים פוליטיקאי מתוחכם במיוחד, ששואף להגיע בעתיד לתפקיד שאותו ממלא כעת נתניהו עצמו.

דוד שרן

מעמדו של מנהל לשכת נתניהו – וגם מי שאחראי מטעמו של ראש הממשלה על תחום התקשורת, הקריטי עבורו במיוחד – הולך ומתחזק בחודשים האחרונים. גם לשרן יש את המרכיבים שנתניהו מחפש, הוא סגן אלוף במילואים, גדל בארצות הברית ומדבר אנגלית שוטפת. בעבר שימש כראש המטה של יובל שטייניץ במשרד האוצר וכמזכיר חברת קצא"א. לפני כחצי שנה נקרא לשרת בלשכת ראש הממשלה, ובמהלך הבחירות היה צמוד לזוג נתניהו. השתתף בדיונים הרגישים ביותר, וגם השיא לא מעט עצות, כמו זו שהביאה את נתניהו להגיע לחוג בית בחולון בביתו של פעיל הליכוד שבתאי יוסף, חבר קרוב של שרן. זה קרה מיד עם חזרתו של ראש הממשלה מהנאום בקונגרס, עיתוי שמעיד על השפעתו הרבה של שרן. "המעבר מוושינגטון לחולון היה קיצוני מאוד. שרן הוא זה שייעץ לנתניהו להפשיל שרוולים ולהתחיל לעבוד בשטח אם הוא רוצה לנצח בבחירות, ונתניהו קיבל את העצה. אפילו ישראל כץ לא היה מצליח להביא את נתניהו אליו הביתה", אומר בכיר בליכוד. שרן אמנם לא היה שם, כעובד מדינה נאסר עליו להשתתף באירועים פוליטיים, אבל מותר לו בהחלט להשיא עצות לראש הממשלה והוא עושה את זה, אומר אותו אדם.

מאז הבחירות כל מי שהיה קרוב לנתניהו בתקופת הבחירות זוכה להעדפה מיוחדת, אומרים בליכוד, ושרן בהחלט נהנה מההעדפה הזו. לא זו בלבד שימשיך לשמש כמנהל לשכת ראש הממשלה, מעמדו כחלק מהכוורת של נתניהו אף ילך ויגדל וישכיח את העובדה שרק לפני ארבע שנים היה שרן מועמדו של אביגדור ליברמן לתפקיד קונסול כללי בניו יורק, הצעה שנתניהו התנגד לה.

אורן הלמן

סמנכ"ל רגולציה, קשרי ממשל ותקשורת בחברת החשמל הוא מקורב ותיק של נתניהו, שאף הציע לו את תפקיד ראש מערך ההסברה במשרד ראש הממשלה. הלמן היה היועץ הפוליטי של נתניהו בלשכת שר האוצר ושימש כיו"ר האופוזיציה וכמנהל לשכת העיתונות הממשלתית. אף שכבר שנים הם לא עובדים יחד, הלמן שמר על קשר עם נתניהו. הוא נאמן לראש הממשלה, מעולם לא פגע בו, גם לא בשיחות "אוף רקורד" (בניגוד לרבים אחרים שמוצא פיהם אינו שווה מול נתניהו ובשיחות פרטיות). אמנם נתניהו לא תמיד מעריך נאמנות, אבל זו של הלמן דווקא משתלמת. במהלך הבחירות התייעץ נתניהו לא אחת עם הלמן. גם אם לא יחזור לעבוד עם נתניהו ויישאר בתפקיד הנחשק בחברת החשמל, שהוא ממלא באופן מעורר הערכה, הוא צפוי להישאר קרוב למנהיג.

המקורבים של שרה נתניהו

לרובם אין השפעה מיידית וישירה על ראש הממשלה, אבל האנשים הקרובים אל רעיית ראש הממשלה שרה נתניהו מגיעים למעון ראש הממשלה בתכיפות גדולה יותר מזו של שרי הליכוד. נתניהו היא פסיכולוגית חינוכית במקצועה, בעלת M.A מהאוניברסיטה העברית. היא עוסקת בתחום גם כיום, במקביל להיותה אשת ראש הממשלה. אבל יש לה חברות שנשארו גם מהתקופה הרחוקה, בה עבדה כדיילת אוויר. כך למשל תמי האוספטר וגילה בן ארצי (אין קשר משפחתי), שמוזמנות בדרך כלל לאירועי יום העצמאות במעון ראש הממשלה. האוספטר גם מייעצת בנושאי מיתוג לשרה.

"חברים לשעה", מכנה אדם שהיה מקורב לראש הממשלה ואיננו עוד – את החברויות האלה. "הם עומדים בתור כדי להיחשב לחברים של ראש הממשלה, אבל די מהר נעלמים". מודעת האבל על מות אביה של שרה נתניהו, שמואל בן ארצי ז"ל, מעידה על התחלופה. בן ארצי נפטר בנובמבר 2011, על המודעה חתומים כמה "לשעברים" במעגל הקרוב של הזוג נתניהו כמו הגלובוסים, שרה ושעיה סגל, אסנת ומוטי גלעדי, רויטל ואבי בלשניקוב (שנכנסו לרשימה הודות לרון לאודר, שבלשניקוב היה נציג עסקיו בישראל).

ז'אן כהן, הספר הצמוד של בני הזוג נתניהו, הוא אחד מחברי השעה האלה. "תכתבי נכון את השם שלי", הוא אומר, "זי"ן, צ'ופצ'יק, אל"ף, נו"ן, ואל תשכחי לכתוב שאני מעצב שיער וצלם אופנה". כהן הגיע אל משפחת נתניהו בעקבות המלצה של סנדרה רינגלר, הסטייליסטית האישית של אשת ראש הממשלה. מעמדה של רינגלר כה גבוה עד ששרה נתניהו הגיעה לאירוע שהסטייליסטית ערכה לכבוד אמה.

כהן לא רק מקצץ וצובע שיער, הוא גם נשכב על הגדר למען בני הזוג. אחרי שפורסם דו"ח מבקר המדינה על הוצאות מעון ראש הממשלה, בו גם נחשפה הוצאה גבוהה בתחום עיצוב השיער, הכריז כהן: "זה ביזיון, אנחנו רדודים, חברה קמצנית. ענייה". כהן, בכל מקרה, אינו עני. הוא גם צילם עבור קמפיין הבחירות של הליכוד, "בטח שאני מקבל על זה כסף", הוא אומר, "אני לא עובד בחינם. אני עובד בכבוד". שמו של ז'אן – במקור יוסף כהן מחיפה – אינו מוכר לציבור, אבל הסלבריטאים מכירים אותו. מיה דגן, מאיה בוסקילה, גל גדות, כולן עברו תחת המספריים שלו, אבל השיא, כמובן היא שרה נתניהו. "האינטימיות בינינו קיימת", הוא אומר, "יש בינינו תהליך יפה של חברות יפה, חברות פשוטה בלי מטענים של תן וקח. אני מדבר עם שרה על הכול, וגם היא יכולה לדבר איתי על הכול. היא מדברת על מה שהיא מרגישה, כל אחד מאיתנו מדבר בתחומו. אני במקצועיות שלי באופנה, והיא מדברת על תחום הפסיכולוגיה, כל אחד תורם את החלק שלו. נורא כיף לדבר איתה, יהיו כאלה שיגידו שלא, אבל יש יותר הרבה שיגידו שכן. יש בה רגישות לדעת להקשיב וזה דבר עצום".

הם נפגשים המון, הוא מספר. בני הזוג נתניהו הם אנשים עסוקים, ושרה צריכה להתלוות אל בעלה ולהיראות היטב. "התנאים שלה טובים, היא קוקו שאנל סטייל, במיוחד עכשיו אחרי שהיא רזתה והיא מתאמנת. היא אישה רגישה, אינטואיטיבית, כל דבר חשוב לה, היא לקחה לתשומת לבה את טענות התקשורת ולקחה את עצמה בידיים. זה לא רק התסרוקת, זה גם הבגד. היא האצילה סמכויות. אישה מדהימה, מאוד־מאוד מוכשרת, אני אוהב את הדעתניות שלה, אין הרבה נשים שחשובות להן העשייה והציוניות והמשמעת והתרבות. לא כל יום פוגשים אנשים שיכולים להכיל משהו כזה גדול".

חצי שעה אחרי שאנחנו מדברים בפעם הראשונה בטלפון, ז'אן כהן חוזר אליי נרגש. הוא מקריא לי רשימת שמות ומבקש שאתקשר דחוף למזכירתה של הגברת נתניהו ואקבל ממנה את מספרי הטלפון של האנשים ברשימה כדי שאוכל לשוחח איתם על שרה נתניהו. אלה האנשים, אני מבינה, המהווים על פי ידיעתו את חוג חבריה הקרוב של נתניהו. ומי ברשימה? ד"ר ברקוביץ, ציפי נבון שהייתה עוזרת של בנימין נתניהו כשהיה שר אוצר, עו"ד יוסי כהן שכזכור חרך את המסכים לפני הבחירות והגן בחירוף נפש על בני הזוג נתניהו ("הגברת נתניהו היא אישה נפלאה" ו"בני הזוג נתניהו חיים בצניעות, בבית יש חלודה"). עוד ברשימה שולה קרייזר, שעובדת עם שרה נתניהו בעיריית ירושלים, מירב יוחנן שהייתה הסטייליסטית לפני רינגלר ונשארה בקשר. גילה בן ארצי ותמי האוספטר, עו"ד מיכאל ראבילו שעובד במשרדו של שימרון ומייעץ גם הוא לבני המשפחה, בני ציפר שנפגש בפברואר עם שרה נתניהו והנחיל לאומה טקסט בלתי שגרתי ב'הארץ' על אודותיה ("אלמלא הייתי מתבייש הייתי אומר לה שהיא אישה מושכת […] מה לעשות ששרה נתניהו היא בעלת נוכחות שאי אפשר להסתירה. זה חטאה המרכזי").

העוצמה המחודשת של ניר חפץ

ברשימה של שרה נתניהו נמצא גם ניר חפץ. חפץ, בעבר עורך ב'ידיעות אחרונות' ועורך 'מעריב' בתקופת נוחי דנקנר, היה דוברו של ראש הממשלה. הוא התרחק והתקרב מחדש, והיה מי שניהל עבור נתניהו את קמפיין הליכוד המוצלח בבחירות האחרונות. הוא אחראי, בין השאר, על ההחלטות לתקוף בחריפות את מתנגדיו של נתניהו. אדם שמכיר את עבודת המטה אומר שבמטה היו שהתנגדו להתקפות על יאיר לפיד, בטענה שכאלה יעצימו את כוחו של האחרון. חפץ תמך בהתקפות. חפץ גם המליץ על הראיון בערוץ 2 בחודש ינואר, יממה לאחר השקת הקמפיין של הליכוד, שבמהלכו האשים נתניהו את לפיד ואת אולמרט במשבר הדיור.

מעמדו, אומר אדם המכיר את המשפחה, עולה ויורד. לעתים הוא קרוב לראש הממשלה, לפעמים הוא מודר מישיבות חשובות. במהלך קמפיין הבחירות לא הוזמן לכמה ישיבות במעון ראש הממשלה, אבל ברגעים הקריטיים הוא היה שם, ואחרי הבחירות התראיין כצפוי כחתן בחופתו. בסביבה של נתניהו, אומר אותו אדם, מי שהיה לצדו של נתניהו במהלך הקמפיין נחשב, לפחות בינתיים, ל"מייפלאואר של המשפחה". חפץ נהנה בינתיים מההילה של הבחירות. אין לו תפקיד רשמי, את פרנסתו הוא עושה עדיין כבעל חברה פרטית לייעוץ תקשורתי, אבל הוא בהחלט מקורב. לשרה נתניהו לא פחות מאשר לראש הממשלה, אם לא יותר. בינתיים, מעמדו מובטח.

ואם כבר מקורבים לראש הממשלה עצמו, ראוי להדגיש את מעמדה של אשת ראש הממשלה עצמה. שותפתו הבכירה וחברתו הקרובה ביותר, לצד היותה בת זוגו. "חשוב לזכור שבשורה התחתונה כולם פיונים קטנים", אומר אדם המכיר את המשפחה. "נתניהו מעריך ומתייעץ באופן רציני רק עם שרה, ובתקופה האחרונה גם עם בנו יאיר. בסוף, אחרי הכול, זה רק האישה והילד וראש הממשלה".

    LinkedInEmailWhatsAppTwitterFacebook